Gerçekte ne kadar yardıma ihtiyacımız var?

Mesafeleri ölçen radar
sensörleri…

Araçları otomatik
olarak park eden
sensörler… Yollardaki trafik
işaretlerini algılayanlar, ölü
noktaları lazer ışınlarıyla
canlandıranlar… Bu tarz
elektronik yardımcılar günümüz
lüks otomobillerine
özgü birer ayrıcalık değil
artık. Hızla gelişen teknoloji
sayesinde bu tarz sistemler
artık orta, hatta kompakt
sınıflarda da sunulmaya
başlandı.

Örneğin yeni Ford Focus,
şehir içi trafikte olası bir
çarpışma riskini algılayarak
otonom olarak acil fren yapabiliyor.
Volvo’nun XC60’ı
ise yayaları tanıyor. VW yelpazesinde
ise toplam 6 model
otomatik park manevrası
yapabiliyor. Bunların
hepsi iyi güzel şeyler ama
işin bir de diğer kısmı var:
Eğer müşteri bu tip yardımcılara
ekstra bedel ödeyerek
sahip olabiliyor. Bu nedenle
yardımcı sistemler aslında
sürücülerin yüzünü her zaman
güldüremiyor.

Üreticilerin ilginç fiyatlandırma
politikaları
elektronik meraklılarının
tuzağa düşmelerine neden
olabiliyor. Tamam, gayet
uç noktada bir örnek ama
bir Mercedes C Serisi’nde
öndeki araçla aradaki mesafenin
otomatik olarak
ayarlanmasını istiyorsanız,
Almanya’da 8 bin Euro’yu
gözden çıkarmanız gerekiyor.

Diğer taraftan elektronik
sistemlerin paket opsiyonları
değil, kendileri de can sıkıcı
olabiliyor. Örneğin bazılarının
ince ayarları zayıf
kalıyor. Bazı sistemler gayet
hassasken, bazıları görev
yaparken yetersiz kalıyor,
hatta sürüş keyfini baltalıyor.
Ayrıca bazı sistemler
yeterince güven vermediği
gibi özellikle levha tanıma
sistemlerinin başarı oranları
düşük kalabiliyor.

Tüm bu sonuçlara bakarak
yardımcı sistemleri
otomobile yüklemeden önce
şüpheyle yaklaşmak en
mantıklı davranış olacaktır.
Bunun yolu ise yardımcı
sistemleri doğru tanımaktan
geçiyor. Sürücünün hangi
sistem veya sistemlere gerçekten
ihtiyacı olduğunu
anlayabilmesi, doğru tercih
yapabilmesini sağlayacaktır.
Sistemleri derinlemesine
araştırdığımız bu haberin,
doğru karar verebilmeleri
için sürücülere ışık tutacağına
inanıyoruz. Sistemlerin
nasıl çalıştığı, sunulan opsiyon
paketlerindeki hangi
sistemlerin gerekli olup
olmadığı böylece daha iyi
ortaya çıkacak. Sonuçta buradaki
tüm değerlendirmeler
tecrübeye dayalı değerlendirme
ve yorumlardan
oluşuyor.

Mesafe takip sistemi

Neler yapabiliyor?

Hız sabitleyici ile birlikte çalışan mesafe takip sistemi,
önde seyreden araçlarla arada doğru takip mesafesini
koruyarak gerektiğinde otomatik olarak fren yapıyor
veya aracı hızlandırıyor.

Sistem nasıl çalışıyor?

Izgara bölümüne yerleştirilen radar sensörleri 100
metreler ilerisini algılayabiliyor. Sistem önden seyreden
araçları algılayıp, gerektiğinde motor ve fren
müdahalelerinde bulunarak, öndeki araç ile takip
mesafesini düzenliyor. Daha ileri sistemler ise otomobilin
gerekli hallerde durma noktasına kadar getirerek
ardından tekrar belirlenen hıza çıkartabiliyor.

Fiyatları ne kadar?

Ford yeni Focus’ta bu sistemi Almanya’da 945
Euro’dan satışa sunarken en pahalı sistemi Mercedes
sunuyor. C Serisi’nde daha fazla ayrıntı sunan “Sürüş
Asistan Paketi Plus” adlı paketin fiyatı Almanya’da 8
bin Euro’nun üzerinde.

Benim
görüşüm / Sebastian
Renz (33)

Gerçek anlamda
ileriyi göremeyen
bir sistem
Mesafe takip sistemi öndeki
aracı körü körüne
takip ederek ilerliyor.
Sistem, sinyalleri algılayamadığı
için, öndeki aracın
şerit değiştireceğini veya
önüme başka bir aracın gireceğini
tahmin edemiyor.
Çok sert fren yaparken
ağır hızlanıyor ve trafiğin
ileriki bölümlerinde neler
olup bittiğini algılamıyor.
Yani aynen öndeki araç
sürücüsü gibi yol alıyor.
Bu arada: “Önünüzde seyreden
sürücü ne zamandır
sizin kadar iyi araç kullanıyor?”

Dinamik farlar

Neler yapabiliyor?




Şehir içi, şehirlerarası ve otoyol ve kötü hava koşulu
gibi durumlara göre ışık merceği otomatik olarak
ayarlayıp en uygun aydınlatmayı sağlıyor.


Sistem nasıl çalışıyor?

Basit sistemler sadece aracın yoldaki hızına göre tepki
veriyor. Mercedes, Opel ve Skoda gibi daha ayrıntılı
sistemlere sahip araçlarda ayrıca iç dikiz aynasının
hemen arkasında yer alan bir kamera, yağmur ve
sis gibi değişik hava şartlarını da algılıyor. Sistemde
genel olarak dönüş ve viraj farı gibi uzun far asistanı
da yer alıyor.

Fiyatları ne kadar?

Bu tarz sistemler genelde pahalı xenon farlarla birlikte
sunuluyor. Eğer xenon farlar BMW Z4’teki gibi standart
donanımda yer alıyorsa, sistemin Almanya fiyatı 580
Euro’da, yani makul bir seviyede kalıyor. Mercedes
C Serisi’nde yer alan komple paketlerde ise durum
değişerek fiyatlar 1.800 Euro’nun üstüne çıkabiliyor.

Benim
görüşüm / Gunnar
Heisch (44)

Sürücüsünden
daha akıllı bir far
mı?




Bu konuda aslında herkeste
bir kıvılcım çakması
gerekiyor. İster
karayolunda yapayalnız,
isterse kalabalık otoyol
trafiğinde ilerliyor olun
bu teknoloji, sürücüsüne
her zaman karşı yöndeki
trafiği etkilemeden en iyi
aydınlatmayı sağlıyor.
Bugüne kadar karşıdan
gelen bir sürücünün uzun
farlarını kapatmadığı için
sinirlenmeyeniniz var mı?
Hatta bazen uzun farları
kapatmayı unutan ben
oluyorum.

Şehir içi acil fren

Neler yapabiliyor?

Sistem bir çarpışmanın kaçınılmaz olduğunu
önceden tahmin ederek, sürücüden
bağımsız olarak maksimum fren yapabiliyor.
Frenleme işleminden dolayı araç tamamen
durduğu için çarpışma da ya tamamen
engelleniyor veya olası büyük hasarların
önüne geçildiği için zarar daha düşük seviyelerde
kalıyor.

Sistem nasıl çalışıyor?

Şehir içi acil fren sistemini şu an için sadece
Volvo ve Ford sunuyor ve iki marka da aynı
teknolojiyi kullanıyor. 6 metrelik menzile
sahip bir lazer ışını 30 km/s hıza kadar öndeki
araç ile olan mesafeyi sürekli ölçüyor.
Sistem aynı zamanda sabit nesneleri de
algılıyor. Olası bir çarpma tehlikesi oluştuğunda
sistem direk fren işlemini gerçekleştiriyor.
Aracın hızı 15 km/s’nin altında ise
çarpışmalar tamamen önlenebiliyor. Daha
üst hızlarda ise sistem sadece çarpışmanın
etkisini azaltıyor.


Fiyatları ne kadar?


“City Safety” adını verdiği elektronik yardımcı
sistemi Volvo, S60, V60 ve XC60
modellerinde sunarken, Almanya’da (kulağa
inanılmaz gelse de) fiyat farkı talep etmiyor.
Almanya için geçerli olan 1950 Euro’luk fiyat
farkını göze alanlar için ise kamera ve radar
destekli asistan paketine sahip olunabiliyor:
Bu pakette sistem, yayaları 80 km/s hıza kadar
tanıyabilme gibi bir avantaj da sunuyor.
Ford’un Active City Stop adlı acil fren sistemi
şimdilik sadece yeni Focus’ta ve 350 Euro
karşılığında satılıyor. Büyük güvenlik için
küçük bir bedel!


Benim
görüşüm / Sebastian
Renz (33)

Şehirlerin daha
güvenli olması
güzel




Sürüş esnasında parmaklarım
sık sık navigasyonun
gezinirken veya cep telefonuma
gelen mesajlara bakarken
dikkatim 2 veya 3
saniyeliğine dağılabiliyor.
Süre her ne kadar kısa
olsa da tam o anda yola
bir çocuk fırlasa ne olur?
Volvo’nun acil fren sistemi
işte burada devreye
girerek hayat kurtarabilir.
Sistem sürekli uyanık
olduğundan sürücünün
dalgınlıklarının önüne
geçebiliyor. Ayrıca sistem
hem sürücüyü kısıtlamıyor
hem de gerektiği anında
devreye giriyor.

Uzun far asistanı

Neler yapabiliyor?




Uzun far asistanı karşı yönden gelen araç
olduğunda ve yolun yeterli derecede aydınlatıldığı
noktalarında kendi far ışığını
kısıyor. Karşı yönden gelen araç geçtikten
sonra sistemin merceği tekrar otomatik
olarak yumuşak bir geçişle tekrar uzun
fara geçip yolu daha fazla aydınlatmaya
devam ediyor.


Sistem nasıl çalışıyor?

İç dikiz aynası yuvasında yer alan bir kamera,
karşı yöndeki veya önde seyir halde
bulunan araçların ışık durumuna göre aracın
aydınlatma şiddetinde gerekli ayarları yapıyor.
Uzun far asistanı genelde otomatik
farlar ve/veya adaptif ışık sistemleri ile
birleştiriliyor.

Fiyatları ne kadar?

Almanya’da fiyatlar yaklaşık 300 Euro’dan
başlıyor. VW sadece uzun far yardımcısı
kullanırken donanım paketleri içerisine
dahil olan ve xenon far ile sunulan sistemler
Mercedes’te olduğu gibi yaklaşık 1840
Euro’ya mal oluyor.

Benim
görüşüm / Martin
Puhtz (39)

Uzun far
asistanları göz
alıyor

Bunu kendim de yapabiliyorum.
Üstelik her türlü
elektronik sistemden daha
iyi yapabiliyorum. Asistan
sistemleri özellikle virajlı
yollarda aydınlatma direklerinden
hemen etkileniyor.
Karşı yönden
trafik oluştuğunda ise kısa
farlar zaten yeterli oluyor.
Ayrıca sistemin açılıp kapandığını
ekrandan bildiren
işaretten dolayı kendi
gözlerim ışığa maruz
kalıyor. Asıl amaç bunları
engellemek iken kendi
gözümü kendim çıkartıyorum.
Mantıksız!


Head-Up Display

Neler yapabiliyor?



Hız, navigasyon bilgileri, sistemin fonksiyon
zenginliğine göre trafik levhaları tanıma gibi
önemli bilgiler, ön cama veya sürücü tarafından
ayarlanabilen bir pleksiglas cama
yansıtılıyor. Sürücü bu sayede gözlerini
yoldan ayırmamış oluyor.


Sistem nasıl çalışıyor?



Bu sistemde tasarımcılar, savaş uçaklarında
yıllardır kullanılan sistemden esinlenmişler.
Gösterge panelinin arkasında
yer alan bir projektör, bilgileri ön cama
veya Peugeot’daki gibi saydam bir cama
aktarılıyor. Sürücü, görüş alanında beliren
bu bilgileri gözünü yoldan ayırmadan takip
edebiliyor.

Fiyatları ne kadar?


Toyota Prius’ta Almanya için ek bir ücret
ödenmiyor. Volvo’da donanım paketleri
içerisinde yer alarak opsiyon seçeneğine
göre 1.950 Euro’ya kadar çıkabiliyor.


Benim
görüşüm /
Daniel
Gau (30)

Hem gözleri
hem de ehliyeti
koruyor

Bu sistemi kullanmaya
başlamadan önce “savaş
pilotu havasına mı girmek
istiyorsun” gibi alaycı ifadelerle
karşılaştım. Buna
karşın günlük kullanımda
bu teknoloji beni etkilemesini
bildi. Sürüş ile ilgili
tüm önemli bilgiler gözümün
önüne geliyor ve dikkatimi
yoldan ayırmama
gerek bırakmıyor. Ayrıca
gözleri de yormuyor. Sistemin
bir diğer önemli artısı
ise trafik işareti takip
sistemi olan araçlarda,
izin verilen hızın üzerine
çıkıldığında hemen sürücüyü
uyarması.


Yorgunluk asistanı

Neler yapabiliyor?



Yorgunluk asistanı sürücünün dikkatsiz olmaya başladığının
ipuçlarını yakalayarak hem görsel hem de işitsel
uyarılarla sürücüyü mola vermeye yönlendiriyor.


Sistem nasıl çalışıyor?

VW’de kullanılan sistem tipik yorgunluk belirtileri
olan direksiyon hakimiyeti dengesizliklerini algılıyor.
Mercedes’te ise daha kapsamlı bir sistem görev yapıyor:
Yolculuğun ilk dakikalarında sistem, sürücünün
tipik davranış karakterini analiz ediyor ve 70’ten fazla
sensör ile verileri toplayıp yorgunluk belirtilerini
araştırıyor.

Fiyatları ne kadar?


Mercedes’te bu sistem çok uygun bir fiyata sahip:
SLK’da standart, C Serisi’nde ise Almanya satış fiyatı
179 Euro. Ford Mondeo’da ise sistem daha pahalı:
Paket opsiyon içinde yer alan yorgunluk asistanına
sahip olabilmek için 1420 Euro’yu gözden çıkarmak
gerekiyor.

Benim
görüşüm / Martin
Puhtz (39)

Pazarlamacıların
akılcı stratejisi

Ne zaman otomobilde ne
zaman yatakta olacağımı
söyleyen bir sisteme gerçekten
ihtiyacım olmaz.
Bütün 5 duyuma halen
sağlıklı olarak sahip olduğum
için ne zaman dinlenmeye
ihtiyacım olduğuna
kendim karar verebiliyorum.
Bu sistemler ayrıca
pratik kullanımda da pek
inandırıcı değil. Yani gerçek
uykucular için çare
olamıyorlar. Bana göre bu
sistemler daha çok uykusunu
almış akıllı pazarlamacılara
uygun.

Şerit takip sistemi

Neler yapabiliyor?

Dikkatsiz bir sürücü aracıyla diğer şeride veya yolun
kenarına doğru taşmaya başlıyorsa sistem etkin
bir şekilde uyarıda bulunuyor. Bazı sistemler ise
bir adım ileriye giderek otomobili tekrar şeridine
yönlendiriyor.


Sistem nasıl çalışıyor?

Kamera veya kızılötesi ışınlar yoldaki şeritleri ve
yol kenarını tespit ediyor. Elektronik sistem bunları
kontrol ederek gerekli durumlarda sesli uyarı ve
direksiyon titreşimleri yaratıyor, bazı sistemlerde
ise direksiyona müdahale ederek aracı şeridine yönlendiriyor.
Citroen’de sistem araç hangi tarafa doğru
gidiyorsa sürücü koltuk minderinin o tarafı titreşiyor.


Fiyatları ne kadar?

Almanya satış fiyatları 535 ile 2 bin 450 Euro arasında
değişiyor. Fiyatı, sistemin VW Passat’ta olduğu gibi
tek olarak veya Honda CR-V ve Accord’daki gibi
donanım paketinin içinde olup olmaması belirliyor.


Benim
görüşüm / Gunnar
Heisch (44)

En iyi uyarı:
Sağlıklı düşünmek

Hepimiz sigorta şirketlerinin
tutsağı olmuşuz. Klolzların
sayısı o kadar çok
ki aslında poliçede eksik
olan tek şey, gökyüzünün
başımıza düşme klozu
herhalde. Şerit takibi asistanı
gibi sistemler sadece
satıcılara iyi gelir. Onların
da zaten tek hedefi
cebimizdeki paraya ulaşmak.
Sistem tam güvenli
çalışmadığı gibi uyarılar
da insanda güvensizlik
yaratıyor. En iyi yardımcı
asistan ise sağlıklı düşünebilme
yeteneği. Yorgun
olan molayı verir.


Park yardımcısı

Neler yapabiliyor?



Park yardımcısının en büyük özelliği park
etme sıkıntısı yaşayanların hayatını kolaylaştırması.
Sistem park yerini kendi başına
tespit edip direksiyona hükmederek aracı
sorun yaşamadan park ediyor.

Sistem nasıl çalışıyor?

Sistemin sensörleri bir düğmeye basarak
devreye alındıktan sonra yol kenarlarındaki
uygun genişlikte park alanlarını tespit
ediyor. Sistem park yerini tespit ettikten
sonra sürücüsünü bilgilendiriyor. Bunların
ardından sürücünün yapması gereken tek
şey aracı geri vitese takıp hafifçe gaz pedalına
dokunmak. Gerisini otomobil hallediyor.
Bazı sistemler büyük bir boşluğa ihtiyaç duyarken
bazı sistemler daha etkin çalışıyor.
Hatta sadece enlemesine değil, diklemesine
park edebilen sistemler de bulunuyor.

Fiyatları ne kadar?

Lancia’da bu sistem Delta için 500 Euro (Almanya
fiyatı), Mercedes A ve B Serileri’nde
ise 803 Euro ödemek gerekiyor. Toyota Prius
için donanım paketi dahilinde ise fiyatlar
3 bin 50 Euro’ya kadar çıkıyor. En büyük
park asistan portföyüne ise VW sahip: Golf
de dahil olmak üzere 6 modelde sunuluyor.

Benim
görüşüm / Andreas
Borchmann (51)

Asistan çok
fazla park alanı
kaplıyor




Aracımı benden daha iyi
kim park edebilir? Mekanik
bir sistem yapamaz
herhalde. Ayrıca sadece
bu sisteme güvenenler
günlük yaşamda birçok
park boşluğundan yararlanamayacaktır.
Park
asistanı park işlemi sırasında
çok fazla alan işgal
ediyor ve bu da büyük şehirler
için hiç de iyi bir şey
değil. Bu yüzden park asistanı
ancak çok yaşlanıp ve
boynum tutulduğunda bir
ihtimal olabilir.

Sonuç

Güvenlik pahalı bir lüks
olmamalı
Biz sürücüler için en önemli konular çevrecilik
ve güvenlik. Üreticilerin teknoloji konusunda
adeta bir yarış içine girmiş olmalarını sevinçle
karşılıyoruz. İnsanı sinirlendiren tek olay ise
bunun acısını maddi olarak bizden çıkarıyor
olmaları. Markalar kendi kasalarını doldurmak
adına pahalı donanım paketleri sunuyorlar.
Bundan dolayı ilerleme bazen sadece teoride
kalıyor.


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.