İç mekan uzmanlığı devam ediyor

Küçük bir şeyin içinde büyük bir şeyi sığdırmak… Yeni bir iç mekan konseptiyle ortaya çıktığında Honda Jazz’ı tasarlayan mühendislerin bunu gayet iyi anladığını düşünmüştük: Arkada mümkün olduğunca geniş bir iç mekan sunabilmek için ekip, yakıt deposunu ön koltukların altına almıştı. Böylece ortaya, küçük sınıfın en değişken ve geniş iç mekanlarından biri çıkmıştı. Şimdi sıra üçüncü kuşakta. Yeni Jazz, aynı konsepte sahip olmasına rağmen öncüsünden 9.5 cm daha uzun ve bu farkın tamamı arka kısım için kullanılmış. Arka koltuklar yatırıldığında araç, 1314 lt maksimum bagaj hacmi sunuyor ve bu da bir kontrbas taşımak için yeterli. Yeni Jazz’ın arka koltuk minderleri ise tek başlarına kendi sırtlıklarına doğru kaldırılabiliyor. Zeminde yakıt tankı olmadığından burada, bir cüce palmiyeyi yatırmadan taşıyabiliyorsunuz.

Diğer taraftan araç sahibinin hızlanmalar sırasında palmiyenin devrilmesiyle ilgili endişe duymasına gerek yok. 1104 kg ile hafif sayılabilecek bir küçük otomobilde 102 HP güç, gayet iyi bir performans sağlayabilecekmiş gibi duruyor. Ancak 4 silindirli motor, turbo benzeri herhangi bir yardımcıya sahip olmadığı için yeterli çekiş gücünü sunamıyor. Honda’nın neden 123 Nm’lik düşük tork değerini 5000 d/d’de verenyepyeni bir atmosferik motor geliştirdiğini anlamak gerçekten zor.

Karşılaştırma yapmak gerekirse Ford’un 1.0 lt’lik 3 silindirli turbo motoru, 170 Nm’lik maksimum torkunu henüz 1400 d/d’de üretiyor. Durum böyle olunca Jazz’ın sürücüsü, yeterli ivmeyi elde edebilmek için motoru sürekli 3000 d/d ve üzerinde tutmak zorunda kalıyor. Yeni geliştirilen 6 ileri oranlı manuel şanzıman da sürücünün işini pek hafifletmiyor: Vites yolları hoş bir kısalığa sahip olsa da vites geçişleri kemikli.

Durum böyle olunca motor, sadece 5.9 lt/100 km’lik yakıt tüketimi ve hissettirmeden çalışan start-stop sistemiyle beğeni toplayabiliyor. Jazz ile ilerlerken zemindeki bozukluklar (parke yollar veya dalgalı zeminler) da pek hissedilmiyor. Sert ayarlara sahip öncülerinin aksine yeni Jazz, Avrupalı tüketicinin zevkine uygun başarılı bir süspansiyona sahip. Jazz’ın ön koltuklarıysa konfor disiplininden daha iyi bir not almasını engelliyor:

Tamam, ayar kabiliyetleri gayet iyi ama iri yapılılar için biraz fazla önde konumlandırılmışlar. Eğer boyunuz 1.85 m’den uzunsa, dizlerinizi fazla kırarak oturmanız gerekiyor ve bu da konforu olumsuz etkiliyor.

Diğer taraftan Jazz, güvenlik konusunda iddialı. Örneğin 32 km/s’ye kadar hızlarda devrede olan şehir acil fren sistemi standart donanımda. ESP erken devreye girip doğru müdahaleleri yaparak engel aşma manevralarında kritik durumların yaşanmasını engelliyor. Fren konusundaysa Jazz’ın biraz daha çalışması gerekiyor: Sıcak frenlerle 100 km/s hızda yaptığımız ölçümlerde ulaştığımız 38.2 m’lik duruş mesafesi, tamamen yeni bir otomobil için neredeyse 2 m fazla.

Teknik veriler
Motor (tip/silindir sayısı): sıralı/4, Supap/eksantrik adedi: silindir başına 4/2, Motor hacmi (cc): 1318, Maksimum güç (HP-d/d): 102-6000, Maksimum tork (Nm-d/d): 123-5000, Maksimum hız (km/s): 190, Şanzıman : 6 ileri, manuel, Güç aktarımı: önden çekiş, Ön/arka frenler: disk/disk, Test aracı lastikleri: 185/55 R 16 H, Tüketim (lt/100 km): 6.2/4.5/5.1, Yakıt deposu (lt): 40, Römork kapasitesi (frenli) (kg): 1000, Bagaj hacmi (lt): 354-1314, Boyutlar (u/g/y) (mm): 3995/1980/1525

Test verileri
Hızlanma 0-50 km/s (sn): 3.5, 0-100 km/s (sn): 112, 0-130/160 km/s (sn): 18.6/31.4, Esneklik 60-100 km/s (sn): 12.0/14.8 (4/5. viteste), 80-120 km/s (sn): 16.3/22.7 (5/8. viteste), Boş ağırlık/yükleme kapasitesi (kg): 1104/501, Ön/arka ağırlık dağılımı (%): 63/37, Sağa/sola dönüş çapı (m): 10.9/11.3, Fren mesafesi 100 km/s’de soğuk (m): 37.5, 100 km/s’de sıcak (m): 38.2, İç gürültü 50 km/s’de (dB(A)): 60, 100 km/s’de (dB(A)): 67, 130 km/s’de (dB(A)): 72, Test tüketimi (lt/100 km): 5.9, Menzil (km): 675

Değerlendirme
Karoser
Değişkenlikte rakipsiz; arkada iç mekan çok geniş; önde oturma pozisyonu çok alçak; kokpitte bolca sert plastik olsa da tıkırtı sesi yok; işçilik kalitesi detaylarda zayıf

Motor
Motor devirlenmeyi seviyor ama çekiş gücü zayıf ve sesli çalışıyor; turbo yok; sık sık vites değiştirmek gerekiyor: 6 ileri oranlı şanzımanın vites yolları kısa ama değişimler kemikli

Sürüş dinamikleri
Hassas çalışan ve erken devreye giren ESP tehlikeli durumlara düşmeyi engelliyor; direksiyon hassas; 38.2m’lik fren mesafesi yeni bir otomobil için çok uzun

Connected Car
Orta donanım seviyesi Comfort’tan itibaren 7 inçlik ekran ve bilgi-eğlence sistemi Honda Connect standart; akıllı telefon bağlantısı problemsiz; City acil fren sistemi standart

Çevre
1104 kg’lık ağırlığıyla tam bir tüy sıklet; motor gücü ve iç mekan genişliği dikkate alındığında 5.9 lt’lik tüketim makul; start-stop sistemi standart; Euro6’yı karşılıyor

Konfor
İç mekan genişliğinin dışında süspansiyon konforu (öncüsünden daha yumuşak ) da Jazz’ın güçlü yönlerinden biri; koltuklar küçük; motor 3000 d/d’den itibaren gürültülü

larsandbehrendSONUÇ
Lars Busemann ve Behrend Sanders

Yeni Honda Jazz eskisi gibi
Süspansiyonu öncülerinden daha yumuşak. Ayrıca iç mekanı da daha geniş. Ancak eski Jazz ile arasındaki farklar bunlarla sınırlı. Yine de Jazz, geniş iç mekanlı küçük bir otomobil arayanlar için iyi bir alternatif. Biraz dinamizm beklentisi içinde olanlarsa hayal kırıklığına uğrayacaktır. Jazz’ın çok daha yüksek tork üreten, tutumlu ve sessiz çalışan turbo beslemeli ve 3 silindirli bir motora ihtiyacı var. Ayrıca kalite ve fren sistemi de iyileştirme istiyor.


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.