Kış lastiğinde bilinç arttı, payı yüzde 20’ye çıktı

Otomobilin yükünü aslında lastikler
sırtlar ama herhangi bir aksaklık
çıkmadıkça, lastik havalarını kontrol
etmeyi bile aklımıza getirmeyiz. Benzer
şekilde karlar yağmaya başlamadan, kış
lastiklerini taktırmak aklımıza bile gelmez.
Nedense otomobilde hep ihmal edilen isimsiz
kahramanlardır lastikler. Yol tutuş, fren ve
güvenlikle ilgili birçok konunun sorumlusu
lastiklerdir ama ancak ona ihtiyaç duyulduğunda
hali hatırı sorulur. Michelin Türkiye
Pazarlama Direktörü Sertan Akçagüner’le
kış lastiklerinden, lastik etiketlemeye kadar
birçok konuyu konuştuk.

Auto SHOW: Lastik sektörü için 2012 nasıl
geçti? 2013’de beklentiler nasıl?

Sertan AKÇAGÖZ: Binek grubunda iyi
bir yıl geçirdik, ağır vasıta grubu biraz daha
yavaştı, özellikle de yılın ilk 3 ayı. Sonraki
dönemde ise toparlanma başladı. Gelecek
yıldan beklentiler de 2012 paralelinde.

AS: Son dönemde “Kış Lastiği” bilinci arttı
diyebilir miyiz? Şirket araçları, filo araçları,
bunlarda hep doğru lastik kullanım bilinci
var gibi.

SA: Kış Lastiği bilinci son dönemde gerçekten
de arttı. Yapılan yayınların ve tüketiciyi
bilgilendirme çalışmalarının da bunda olumlu
etkisi oldu. Son dönemde yaz lastiğinin payı
azaldı, kış lastiğinin payı ise yüzde 3’lerden
yüzde 20’lere kadar yükseldi.

AS: Binek otomobillere de kış lastiği kullanım
zorunluluğu gelse, bu oran daha da
artar mı?
SA:
Mutlaka daha da artar. Kış lastiği
kullanımı, yol tutuş ve fren üstünlüğünün
yanı sıra tüketiciye güvenlikle ilgili birçok
başka fayda da sağlıyor. Lastikler 6 ayda bir
sökülüp kontrol edilmiş oluyor, doğru lastik
havaları kullanılmış oluyor. Ayrıca lastikler
sökülünce fren sistemi de rahatlıkla gözle
kontrol edilebiliyor.

AS: Peki kış lastiğinin maliyeti daha mı
fazla?
SA:
Aslında yaz ile kış lastiği arasında fiyat
farkı yok. Lastiğin fiyatını belirleyen unsur
onun ağırlığı. Son dönemlerde, yakıt ekonomisi
sağlamak için yaz ve kış lastikleri daha
hafif tasarlanıyor. Tüketicinin karşılaştığı
toplam lastik maliyeti de değişmiyor. Sonuçta
tüketici yaz ve kış lastiklerinin toplamını 12 ay
boyunca kullanıyor. Karma kullanımda lastik
yenileme zamanı uzuyor. Her lastiğin ömrü,
kullanıldığı mesafeyle ölçülüyor. Sadece yaz
lastiği kullanılsa 2 yılda bir kez değişecek bir
lastik, yaz ve kış lastik kombinasyonuyla 3 yıl
ya da daha uzun süre kullanılabiliyor. Yani
toplam maliyet değişmiyor.

Türkiye’de lastik bakımı ucuz

AS: Ama depolama, sökme-takma işlemleri
de ek maliyet getiriyor.
SA:
Ülkemizde bu hizmetler Avrupa’dan
çok çok daha ucuz, hatta Avrupa’ya kıyasla,
neredeyse yok denecek kadar az. Birçok lastik
bayisi lojistik hizmeti veriyor. Ama elbette
ki bu hizmetlerin bütünüyle ücretsiz olması
imkansız. Çoğu bayi müşterilerin yazlık/kışlık
lastiklerini depolamak için ilave bir depo kiralıyor,
depoya bir eleman tahsis ediyor. Tüm
bu hizmetlerin de bir bedeli olması gerekiyor.

AS: Peki sizce, kış lastiği kullanımı zorunluluğu
binek otomobiller için de genişletilir mi?
SA:
Aslında çıkan mevcut kanunda, bu
konuda zaten esneklik var. Öncelikli olarak
A tipi belgesi olan, şehirlerarası yolcu taşıyan
ticari araçlara zorunluluk getirildi ama konu,
her ildeki valiliklerin inisyatifinde, gerekli durumlarda
zaten valilikler kış lastiği kullanımı
isteyebiliyor.

AS: Lastik etiketleme de ülkemizde başladı.
Kullanıcılar adapte olabildi mi bu yeni
uygulamaya?
SA:
Henüz yorum yapabilmek için çok
erken ama zaman içerisinde tüketiciye, doğru
lastik seçimi yapabilmesi için faydalı bir
düzenleme olacağına inanıyorum. Aslında
biz lastik üreticileri, çok daha fazla kriteri
gözönüne alarak yeni lastikleri geliştiriyoruz.
Avrupa Birliği ise etiketler için, ıslak zeminde
fren, gürültü ve tüketim olarak sadece 3
konuyu seçti.

AS: Lastik etiketlerinde ve ölçümlemelerde
denetleme mekanizması yok. Hile yapan
üretici olur mu? Çoğu uzak doğudan gelen
isimsiz, ucuz lastiklerde de etiket olur mu?
SA:
Büyük üreticilerin bu konuda hile yapacağını
düşünmüyorum. Düzenlemeye göre
bu etiketlerin bulunmadığı lastiklerin zaten
satılamıyor, bu durumda 1 Temmuz sonrasında
üretilen tüm lastiklerde lastik etiketlemesi
bulunması gerekiyor.

AS: Bir de Euromaster franchise servisleriniz
açıldı bu yıl? Sistem nasıl işliyor, kaç
noktaya ulaşmayı hedefliyorsunuz?
SA:
Mevcut Michelin bayilerini, franchise
yoluyla Euromaster standartlarına kavuşturuyoruz.
Euromaster’larda standart olarak 12
nokta kontrol hizmeti veriyoruz. 2012 sonuna
kadar 200 noktaya ulaştık. 2013 yılı için hedef
bu sayıyı 300’e çıkarmak.


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.