Yeni CLA kendi yolunu arıyor

Ah, Saint-Tropez… Söylenişi bile
hoş. Jet sosyete, mega yatlar ve
pahalı kıyafetler içinde elit insanlar…
Ancak bu yıl, Avrupa’daki krizden
olsa gerek, Cote d’Azur’de ortalık o
kadar hareketli değil. Saint-Tropez
hala soğuk, boş ve kasvetli. Yani yeni
Mercedes CLA’nın ilk pahalı bulvar
testini yapmak için pek de uygun
değil. Bunun için CLA’ya eşlik etmesi
ve kendi yönünü görebilmesi için Audi
A3 Sportback ve VW CC’yi de getirdik:
Cazibe, stil, keyif ya da akılcılık? Acaba
CLA’nın rotası hangi yönde olacak?
CLA’nın farklı ve alışılmışın dışında
olan bazı özellikleri birkaç açıklayıcı
cümle gerektiriyor: Bir Mercedes gibi
görünüyor; C Serisi’nden daha uzun,
alçak ve modaya daha yakın; 4 kapıya
ve A Serisi’nin teknolojilerine sahip…

Yani önden çekişli! Önden çekiş ve
Mercedes eskiden Papa’nın istifa etmesi
kadar imkansızdı. Bugünse CLA,
geleceğin otomobil modasının öncülüğünü
yapıyor: Orta sınıf ebatlarında,
şık ve pahalı coupeler.

Aslında bu pek de yeni değil. Çünkü
bu nişi dolduran ilk otomobil (2009)
-bunu sessiz sedasız yapmış olmasına
rağmen- Volkswagen CC’ydi. Gerçekleştirdiği
son güzellik operasyonuyla
birlikte VW, otomobilin model
adından ağırbaşlı Passat ibaresini de
çıkardı ve “coupe güzelliğine” daha
fazla yaklaştırdı. 4.80 m ile CC,
Mercedes’ten çok daha uzun ve daha
alçak bir yapıya sahip. Bu nedenle binişlerde
daha fazla eğilmek gerekiyor.
CC’nin iç mekanı daha ferah ve
geniş hissettiriyor: Arkada hem dizler
hem de valizler (532 lt ile karşılaştırmanın
en büyüğü) için bolca yer var.

Dar camlardan dışarı bakmak biraz
“bodrum kat” hissi yaşatırken, iç mekan
gayet elit bir yapıya ve oldukça zengin donanımlara sahip. ~Tamam, her şey çok iyi ama sürücünün
standart spor koltuklardaki
oturma pozisyonu şaşırtıcı derecede
yüksek. Standart kontak anahtarı yuvası
kullanılması ve bilgi-eğlence sistemi
için merkezi bir kontrol düğmesine
sahip olmaması nedeniyle CC’nin iç
mekanı biraz demode de kalıyor.

Diğer taraftan Saint-Tropez ve çevresinde
yaptığımız sürüşlerde CC,
VW’nin ulaştığı teknolojik olgunlukla
beğeni topluyor. TDI motor hoş bir
sessizlikle çalışıyor ve oldukça tutumlu:
4.8 lt/100 km’lik norm tüketim
rakamı ve 70 lt’lik yakıt deposu sayesinde
1000 km’lik menziller mümkün.
Uzun yolculuklarsa CC’nin erdemlerinden
biri: Süspansiyon konforlu,
rüzgar gürültüleri az ve direksiyon
yumuşak. Zengin standart donanım
listesi de aracın konforlu karakterine
uygun. Tüm bunların karşılığında
talep edilen 35 bin 800 Euro’luk
Almanya fiyatı ise gayet mantıklı bir
rakam. CC’nin Türkiye’deki fiyat seviyesi
Avrupa’dakinin biraz üzerinde
seyrediyor; 1,4 TSI benzinli modelin
başlangıç fiyatı 39.000 Euro iken, 2.0
TDI dizel motorlu modelin fiyatları
53.300 Euro’dan başlıyor.

VW’nin “sade” kaldığı noktalarda
Mercedes daha iddialı olmayı tercih
ediyor. Izgaradaki büyük Mercedes
yıldızı sollama prestijini artırırken,
yan kısımlarda modaya uygun çizgiler,
yarıklar ve ütü izleri kullanılmış.
İç mekanı CC’den daha taze ve daha
sportif hissettiriyor: SLS’ten bu yana
tüm Mercedeslerde görmeye başladığımız
yuvarlak havalandırma üfleçleri,
insanda dokunma isteği uyandırıyor.

Coupeleri hatırlatan form ne yazık ki
arkada olumsuzluklara neden oluyor:
Arka koltuklarda kısıtlı iç mekan ve
zayıf görüş özellikleri. 345 Euro fiyatlı
geri görüş kamerası bu nedenle en
çok tercih edilen opsiyonlardan biri
olabilir. Uzun yolculuklara da uygun
olan ön koltuklardaki yaşam ve direksiyonun
sağ arkasındaki otomatik
şanzıman kontrol kolu ise harika. Bu
vites koluna bir kez alıştıktan sonra
insan, bir daha orta konsolda kocaman
kollar görmek istemiyor.

~CLA’da Mercedes, araçtan elastik
bir sistemle ayrılmış arka aksı (çok
yumuşak yaylanıyor) da içeren yeni bir
süspansiyon ayarı kullanmış. Konfor
süspansiyonu adlı bu sistem adının
hakkını kesinlikle veriyor: Zemindeki
tüm dalgalanmaları yumuşak
bir şekilde emiyor ve kullanıcılara
hissettirmiyor. Yani A Serisi’nin sertliğiyle
uzaktan yakından ilgisi yok. Bir
Mercedes işte böyle olmalı.
170 HP’lik CDI, 200 HP’lik küçük
CDI yaz aylarında aileye katılana kadar,
fiyat listesindeki tek dizel olacak.
CLA’nın dizel motoru derinden gelen
seslerle çalışıyor, araca 230 km/s hız


Sonuç

CLA’ya çekicilik ve coupe şımarıklığı hakim

Cazibe sadece insanların bakışlarıyla takip etmeleri
olsaydı CLA, dışa dönük tasarımıyla kesinlikle
rakipsiz olurdu: 4 kapılı ama coupe gibi görünüyor,
tasarımında hem ağabeyi CLS’nin, hem de
Mercedes Yıldızı’nın avantajlarını kullanıyor.
Audi de çekici bir otomobil ama elit kompaktların
zamandan ve modadan bağımsız stilini tercih
ediyor. Benzinli motorunun sunduğu keyif ve
sportiflik rezervleri kesinlikle dizellerden daha
fazla. Bu disiplinde Mercedes, direksiyon sistemiyle
puan topluyor. CC ise daha geniş iç mekan
ölçüleriyle ağırbaşlı A3 Sportback ile kafa kafaya
kalıyor. Ancak bu karşılaştırmada “daha fazla coupe”
olan otomobil kesinlikle CLA. Joachim Staat kazandırıyor ve 100 km’de (VW CC
gibi) 4.2 lt’lik norm tüketim rakamına
imza atıyor. Direkt tepkilere sahip
direksiyonun da yardımıyla otomobil,
coupelerin sportif yönlerini sergileyebiliyor.

~Standart olan çift debriyajlı
şanzımanın vites değişimlerindeki telaşlı
karakteri ise aynen devam ediyor.
CLA 220 CDI’ın (Almanya) baz fiyatı
38 bin Euro ve bu rakama mesafe takip
uyarısı, hız sabitleyici ve diz havayastığı
da dahil. Bunun dışında araçta 5 donanım
paketi ve çok sayıda opsiyonel
konfor ve güvenlik kalemi arasından
seçim yapılabiliyor. Türkiye pazarında
ise ilk etapta benzinli modellerin fiyatları
açıklandı. Benzinli motorlu CLA
200’ün Türkiye’deki başlangıç fiyatı
93.300 TL. İthalat programındaki diğer
modeller ise CLA 180, CLA 250 ve CLA
220 CDI olacak. Fiyat seviyelerine bakıldığında
Audi’nin daha ucuz olduğu
görülüyor: 180 HP’lik benzinli motora,
klimaya ve S-tronic şanzımana sahip
A3 Sportback’in başlangıç rakamı
(Almanya) 28 bin 700 Euro. Neticede
karşımızdaki, mükemmel işçiliğe sahip
ve kalitesiyle insanın duyularına
da hitap eden, premium bir otomobil.

Türkiye’de Audi A3 Sportback’in fiyatları
ise benzinli modelde 69.000 TL, dizel
modelde ise 75.700 TL’den başlıyor.
Klasik kompakt çizgileri ve dik bagaj
kapağıyla A3, modernliğe değil, fonksiyonelliğe
oynuyor: Büyük camlar,
başarılı görüş ve en azından buradaki
coupelerle karşılaştırıldığında taksileri
aratmayan rahatlıktaki arka koltuklar…
A3 Sportback’in karşılaştırmanın tek
benzinlisi olan motoru, sessiz ve verimli
çalışıyor. 1.8 lt’lik turbo makine
yüksek bir güce sahip ama sesi o kadar
etkileyici değil. Hafif kalan direksiyonun
geri bildirimleri de biraz daha iyi
olabilirmiş. Sportback’te daha fazla
dinamizm isteyenler için Audi, 300
HP’lik S3 Sportback’i sunuyor. A3’ün
sedan versiyonu ise Mercedes CLA’nın
direkt rakibi olacak. Çünkü tüm mükemmelliğine
rağmen A3 Sportback
bir şeyi sunamıyor: Cazibe.

~CLA 250 4Matic

GTI motoru, 4 tekerlekten çekiş, spor süspansiyon…
Mercedes de kompakt ailesini genişletirken
VW’yi örnek alıyor. Direksiyonuna geçme
fırsatı bulduğumuz CLA 250 4Matic bu üç yeniliğe
birden sahip. 2.0 lt’lik turbo motor, VW’deki
türdeşiyle aynı özelliklere sahip: 211 HP ile bir
süper sporcu olmasa da günlük kullanıma da
uygun, güçlü bir makine. CLA 250 6.7 sn’de 100
km/s’ye çıkıyor, 240 km/s hıza ulaşabiliyor
ve 6.1 lt yakıt tüketiyor. Peki ya ses? 6000
d/d’deki limitöre kadar yerleşim alanlarında
rahatsızlık vermiyor. İkinci yenilikse 15 mm
daha alçak olan spor süspansiyon. Araç böylece
daha az yaylanıyor ve daha atak sürüşler
sağlıyor. Konfor da yeterli. Spor süspansiyon
tüm donanım paketleriyle birlikte alınabiliyor.
Üçüncü yenilikse 4Matic sistemi: Ön tekerlekler
patinaja düştüğünde arka tekerleklere güç (gerektiğinde
tamamı) gönderiyor. 4Matic sistemi
sonbahar aylarında ilk etapta CLA’nın sadece
güçlü versiyonlarında sunulacak.


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.