Fark edilmek uğruna

Yeni A Serisi’nin ne kadar cesur
ve taze olabileceği hakkında
Mercedes’te çok uzun tartışmalar
yaşanmıştı. Daha genç müşterilere
nasıl ulaşılabilirdi? Yan kısımlardaki
ütü izleri gibi bir parça dahi
kırışıklığa yer/izin verebilmek
Mercedes için hiç de kolay olmadı.
Ayrıca yeni A Serisi’nin belirgin bir
dezavantajı da vardı: Elit kompakt
sınıfa geç giriş yapmak. Sonradan
gelenlerin fark edilmek, göze batmak
için her zaman daha fazla
uğraşması gerekir.

Benzinli motora sahip yeni
A200’le İtalya’nın liman kenti
Triyeste’de dolaşıyoruz. Burada çok
sayıda scooter sürücüsü var ve neredeyse
hepsi sürekli ani fren yapıp
duruyor. Yayalar ise sanki sürekli
cep telefonuyla konuşuyor. Otomobilimiz
buradaki halkla imtihanını
büyük başarıyla verdi: A200 hem
sadık Mercedes müşterilerinin hem
de diğerlerinin beğenisini kazandı.
Ancak kısa ve alçak arka tasarım
hep aynı soruya neden oluyor: “Nasıl
yani, bu gerçekten bir Mercedes
mi?” Bürolarda, bankalarda ve plajlardaki
insanların ağzı şaşkınlıktan
açık kalıyor. Bu da A Serisi dizaynının
ilk hedefini gerçekleştirdiğini
kanıtlıyor.

Aslında yeni A Serisi, kompakt
coupe sınıfında yer alıyor. Örneğin
zemini öncüsündeki gibi yüksek
değil. Daha doğrusu iç zemin asfalta
18 cm daha yakın. Tanıdık şalterler,
kumanda elemanları ve C ve SL’deki
gibi çıkıntılı hava üfleçleri “burada
bir Mercedes kullanıyorsun” mesajı
veriyor. İç mekan genişlikleri gayet
iyi, spor koltuklar (300 Euro) vücuda
iyi oturuyor ama çevrenizi rahatça
görebilmek için boynunuzun gayet
esnek olması gerekiyor: Hem camlar
çok küçük, hem de entegre kafalıklar
görüşü kısıtlıyor. Mercedes’in
henüz göstermediği konfor odaklı
standart koltukların bu konuda daha
iyi olmasını bekliyoruz.

Güvenlik (çaprışma uyarısı ve yorgunluk
asistanı standart) ve iPhone
entegrasyonu gibi modern unsurları
kompakt sınıfa taşıyan A Serisi’nde,
1.6 lt’lik turbo motorun hala klasik
bir kontak anahtarıyla çalıştırılması
biraz garip. Kaputun altında sessiz ve sarsıntısız çalışan turbo motor
156 HP’lik gücünü öyle dikkat çekmeyen
bir şekilde sunuyor ki insan,
fabrika verilerindeki 8.4 sn’lik 0-100
km/s hızlanma süresine ve 224 km/
s’lik maksimum hıza inanamıyor.
Sonuç olarak motor, eski türden bir
makine, yani şamata yerine konfor
odaklı bir karakter sunuyor.

A Serisi’nin çift debriyajlı (DCT)
şanzımanı ise, B Serisi’nde kullanılmaya
başlanırken iyileştirilen
şanzımanla aynı. Artık daha canlı
ve yumuşak vites geçişleri sunan
şanzıman, gaza fazla basılmadığı
durumlarda tasarruf amaçlı olan 7.
vitese çok çabuk geçiyor. Şanzımanın
tek dezavantajıysa, hızlı kickdown’larda
karasızlığa düşerek hissedilir
bir gecikmeye neden olması.

Sürüş dinamiklerinde ise A
Serisi’nin karakteri sportifliğe daha
yakın. Sadece 2.4 turluk direksiyon
gayet direkt çalışıyor ve kuru zeminde
direksiyonda çok az çekme hissi
oluşuyor. Ön akstaki tutunmayı artırabilmek
için mühendisler, aküyü
motor bölmesinin ön kısmına monte
etmişler.

Adaptif amortisörler yerine Mercedes,
tümü sert sayılabilecek 3
farklı süspansiyon seçeneği sunuyor.
Bozuk zeminli İtalyan yollarında
aracımızın sportif süspansiyonu,
zemindeki her bozukluğu aynen iç
mekana yansıtıyordu. Bu karakter
Mercedes’ten alıştığımız konfordan
kesinlikle çok uzaktı. Bu konuda
A250 Sport bir kademe daha iyi.

Standart yani konfor odaklı süspansiyon
ise sportiflik ve konfor
arasındaki dengeyi çok daha iyi
buluyor. Neticede A200’ün fiyatının
(Almanya baz fiyat: 27 bin Euro)
üzerine ekleyebileceğiniz, işe yarar
birçok opsiyon seçeneği var. Her
zaman olduğu gibi Mercedes, bu
otomobilde de birçok çekici seçenek
sunuyor: 3 donanım seviyesinde
(Style, Urban, AMG Sport) birçok
opsiyon paketi bulunuyor. Aynı durum
görsel kişiselleştirme paketleri
(Night’tan AMG Exclusive’e kadar)
için de geçerli. Tüm bunlardan oluşturulabilecek
kişiselleştirme kombinasyonlarının
sayısı akıl karıştıracak
kadar fazla. Ancak hepsi bu kadarla
da sınırlı değil: 2013 yılında aileye,
tutumlu, sportif ve 4 tekerlekten
çekişli modeller de eklenecek. Büyük
ihtimalle Mercedes binalarında,
bu konularda da uzun tartışmalar
yapılmış.


Teknik veriler

A 200 BlueEfficiency

Önde enlemesine yerleştirilmiş 4 silindirli
turbo motor; silindir başına 4 supap;
motor hacmi: 1595 cc; maksimum güç:
156 HP-5300 d/d; maksimum tork: 250
Nm-1250 d/d; önden çekiş; 6 ileri manuel
şanzıman; 0-100 km/s: 8.4 sn; yakıt deposu:
50 lt; tüketim: 5.5 lt/100 km; CO2
emisyonları: 129 gr/km; maksimum hız:
225 km/s


Beğeni toplayanlar


Güvenlik Yeni A Serisi, kompakt
sınıftaki güvenlik çıtasını bir kademe
daha yukarı taşıyor.

Can sıkanlar

Uyum İddialı tasarım, sessiz
motorlar, yüksek akustik konfor,
sert süspansiyonlar… Henüz tam bir
denge, tam bir uyum yakalanamamış.

Sürpriz oldu

Fiyatlar C Serisi’nde fiyatlar
rakiplerinin yüzde 5 üzerindeyken,
A Serisi’nin fiyatları direkt BMW
seviyesinde tutulmuş.


Sonuç

Can sıkıcı bir kompakt mı? Hayır, A
Serisi kesinlikle çok farklı: Dışı çok cesur,
içinde konforla sportiflik arasında
denge bulunabiliyor, fiyatları da gayet
agresif. Mükemmel değil ama kesinlikle
Mercedes’in ve
kendisinin imajını
değiştirebilecek bir
otomobil.

Diğer motor seçeneklerinin sürüş özellikleri


A 200 CDI:
Giriş
Soğuk çalıştırmada, C Serisi’nden de tanıdığımız belirgin
dizel tıkırtıları çıkarıyor. Ancak 1.8 lt’lik dizel motor bir kez
ısındığında, güçlü çekişi ve başarılı sessizliğiyle beğeni topluyor.
4.3 lt/100 km’lik tüketim rakamıysa A 200 CDI’ı yakıt
ekonomisi açısından çok çekici bir alternatif haline getiriyor.
Bu motor Eylül ayında piyasaya çıktığında A Serisi’nin dizel
motor oranı, toplamın yüzde 50’sini oluşturacak.

136 HP, 350 Nm… Norm tüketim 4.3 lt/100 km. Almanya
fiyatı: 27 bin 787 Euro.


A 220 CDI:
Maratoncu
A Serisi’nin sessiz devi: 2.2 lt’lik motorun 204 HP’lik güçlü
versiyonu (A Serisi’nde de kullanılacak) S Serisi’nde bile
kullanılıyor. Bu motor A Serisi’ni gerçek bir asfalt uçağına
dönüştürüyor: 0-100 km/s hızlanma süresi 7.8 sn, maksimum
hız ise 227 km/s olarak açıklanıyor. Aralık 2012’de
aileye katılacak olan bu motor, Euro 6 emisyon normunu
karşılayan ilk A Serisi dizel motoru unvanına da sahip.

170 HP, 350 Nm… Norm tüketim henüz açıklanmadı.
Almanya fiyatı: 29 bin 500 Euro.

A 250 Sport: Sporcu
Özel tasarımlı 18 inçlik alüminyum jantlar, kırmızı fren kaliperleri…
Topmodelin içsel değerleri dışından çok daha önemli:
Ayarları AMG tarafından yapılan ön aks, spor süspansiyon ve
ESP, A Serisi’ni viraj avcısı ve eğlenceli bir otomobile dönüştürüyor.
Elmas Izgara olarak adlandırılan özel tasarımlı ızgara
da bu otomobile özel bir ayrıntı. Mercedes, bu ızgarayı diğer
modellerde opsiyonel olarak sunmayı da planlıyor.

211 HP, 350 Nm… Norm tüketim 6.4 lt/100 km. Almanya
fiyatı: 36 bin 860 Euro.


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.