“Filo kiralamak kolay, önemli olan gerisi”

Filo kiralamanın önemi gün
geçtikçe artıyor. Operasyonel
filo kiralama şirketleri
yoluyla araç kiralayanlar da
birçok avantaj elde etmiş oluyor.
Filo kiralama sektöründeki önemli
oyunculardan biri olan LeasePlan,
bu konuya dikkat çekmek için Ekonomist
Dergisi ile birlikte “Yılın
Filo Yöneticisi Ödülleri” yarışmasını
düzenledi. LeasePlan Genel Müdürü
Türkay Oktay ile hem bu yarışmayı,
hem de filo kiralama sektörünün
sorunlarını konuştuk.
Auto SHOW: Yarışma fikri nasıl
ortaya çıktı, amacınız neydi?
Türkay Oktay: Türkiye’de yaklaşık
iki milyon şirket aracı bulunuyor.
Operasyonel filo kiralama
sektörünün büyüklüğü ise 150 bin
araç. Bu 2 milyon şirket aracı daha
iyi yönetilebilir. Planlı bir yönetim
modeli ile bu araçların daha tasarruf
ve daha az hasar onarım maliyetiyle
kullanılması sağlanabilir ve bu
alanlardan yapılacak tasarruf da 3
milyar TL seviyesinde. Maddi boyutun
yanında araçlar daha az yakıt
tüketeceği gibi çevreyi de daha az
kirletecek. Çevrenin korunmasının
dışında kaza oranları da düşürülebilir.
Bu açıdan bakıldığında, herkes
aslında bu işten kazançlı çıkıyor.
Bunu da ancak etkin filo yönetimi
ile elde etmek mümkün.

AS: Yarışmanın sonucunda
almış olduğunuz tepkiler nasıl
oldu?
TO:
Otomotiv sektöründen çok
olumlu tepkiler aldık. Birçok marka
yapılan işin boyutunu görünce seneye
yapılacak yarışma için sponsor
olmak istediklerini belirtti. Ödül
aslında sadece bir hedefti. Bizim
amacımız ödülden çok farkındalık
yaratıp dikkatleri buraya çekmekti.

AS: Filo Kiralama sektöründe
nasıl bir pazardan söz ediyoruz
ve LeasePlan’ın konumu nedir?
TO:
Türkiye’de yaklaşık olarak
140 bin araçlık bir filo parkı bulunuyor.
Şirket aracı olarak bakıldığında
ise 2 milyon civarı bir araç parkı var
ve biz operasyonel filo kiralama
olarak bu araçların sadece yüzde
7’sine hitap edebiliyoruz. Amacımız
ise bu rakamı artırarak daha fazla
işletmelere ulaşmak. Biz LeasePlan
Türkiye olarak 8.300 adetlik bir otomobil
parkını, 56 kişilik ekibimizle
yönetiyoruz.

AS: Türkiye’de operasyonel kiralama
ne zaman başladı?
TO:
Türkiye açısından asıl milat
2003 yılı oldu diyebiliriz. 2005 –
2006 itibarı ile yabancı oyuncular
pazara dahil oldu ve pazar 2008
yılına kadar yılda ortalama yüzde
50 büyüdü.

AS: Sektörün gelişmesi için neler
yapılması gerekiyor, yurtdışında
nasıl uygulamalar var?
TO:
Kanun koyucunun yeni yasal
düzenlemeler yapması lazım. Ülkemizde
halen karayolları kanunu
ile ticaret yapılıyor. Ticari araçların
kiralanması da yasak olduğu için
pazar payı haliyle düşük kalıyor.
Devletin kiralamayı teşvik etmesi
gerekiyor. Kanun koyucunun vermiş
olduğu kararlar sektörü ciddi
etkiliyor. Avrupa’ya bakıldığında
durum çok daha farklı. Örneğin
Yunanistan’da araçların büyük çoğunluğu
kiralık olarak kullanılıyor.
İngiltere’de ise 2.5 milyonluk kiralık
araç parkı bulunurken, bunun
yüzde 10’luk payı bireysel kullanıcılarda.
Hollanda’da ise çalışanların
yüzde 90’ı kiralık araç kullanıyor.

AS: Kiralamanın avantajları nelerdir?
TO:
Operasyonel kiralama sürecinde,
aracın mülkiyeti ve taahhüt
edilen hizmetlerle ilgili tüm riskler
operasyonel kiralama şirketine aittir.
Döviz kuru, faiz, ikinci el fiyat,
tahsilat, hasar/prim, enflasyon ve
değişim aracı kullanım süresi gibi
riskler kullanıcı için sorun olmaktan
çıkıyor. Tüm bu riskler operasyonel
kiralama hizmetine ait oluyor. Araç
kiralayan firmalar ise tüm konsantrasyonunu
kendi işine vererek daha
verimli bir çalışma ortamına sahip
olabiliyor.

Auto SHOW: LeasePlan Türkiye
olarak hedefleriniz neler?
Türkay Oktay:
LeasePlan olarak
Türkiye’deki pazarın üstünde bir
büyümeye sahibiz fakat buna karşın
hızla büyümek istemiyoruz. Sahip
olduğumuz ve sunduğumuz hizmet
kalitemizin seviyesini korumak
daha önemli. Şu an Türkiye’de 6.
sırada bulunuyor olmamıza karşın,
iyileştirmelerle tutarlı kalarak ilk
üçe girmek istiyoruz. Kiralama işi
kolay, önemli olan kiralamayı yaptıktan
sonra gerisini getirebilmek.
Hedeflerimiz arasında, Kobiler ve
Anadolu’da küçük ölçekli şirketler
bulunuyor, burada çok büyük
bir potansiyel mevcut. LeasePlan
olarak bu doğrultuda yılın ikinci
çeyreğinin sonunda yeni bir kanal
açacağız. Anadolu’ya ulaşmak için
her kentte bir ofis yerine internet
kanalını kullanıma sunacağız. Bu
sayede firmalar internet üzerinden
hizmet alabilecek. Aynı zamanda
internet kanalını otomobil bayilerine
ve bankalara da açacağız. Çünkü
operasyonel kiralamada birçok
oyuncu bir arada iş yaptığından
daha çabuk ve daha fazla noktalara
ulaşmış olacağız.

Auto SHOW: Filonuzda hangi
tip araçlar yer alıyor?
Türkay Oktay:
Bizde her türlü
araç mevcut. Porsche’den Audi
A8’e Mercedes S Serisi’ne kadar
her türlü müşteri ihtiyacına cevap
verebiliyoruz.

Auto SHOW: LeasePlan’ın dünyadaki
konumu nedir?
Türkay Oktay:
LeasePlan dünyada
30 ülkede yer alıyor. Araç
parkı 1.3 milyon araçtan oluşurken,
bunların bir milyonu kendisine ait.
Diğer 300 bin araç ise şirkete ait
olmamasına karşın operasyonel filo
yönetimini gerçekleştiriyor.


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.