Bu Mercedes vanları araziye de çıkıyor

Geçtiğimiz haftalarda Mercedes-
Benz’in minivan ve minibüs
modelleriyle bunların kamyonet
versiyonlarının dört çekerli sistemlerle
donanmış versiyonları,
İtalya’nın kuzeyindeki Piemonte
bölgesinde, halen eriyen karların
oluşturduğu kaygan zeminler üzerinde
deneme sürüşlerine sunuldu.
Hatta, basın toplantısının Fiat’ın
Torino’daki ünlü eski fabrikası
Lingotto’nun çatısındaki test pistinin
üstünde, bir mimari sanat eseri
gibi duran cam kürede yapılması,
aklımıza Mercedes-Benz markasının,
ticari araç sektöründe
güçlü İtalyanlara biraz tepeden
bakıyor olduğunu da getirdi…

Mercedes yıldızını daha da parlatan
bu dört teker çekiş sistemlerine
sahip Mercedes ticarileri, “dört
tekerden güçlü” sloganlarına çok
yakışan teknolojilerle donanmışlardı.

Dört tekerlekten çekiş
Mercedes farkıyla

Bu arada mimar Renzo Piano’nun
bu cam küresinin hemen
altında da Mercedes’in Kuzey Afrika
çöl yarışlarına katılan ve birinci
ya da ikincilikten başka sonuç almayan,
üstelik kadın pilotların
kullandığı Rally-Raid CrossOver
araçları duruyordu. Ekstra alt korumaları
hariç her şeyiyle standart
olan bu araçlar, bir Viano 4matic,
bir Vito 4×4 ve bir Sprinter 4×4’tü…
Yani, Mercedes, yeni nesil dört
çekerli sistemlerine ve araçlarının
dayanıklılığına o kadar güveniyordu
ki, Fas, Tunus ve Moritanya’daki
yarışlarda bu araçlarını
güvenle iddialı bir performansta
kullandırıyordu.

İki çekerli Viano ve Vito’ların bile
yol tutuş kalitelerini kullananlar
çok iyi bilirler, son makyaj yenilenmesinden
sonra daha geliştirilmiş
olan bu sistemlerin üzerine bir
de dört çekerin kabiliyeti eklenerek,
sadece asfaltta değil, yolun dışında
da güvenli sürüş garantilenmek
istenmiş.
~
Son iki yıldır çok sert geçen kış
aylarından olsa gerek, talebi yükselen
dört çekerli ticari araç segmentine
en doğru şekilde arz hazırlayan
Mercedes, geçmişte olduğu
gibi kış turizminde kullanılan,
çamurlu şantiyelere girip çıkan, bozuk,
asfaltsız dağ yollarından geçirilen
Vanların satış grafiklerini de
korumak istiyor.

Sprinter, Vario, Vito ve Viano’lar
için hazırlanmış parkurlarda bu yıldızlı
dört çekerli iri araçları kullanırken,
dik rampalardan çıkarken,
eğimli ve kaygan açılardan inerken,
derin sulardan ve hatta orman kütüklerinin
üstünden geçerken, yanal
eğimlerde araçları zorlarken,
fark ettiğimiz, bu Mercedes’lerin
neredeyse gerçek arazi araçları
kadar iyi performans gösterdikleriydi.
Kontrolün bozulmaması ve
pratik sürüşe imkan tanımalarıydı…

Özel olarak ıslatılmış parkurlarda
ve treylerli ani frenlemelerde
bile dört çeker sistemiyle koordineli
çalışan ABS ve aracın ağırlık
merkezinin korunması için
yüke göre değişken kontrol sunan
adaptif ESP sistemlerinin optimizasyonu
da, bizleri şaşırtıyordu.
Adeta bir küçük binek otomobille
manevra yapılıyormuş gibi, büyük
hacimli araçlar kumandamızın
dışına çıkmıyorlardı. Hele dar ve
fazlasıyla bozulmuş çamurlu dağ
yollarından geçtiğimiz 125. Yıledisyonu Avantgarde donanımlı
lüks Viano 4matic, kabin içinde
konforunu bile bozmaması, benim
gibi Off-Road tutkunu bir sürücüyü
bile şaşırtmayı başardı.

Almanya, İspanya, ABD, Arjantin
ve Çin’deki Mercedes fabrikalarında
üretilen tüm bu van’lar,
2.8’den 8.2 tona kadar taşıyabilen ticari
araç segmentinde çok büyük
bir iddiaya sahipler. Tasarım, çevrecilik
ve bilinen Mercedes kalitesini
taşıyan bu ticari araçlar, kriz yıllarının
ardından yüzde 35’lik bir satış
artışı gerçekleştirerek, 224 bin
gibi çok büyük bir rakamı aşmışlar.
Sprinter olarak Batı Avrupa pazarında
yüzde 18’i aşan bir büyük van
pazarı liderliğine de sahip olan
Mercedes-Benz, 2013’te tüm segmentlerde
100 binlik bir artışla
325 bin hedefine doğru yol alıyor.

Bu büyük hedefi ise, yeni ürünlerle
garantilemek isteyen yıldızlı
marka, Renault-Nissan ile başlayan
işbirlikleri doğrultusunda bir de
kompakt bir ticari araç için kolları
sıvamış durumda. City Van ismiyle
şimdilik planlanmış olan bu
hafif ticari aracın, 2012 yılında
Ford Connect ve Fiat Doblo gibi çok
güçlü rakiplerin karşısına çıkması
bekleniyor.

Fakat, şu an için konumuz Premium
MPV Viano ve Vito ile Sprinter
gibi daha ticari duruşlu iri
araçların dört çekerlileri… Facelift
sürecinde bile 250 Milyon Euro
harcanarak modernize edilen bu
araçlarda Viano’nun Marco Polo tatil
karavanı sürpriziyle Avantgarde
Edition 125 versiyonunun sportif
dinamizmi ve şıklığının yanında Vito’nun
yeni Shuttle ve Crew donanımlı
şekilleri, gerek yolcu gerek
eşya taşımada sağlam detaylarıyla
dikkat çekiyorlardı.

Daha temiz ve daha az
tüketen motorlar var

BlueEfficiency, yani basitçe anlatımıyla,
daha az tüketip egzoz
emisyonlarında daha temiz olan
motorlara da artık sahip olan Viano
ve Vito’lar, Euro-5 emisyon
standardını karşılarlarken yüzde
15’e varan yakıt ekonomisi de sunuyorlar.
136 ve 163 beygir güçlerindeki
yeni nesil CDI motorların
310 ve 360 Nm’lik maksimum
torkları da otomatik vites seçeneklerinde
ve maksimum yüklemelerde
bile yeterli görünüyordu.

Viano 4matic’lerdeki 4ETS elektronik
traksiyon kontrol sisteminin,
kaygan zeminlerde patinaja düşen
tekerleklerdeki torku, tutunan tekerleklere
saliseler içinde aktarmasından
da bahsetmemiz gerek…
Vito 4×4’te bile bulunan aslında
üç ayrı diferansiyel kilidinin
görevini yapan bu 4ETS, bu van’ların
savrulma ihtimalini neredeyse
ortadan kaldırıyor.Diğer yanda 440
Nm torklu ve 190 beygir gücündeki
V6 motora da sahip olan Sprinter
4×4’ler daha ağır yükle ilerleyebilecekleri
için, bunlara düşük
oranlı arazi vitesi konularak, daha
ciddi Off-Road kabiliyeti verilmiş.
Yerden 11 cm daha yüksek yapılarıyla
yüzde 40’a kadar hızlarını
azaltıp tüm güçlerini çekiş kuvvetinde
kullanan Sprinter 4×4’ler
için engel tanımaz bile diyebildik…
Sürekli dört teker çekişlerini
mekanik akslar arası ve tekerlekler
arası kilitleriyle kontrol eden
Vario da, adeta dev bir arazi taşıtı
olarak karşımızdaydı. Üstelik 7.5
tonluk taşıma kapasitesiyle…

Sonuç

Taşımacılık işiyle
uğraşanların, “Kötü
hava yoktur! Yanlış çekiş sistemi vardır!”
sözlerinin karşılığında, savrulmayan,
kaymayan, sürüş konforu ve
malzeme kalitesiyle beğenilebilen
araçlar olarak bu dört çekerli Mercedes-
Benz ticarilerinin, beni etkilediklerini
itiraf etmeliyim. Hatta, yüksek
vergilere sahip binek arazi araçlarına
bile alternatif olabileceklerini
söylemeliyim


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.