Dünyanın en iyi spor otomobilini arıyoruz

1. Bölüm / Geçen hafta

Geçen haftaki konuklarımızıngüçleri 500 HP’nin üzerindeydi.Şimdi sıra ikincibölümde. Güç ve fiyat konusundabu haftanın konukları, “normal”otomobillere ilk bölümdekileregöre daha yakınlar ve aynısürüş keyfi ve gerilimi sunmagarantisi veriyorlar. Geçen haftagibi bu haftanın konukları da 10disiplinde kendilerini kanıtlamakzorundalar. Tüm disiplinlernotlarla değerlendiriliyor:Aracın pistteki hızını gösterentur zamanı disiplininin ağırlığı yüzde 20. Viraj hızları ve enuzun düzlükteki maksimumhızları yüzde 5 ağırlığa sahip.Araçların en uzun düzlükteulaştıkları maksimum hızları(% 5) da ölçüldü. Slalomda(%5) araçların, ESP devrede olduğuhalde kukaların arasındangeçme hızları ölçüldü. 0-100km/s hızlanma ölçümlerininağırlığı yüzde 5. 100 km/shızda yapılan fren mesafelerininağırlığı yüzde 5. Motorkonsepti disiplininde (% 15)motor, yerleşim türü, şanzıman,ağırlık dağılımı ve güç aktarımtarzları değerlendirildi. Fiyatlardeğerlendirmeleri (% 5)HP başına maliyetleri (Almanyafiyatı üzerinden) hesaplanaraknotlandırıldı. Sürüş hissi(% 20) ve sürüş keyfi (% 15)disiplinlerinde ise rakamlaradökülemeyecek unsurlar değerlendirildi:“Motorun sesi nasıl?Gaz komutlarına nasıl tepkilerveriyor? Viraja nasıl giriyor?”Genel değerlendirme ise tümbu kriterlerin toplamından oluşacak.

~Ecstasy gibi

Güçlü turbo motor ve arka aksta bolca şamata… 1 Serisirakiplerine bu basit reçeteyle saldırıyor.

Aşırı güçlü bir turbo motorlakompakt yapının kombinasyonuolayın sadece birkısmı. Neticede böyle bir birliktelikher spor otomobilinhızlı olmasını ve yüksek keyifvermesini sağlar.

Tabi ki bu güç yere aktarılabildiğisürece… BMW 1 M Coupebunu her zaman başaramıyor.Önden motor-arkadanitiş kombinasyonu, 450 Nm’yiyere optimum aktaramıyor.Örneğin hızlı viraj çıkışlarındaaktarım eksikliği hissettiriyorve gücü ivme yerinedavlumbazlardan yükselenbeyaz dumanlara dönüştürüyor.Spor moddayken bileESP (BMW’deki adı DSC) sıksık gücü dizginlemek zorundakalıyor ve bu durum da genelbilançoyu olumsuz etkiliyor.Her şeye rağmen 1 Serisi,hızlanmada Cayman’ı geridebırakabiliyor.

Tüm bunlara bir de, karşılaştırmamıziçin biraz yumuşakkalan ayarlar da ekleniyor.Aşırı alçak yapılarıyla öneçıkan rakiplerinin yanında MCoupe’nin “uzun bacaklı” kalmasıise santrifüj kuvvetlerininkaroseri sportiflikten uzakbir şekilde yana yatırmasınaneden oluyor. Bu da sportiflikadına önemli bir kayıp oluyor.1 M Coupe’nin motoru ise kesinlikle mükemmel bir makine:Sıralı 6 silindire dağıtılmış3.0 lt hacim, yumuşak çalışaniki turbonun sağladığı aşırıbesleme, harika devirlenmekabiliyeti ve etkileyici çalışmasesleri. Durum böyle olunca 6ileri oranlı şanzımanın kemiklivites değişimleri kolaylıkla gözardı edilebiliyor.

~Buradaki spor otomobillerinfiyatlarına bakıldığında 1 MCoupe, neredeyse bir kelepir:50 bin 500 Euro’luk Almanyafiyatı, her bir HP için sadece148.52 Euro anlamına geliyor.

Sonuç

Canlı, güçlü ve etkileyici biryumuşak çalışma karakterinesahip olan motor, aracın karakterineresmen damga vuruyor.Gücün yere optimum birşekilde aktarılamıyor olmasıcan sıkıcı.

911 esansı

İdeal bir figür için sert birdiyet ve bolca spor yapılmalı.Bir Porsche Cayman R da satınalabilirsiniz: Ağırlığı 1335kg’da düşürülen otomobilinmotoru ise ağır antrenmanlarla330 HP’ye çıkarılmış.Spor koltuklarda istemedenbir tarafa kaymanız imkansız.Kapı kolları yerine kumaş halkalarkullanılması ve göstergepanelinin üzerindeki küçüksiperliğin bile ortadan kaldırılması,hafifleme adına hergram için çaba gösterildiğinikanıtlıyor. Opsiyonel klimave müzik sistemi arasında enazından müzik sistemindengönül rahatlığıyla vazgeçebilirsiniz.

Çünkü 4000 d/d’denitibaren boxer motordanmuhteşem melodiler yayılmayabaşlıyor. Bu seviyeninüzerinde Cayman R, zaten çokaz olan çekingenliğini de üzerindenatarak pistte hızlı çekimdeilerlemeye başlıyor. Çiftdebriyajlı şanzıman ise tavsiyeedilebilecek bir opsiyon: Vitesdeğişimleri çok daha hızlı ve 6ileri manuel şanzımandan çokdaha iyi. Şanzımanın türü neolursa olsun virajlar, CaymanR’daki en heyecan verici anlar.Hassas direksiyon sürücüsüne,ideal çizgiyi bulmaya programlanmışgibi hissettiriyor.

~Aşırı sert süspansiyon, neredeysemükemmel olan ağırlıkdağılımı ve diferansiyel kilidiise asfalt ile harika bir bağsağlıyor.

Elektronik yardımcılar (PSM)tamamen kapatıldığında iseCayman R sürücüsü gayet kötüzamanlar yaşayabiliyor: Ortadanmotorlu araçların oynakkarakteri bir anda ortaya çıkıyorve sürücüsünden yıldırımhızında düzeltme refleksleritalep etmeye başlıyor. İşte buzamanlarda sürücünün, enazından Cayman R kadar “fit”olması gerekiyor.

Sırtınızda çalışan boxer, manuel şanzıman

911’in aksine Cayman R’ın 6 silindirli boxer motoru 1 halaarka aksın 2 önünde. Buyerleşim küçük Porsche’yedaha da iyi bir ağırlık dağılımısağlıyor. 6 ileri oranlımanuel şanzıman üzerindengüç, arka aksa 3 yönlendiriliyor.Buradaki diferansiyelkilidi, torkun tek tarafa yönlendirilmesineengel oluyor.Ağırlık dağılımı:Ön: % 46Arka: % 54Lastikler:Bridgestone Potenza RE 050 A235/35-265/35 ZR 19 Y

Sonuç

Çok kaliteli rakiplerin bulunduğubu karşılaştırmada arkasıralarda kalsa da Cayman R,en saf Porsche hissini yaşatabilenbir otomobil. Hafif, güçlüve kıvrak.. Yani safkan bir sporotomobil.Daha hafif, daha güçlü, daha sert… Bu antrenman reçetesiyleCyman R, ağabeylerinin dışındakilerin de canını sıkmaya aday.

~Cesur Alman

Delbrücklü bu küçük şamatacı büyük oynuyor ama bunun için gerekli hamura sahip.

Artega’yı önceden duyanınız,bileniniz var mı? Çoğunuzuncevabı “hayır” olacaktır.Merkezi Almanya’nınbatısında küçük bir şehir olanDelbrück’te bulunan Artega,gayet iddialı bir spor otomobilinüreticisi: Artega GT Coupe.Boyu 4 m’nin biraz üzerindeolan bu ortadan motorlu sporcu,en ileri teknolojilerin birürünü. Sürüş keyfi vermektenbaşka bir amacı olmayan buotomobilden yılda sadece 500adet üretiliyor.

Karbon-fiber ile güçlendirilmişplastikten üretilen küçükkaroserin altında, alüminyumhafif üretim tekniklerininen etkililerinden biri görevyapıyor. Gerekli dayanıklılığısağlamak için güçlü çelikeklentilere de sahip olanaracın güçlü motor/aktarmakonsepti ise VW’den alınmış.Bu da otomobilin çok yüksekbir potansiyele sahip olmasınısağlıyor. Ancak yarış tipi amadar koltuklara ve pek de idealolamayan sürüş pozisyonunasahip iç mekanın VW’nin büyükseri modellerini hatırlatıyorolması, karoserin şıklığı veözgünlüğüne gölge düşürüyor.

Diğer taraftan hafif üretimteknikleriyle elde edilen 1260kg’lık düşük ağırlık, pistte harikasonuçlar veriyor.Silindir blokları arasındaki açısadece 15 derece olan 3.6 lt’likVR6 motor, daha ilk çalıştırmadaArtega’nın özel bir yeredinmesini sağlıyor.

~Motorun büyük bloklu makineleriaratmayan sesi, buradakitüm rakiplerinin örnek almasınısağlayacak kadar hoş.Ancak 300 HP’nin tamamınındevreye girip bu sarı fırtınayıiyice hızlandırabilmesi için birazzaman gerekiyor. Bir kezdevirlendikten sonra ArtegaGT, gaz komutlarına mükemmeltepkiler veriyor ve rahatçadevirlenmeye devam ediyor.

100 km/s hızla ilerlerkentamamen durmak için gerekenmesafe ise 32.9 m. Bu karşılaştırmadaArtega’dan dahakısa mesafede durabilmeyi sadece Ferrari ve KTM başarabiliyor.Pistlerde de yüksekperformans elde edebilmekiçin mühendisler, süspansiyonu15 mm alçaltırken, arkada305 mm tabanlı lastiklere yervermişler ve harika bir seçimolmuş. Maksimum keyif içinsürücünün, ESP’yi devre dışıbırakması gerekiyor. Aksitaktirde elektronik koruyucumelek çok erken ve sert birşekilde devreye girerek keyfiiyice tırpanlıyor.

Elektronik yardımcılar olmadanda gayet başarılı sürüşözellikleri sunan Artega GT,virajları nötr bir şekilde alıyorve bunu sanki hızdan bağımsızmışgibi yapıyor. Aşırıkendine güvenen sürücüleriise araç, yumuşakça dışa doğrukaymaya başlayan arkakısmıyla uyarıyor. Direksiyonaşırı bir direktlik sunmasa bile,aracı böyle bir durumda rahatlıklatekrar kontrol altınaalmak mümkün. Durum böyleolunca Artega, hem pistte çokhızlı olabiliyor hem de sürücüsünüasla çok zor bir durumadüşürmüyor.

~Süspansiyon ayarlarının mükemmelliği,kesinlikle mühendislereşapka çıkartmayı gerektiriyor.Ancak aynı şeyi çiftdebriyajlı şanzıman için (o daVW’den) söylemek zor: Kontrolelektroniği doğru vitesiyeterince hızlı bulamıyor ve budurum, hem aracı yavaşlatıyorhem de sürüş keyfini olumsuzetkiliyor. Aslına bakılırsaArtega GT Coupe’nin 83 bin900 Euro’luk fiyatı da gayetyüksek. Bu değerlendirmeformülümüze göre HP başına295 Euro, yani BMW’nin ikikatı veya Ferrari’den sadeceyüzde 13 daha düşük olduğuanlamına geliyor.

VW motoru ve alüminyum şasi

Artega’da, çelik taşıyıcılarasabitlenmişalüminyumdan birspace-frame yapı kullanılmış.VR6 motor1 arka aksın hemenüzerinde. Çok kompaktbir yapıya sahipolan motor da 6 ilerioranlı DSG şanzıman2 gibi VW raflarındanalınmış. Tamamendüz olan zeminve difüzör 3 arka aksaetki eden bastırmakuvvetlerini artırıyor.mişkulotormenomahiplerimanminakmaorkar.
Ağırlık dağılımı:Ön: % 43Arka: % 57Lastikler:Continental SportContact 5P235/35-305/30 ZR 19

Sonuç

Böyle bir şeyin var olması çokiyi: Alman üretimi bir küçükseri sporcu. Görünümü çokçekici, teknik olarak ise birçokönemli özelliğe sahip. Tamam,Artega GT mükemmel değilama kesinlikle taktir edilesibir araç.

~Hafif üretimin limitlerinde

Konfor, elektronik veya fazladan ağırlık yok… KTM’nin temsilcisi rakiplerinin aklını karıştıracak.

Kontak anahtarı yuvasınasokulduğunda merkezi ekranda“Ready to Race” yani“yarışa hazır” ibaresi beliriyor.Sadece bu bile X-Bow’untek amacının ne olduğunugöstermek için yeterli. Aslınabakılırsa bu araca otomobilyerine karbon origami eseridemek daha doğru olur. Diğertaraftan kanatlar, büyük lastiklerve diğer birçok unsuruda X-Bow’un bir hız makinesiolduğunu daha ilk bakışta anlatıyor.

Araçta hiçbir şey güzelya da pratik değil. Örneğintavan veya ön cam kullanmakmühendislerin akıllarına bilegelmemiş. Ancak yine de harika!Haydi piste! Diğer taraftansürücünün de “yarışa hazır”olması gerekiyor. Kendinizidaracık koltuğa sığdırabilmekiçin bayağı uğraşmanız gerekiyor:Direksiyonu çıkar, öncebacaklarını iç mekana uzat,emniyet kemeri düğümleriarasında kendine koltukta biryer bul, pedal kitini ayarla,kemerleri bağla, kaskı tak…Bu süre içinde Corvette vearkadaşları birkaç tur atmışoluyor bile.

Tüm bunların hemen sonrasıise müthiş: KTM’in motorunuçalıştırdıktan (aslına bakılırsa2.0 lt’lik turbo motorun incevızıltıları genel manzaraya pekuymuyor) sonra yola çıkıyorsunuz.

~Ancak bu pek de alışıldıkbir eylem değil: Bu renkliböcek neredeyse ışınlanmahızıyla ileri atılıyor. Performansınanahtarı ise sadece860 kg olan ağırlık. Audi’denalınan 4 silindirli motorun300 HP’lik gücü tekerlekleregönderildiğinde asıl kıyametkopuyor. Az desenli yarı yarıştipi lastikler KTM’in asfalta neredeyseyapışmasını ve gücünneredeyse sıfır kayıpla aktarıldığınıdüşünmenizi sağlıyor.

Hızlanma ve fren testleri desistemin ne kadar iyi çalıştığını doğruluyor: 0-100 km/shızlanmada kendisinden 2 katgüçlü olan Corvette’in egzozunayapışıyor, fren performansındaise süper sporcular SLSve Audi R8 GT’yi bile geridebırakıyor. Asfalta tutkalla yapışmışgibi hissettiren sürüşözellikleri, virajlarda da enyüksek performansı sunmasınısağlıyor. İnanılmaz yanaltutunma kabiliyeti sayesindetüm rakiplerinden iyiymiş gibihissettiriyor ve rakiplerininyüzermiş gibi kaydığı virajlardatertemiz bir çizgide ilerlemeyedevam ediyor.

Tabi ki tüm bunlar için sürücünün,X-Bow’u kontrol edebilecektecrübe ve yeteneğesahip olması gerekiyor. Çünkübir kez kaymaya başladığındasürücüye yardımcı olabilecekherhangi bir elektrik sistembulunmuyor. Arkayı hafifçesavurarak kullanmak mı? Eniyisi bunu hiç denememek,çünkü en küçük driftler biletam tur dönmekle sonuçlanabilir.Eğer sürücü fren pedalınayeterince dikkatli basmazsalastikler anında kilitlenerekduman çıkarmaya başlıyor.

~Araçta ABS yok, ESP yok, hattahidrolik direksiyon veya servofren desteği bile yok…Sürüş keyfi ise bolca var. Sürücüyleotomobil arasında dahadirekt bir bağ kurabilmekherhalde imkansızdır. Gazabas, direksiyonu çevir, yoluhisset… X-Bow her şeyi hiçfiltrelemeden sürücüsüne yansıtıyor.

Ayrıca açıkta olmakve yönlendirme yapan tekerleklerigörebilmek de sürüşkeyfini artırıyor. Kaskın yolrüzgarını hissetmenizi engellemesi,etkileyici bir motorsesinin olmaması ve viteslerinbiraz zor geçmesi ise biraz cansıkıyor.

KTM’in taktiği: Kütlenin çoğu arkada

Direkt benzin enjeksiyonluve turbo beslemeli300 HP’lik motor1 arka aksın hemenönünde yer alıyor.Motor şanzımanla 2birlikte enlemesinekonumlandırılmış.Güç, mekanik bir kilidesahip diferansiyel 3üzerinden arka tekerlekleregönderiliyor.Bu yerleşim, ağırlığınbüyük kısmının arkadatoplanmasını sağlıyor.
Ağırlık dağılımı:Ön: % 37Arka: % 63Lastikler:Toyo Proxes R888Önde: 205/40 ZR 17 WArkada: 235/40 ZR 18 Y

Sonuç

Tecrübeli olmayı gerektirenbir yarış makinesi. X-Bow sürücüsündençok şey bekliyorama bir o kadar çok şey de veriyor:Hız ve yarış potansiyeli.Böyle bir şey iyi ki var.

~Değerlendirme / (2. Bölüm, bu sayı)

Pist: Goodyear’ın GüneyFransa’daki test merkezi

Goodyear’ın Mireval Test MerkeziMarsilya’ya çok yakın bir konumda.Akdeniz kıyısındaki bu bölgenin şartları,güçlü araçların sürüş özelliklerinikapsamlı olarak test edebilmek içinneredeyse ideal: Kuru hava ve 25 derececivarında sıcaklık. 3.3 kilometre uzunluğundaoldukça değişken özellikli bir pistolan Mireval’de, farklı çaplarda virajlar,hafif yükselişler ve oldukça uzun biryokuş aşağı bölüm bulunuyor. İç kısımdaki uzun düzlükte (mavi renklegösterilmiş) araçların, hızlanma, fren ve slalom testleri yapıldı.

Değerlendirme / (1. Bölüm, geçen hafta)

Geçen haftaki ilk bölümde güncel spor otomobillerin en etkileyicilerikonuğumuz olmuştu. Burada Ferrari galibiyete imza attı. Ancak Corvettede her disiplindeki yüksek puanlarla Ferrari’yi çok yakından takip etti.Son sıradaki iki otomobilin bile çok yüksek puanlar almış olması, konuklarımızınne kadar başarılı araçlar olduğunu kanıtlıyordu.

Değerlendirme / (2. Bölüm, bu sayı)

Ferrari 458 Italia Formula 1 genlerini hissettiren safkan
bir yarış makinesi. Yarış motoru, yarış şanzımanı, yarış süspansiyonu…
Forza İtalya! Not: 1-

~Corvette ZR1 Tek etkileyici
özelliği canavar motoru değil. Viraj
kabiliyetiyle de göz dolduruyor.

Not: 2+
KTM X-Bow R Motkross
şampiyonunun caddelere hediyesi.
Ortaya harika bir araç çıkmış.

Not: 2+
Audi R8 GT Nihayet verimli ve
hızlı olabildi. Acaba arkadan itişli
seçenek neden yok?

Not: 2
Mercedes SLS AMG Geçen yılın
aşırı güçlü bir motora sahip şampiyonu.
Daha hızlı olmasa da daha güzel.

Not: 2
Artega GT Coupe Alman
işçiliğinin İtalyan hafifliğiyle
randevusu. Ayrıca yolda çok dinamik.

Not: 2-
Porsche Cayman R Sadece
görünümü değil sürüş özellikleriyle
de gerçek bir viraj ustası.

Not: 2-
BMW 1 M Coupe Hızlı bir
kompakt otomobil. Ancak buradaki
sporcular arasında şansı yok.

Not: 3

Sonuç

Motorlar kükredi, lastikler cayırdadı, sürücüler ter içindekaldı… Ancak sonunda dünyanın en iyi spor otomobilinibulabildik: Ferrari 458 Italia. Maranellolu bu kızıl şeytankarşılaştırmamızdan galibiyetle ayrıldı. En büyük sürprizise ABD’den geldi: ZR 1. Corvette mühendisleri, sürücülerinimest edecek hızlı otomobil yapmayı gayet iyi öğrenmişler.Küçüklerin en büyüğü ise her türlü lüksten kaçınan amamutlak bir sürüş keyfi makinesi olan KTM oldu.

      

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.