Sıfır emisyon ile gelen sürüş keyfi

Renault’nun Fluence Z.E.
ve Kangoo Express Z.E. isimli sıfır
emisyonlu elektrikli araçlar
Türkiye’de bu yılın son çeyreğinde
satışa sunulacak. Renault
geçtiğimiz günlerde bu araçlarla
tüketicilere yönelik test sürüşleri
yapma imkanı tanıdı. Biz de Renault’nun
bu etkinliğine katılıp iki
prototip aracı daha da yakından
tanıma fırsatı bulduk. Bilindiği
üzere Kangoo Express Z.E. ve
Fluence Z.E. için Nisan 2010’dan
itibaren www.renault-ze.com sitesinde
ön sipariş yapılabiliyor.

2007 yılında yapılan araştırmalara
göre gelişmiş ülkelerde
nüfusun yüzde 50’lik bölümünün
şehirlerde yaşadığı ortaya çıktı.
Yine Renault’nun yaptığı tahminlere
göre bu rakamın 2050 yılında
yüzde 70’lere çıkması öngörülüyor.
Uzun yıllardan beri
otomobillerinin kullanım ömürlerinin
her bir aşamasında (üretim,
kullanım, geri dönüşüm)
çevreye bıraktıkları izlerin azaltılması
konusunda çalışmalar yapan
Renault, elektrikli otomobillere
de, şehir yaşamında otomobillerden
doğan çevresel yükün
azaltılması çerçevesinde yaklaşıyor.

Renault elektrikli araç
ürün planı

Gelecek yıldan itibaren Renault
dört elektrikli araç pazarlamaya
başlayacak. Bunlar ilk aşamada
termik araçlardan türetilen
Kangoo Express Z.E. ve Fluence
Z.E. iken, ardından Twizy ve Zoe
modelleri geliyor. Böylece Renault
elektrikli araç gamında her
müşterinin, aradığı elektrikli araç
tipini bulmasını sağlayacak. Dört
modelden oluşan yelpazede bir
küçük şehir modeli, bir kompakt
hatchback, bir orta üst sınıf sedan
ve bir ticari araç bulunacak. Şehir
içi kullanıma yönelik sıfır
salım stratejisi çerçevesinde tüm
dünyada elektrikli araçların kullanımının
yaygınlaştırılması amacıyla
Renault-Nissan ittifakı hükümetlerle,
belediyelerle, enerji
kuruluşlarıyla ve diğer çözüm
ortaklarıyla işbirliği yaklaşımı
sürdürüyor.

~
Yenilikçi ekonomik
model


Sıfır salım hedefi çerçevesinde
Renault tüketicilere yenilikçi otomobil
edinme formülleri sunacak.
Bu kapsamda ilk kez olarak
aracın ve bataryaların mülkiyeti
birbirinden ayrılacak. Araçlarını
satın alabilecek veya kiralayabilecek
olan tüketiciler batarya kirası
ile yaşamlarını kolaylaştıracak
yeni hizmetler içeren
bir abonman yaptıracaklar. Renault,
elektrikli araçları eşdeğer
büyüklükte ve aynı donanım düzeyinde
olan bir termik araç ile
benzer bir fiyattan hükümet teşvikleri
düşüldükten sonra sunmak
istiyor. Renault sıfır salımlı
ilk dört modelini 2011’den itibaren
dört farklı fabrikada üretecek.
Renault Zoe Z.E ve Kangoo
Express Z.E. Fransa’da, Renault
Twizy Z.E. İspanya’da ve elektrikli
Fluence ise Bursa’daki Oyak Renault
Otomobil Fabrikaları’nda
üretilecek. Bataryalar ise Renault
Nissan ittifakının geliştirdiği lityum
iyon bataryaları ve 400 V
üretiyor. Bu bataryalar aynı zamanda
menzil, performans, dayanıklılık,
güvenlik gibi kriter lerde etkili performans sunuyor
ve şarj belleği etkisi olmadığı
gibi kapasite düşüşüne de neden
olmuyor. Ayrıca bakım gerektirmiyor
ve ortalama 6 yıllık bir süre
boyunca kapasitelerinin yüzde
80 ile 100’ünü koruyabiliyorlar.
Bununla birlikte kapasitesi azalmaksızın
kısa sürelerle de şarj
edilebiliyor ve çevre için hiçbir
tehlike oluşturmuyor. 250 kg
ağırlığına sahip bataryalar toplamda
3 kg lityum içeriyor.

Sessizliğin keyfi

Fluence Z.E. 4748/1813/1458
mm boyutlarında ve dingil mesafesi
2701 mm. Standart benzinli
modelin boş ağırlığı 1.265 kg
iken, elektrikli versiyon 1543
kg’lık bir ağırlığa sahip. ~Termik
motor yerine Fluence Z.E.’de bobinajlı
rotorlu senkron elektrik
motoru redüktörlü ve ön arka inverterli
direkt vites kutusu ile
kombine ediliyor. 70 kW veya diğer
bir deyişle 95 HP güç üreten
bu motorun torku 226 Nm. Maksimum
185 km menzile sahip
otomobilin maksimum hızı ise
elektronik olarak 135 km/s ile sınırlandırılıyor.
Elektrikli versiyonun
iç mekanında alışkın olduğumuz
görüntünün aksine
farklılıklar bulunuyor. Hız kadranının
yakınında bir gösterge,
bataryanın şarj düzeyini gösteren
bir ekonometre (tasarruflu kullanım
sayacı) sürücüye enerji tüketim
düzeyini belirtiyor. Burada
farklı renkler kullanılarak sürücünün
çok mu yoksa az mı gaz
pedalına yüklendiğini görebiliyorsunuz.
Yol bilgisayarı elektrikli
araca uyarlanarak kalan kWh
miktarını, ortalama ve anlık tüketimi
ile km cinsinden kalan
menzil mesafesini gösteriyor.
Fluence Z.E.’nin çalıştığını anlamak
kolay değil, bunun için gösterge
panelinde belirlenen, küçük
bir göstergedeki “go” ikazı ile
otomobilin çalışır vaziyette olduğunu
anlıyorsunuz. Sessiz olduğu
kadar heyecan da veren bu
durum, sürüş esnasında da aynı
hisleri yaşatıyor. Motor gürültüsü
olmayan elektrikli otomobilin,
sürüş keyfini üst seviyelere çıkardığına
şahit olduk. Standart
bir otomobili nasıl kullanıyorsak,
aynı şekilde elektrikli Fluence’e
hemen adapte
olduk. Aralarındaki
tek
fark ise yakıt
göstergesine
bakmak yerine
ne kadar şarjımız
kaldığına bakmak oldu. Fluence
Z.E. sportif sürüşe izin verdiği
gibi her an kullanıma hazır
226 Nm’lik torkunu size sürekli
yaşatması işin en eğlenceli bölümü
oluyor. 0-50 km/s hızlanmayı
4 sn’de tamamlayan Fluence’i
maksimum seviyede ekonomik
kullanabilmek için 0-100 hızlanması
13-14 sn arasında ayarlanmış.
~
Sedan otomobilden inip hafif
ticari Kangoo Express Z.E.’ye
geçtiğimizde ise farklı bir dünyaya
geldiğimizi gördük. 1425
kg ağırlığa sahip ticari versiyonda
44 kW’lık (60 HP) elektrikli
motor görev alıyor. Fluence’ın aksine
daha sakin bir sürüş gösteren
aracın en önemli özelliğinden
biri ise ayağınızı gaz pedalından
çektiğinizde fren pedalına fazla
ihtiyaç duymadan yavaşlıyor olması.
Aynı şekilde ayağınızı frenden
çeker çekmez hemen ileri
atılması da kalkışlarda büyük
kolaylık sağlıyor. Termik motorlu
Express ile aynı yükü taşıyabilen
elektrikli versiyonun
menzili ise 160 km. İki koltuklu
araç 226 Nm tork üretirken, bobinajlı
rotorlu senkron elektrik
motoru redüktörlü direkt aktarma
vites kutusu ile birleştirilmiş.
Maksimum hızı 130 km/s olan
Kangoo Express Z.E.’nin en büyük
kozu ise yakıt anlamında
termik motora göre 10-12 kat
daha uygun maliyetli olması.

Bataryalar kiralanıyor

Her iki otomobilde de navigasyon
sistemi bulunduğundan,
en yakın şarj istasyonları gibi
önemli noktaları navigasyon haritasında
görebilmek sürücünün
hayatını kolaylaştırıyor.

İşin maliyet kısmına gelindiğinde
ise ortaya şöyle bir tablo çıkıyor;
elektrikli Fluence 21.300
Euro + 79 Euro aylık batarya kirası
ile ticarileşecek. Kangoo
Express’in ise 15 bin Euro’luk satış
fiyatına aylık 72 Euro’luk batarya
kirası eklenecek. Gelişen
altyapısıyla beraber elektrikli
araçların bataryaları her türlü
hava koşuluna ek olarak -18 dereceden
+ 60 dereceye kadar
güç kaybetmeden performans
gösterebiliyor. Bataryaların ömürleri
ise otomobillere uyumlu olarak
eş sürede etkin çalışabiliyor.

Tüketimi düşük tutmak için
gaz pedalına sadece gerektiği
kadar basmak esas olduğundan,
elektrikli araçların kullanımı
daha eğlenceli olacak.


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.