EDC otomatik şanzımanıyla şimdi tam oldu

Renault Megane kompakt
HB sınıfının en iyi
görünen oyuncularından
biri. Fransız otomobillerinin
tarzına sahip olan
Megane, yerini aldığı modelin özgün
tasarım detaylarından vazgeçmiş
olsa bile, son derece iyi görünüyor.

Ülkemizde de ilgi görmeyi başaran
bir araç olan Megane HB,
EDC ismi verilen çift kavramalı
şanzımanı kullanmaya başlaması
ile elini daha da güçlendirdi. Özellikle
Volkswagen Grubu tarafından
DSG isimli şanzımanların kullanılmaya
başlanmasının ardından,
çift kavrama sistemini daha yakından
tanıma fırsatı bulduk.

Volkswagen’in pazar payını yükseltmesinde
ve donanımları sayesinde
tercih sebebi olmasında
önemli bir payı olan bu şanzıman
sistemi, elbette rakip markaların da
bu yöne doğru direksiyonu çevirmesine
neden oldu.

Bu sistemin diğerlerine göre biraz
daha pahalı ve biraz daha ağır
olması en önemli tedirginlik nedeniydi.
Fakat Renault’da bunun bir
sorun olmaktan çıkarıldığını gördük.

Otomobilin performans verilerinde
önemli bir kayıp yaşanmazken,
fiyat açısından da uygun
bir seviye yakalandı. 1.5 lt 110 HP
güç üreten dizel motor, beklentileri
rahat karşılayan bir donanım listesi
ve EDC adı verilen çift kavramalı
şanzımanla birlikte Megane HB, 48
bin 600 TL’den başlayan fiyat etiketiyle
satışa sunulabiliyor.

Renault tarafından kullanılmaya
başlayan çift kavramalı şanzıman,
kuru tipte çalışan bir vites kutusu
olarak dikkat çekiyor. Çift kavramalı
şanzımanı basit bir şekilde
açıklayalım: Bu sistem iki farklı
kavramayı içeriyor.
~
Birinci kavrama
tek viteslere (1., 3. ve 5.), ikincisi
ise çift viteslere (2., 4., 6.) ve geri
vitese ayrılmış durumda.
Bu sistemde ihtiyaç duyduğunuz
vites kullanımdayken, diğeri değişime
hazır bir şekilde bekliyor.

Araç birinci viteste ilerlerken, ikinci
vites hazır durumda tutuluyor ve
ihtiyaç duyulduğu anda ikinci vites
devreye girerken, bu sırada üçüncü
vites kullanıma hazır hale getiriliyor.
Sistem bu şekilde ilerleyişine
hızlı bir şekilde devam ediyor.
Bu sayede vites değişimleri hem
çok hızlı hem de sarsıntısız bir şekilde
gerçekleşiyor. Sistem, belli bir
hızda en yüksek viteste olacak şekilde
hızlı vites artışı sağlıyor, bu ise
tüketimin ve CO2 salımlarının
kontrol altında tutulmasını mümkün
kılıyor. EDC şanzıman aynı zamanda
istendiği zaman manuel
kullanımlara da izin veriyor.

Ekonomi ve performans beklentileri
ile dizel üniteler arasında
önemli bir yeri bulunan ve birçok
kullanıcı için araç satın alma kriteri
olarak bile yeri bulunan 1.5 lt’lik
dCi ünite, yine Megane’ın en önemli
kozu. 110 HP güç üreten versiyonu
ile son derece iddialı olan dizel
motor, aynı zamanda 240 Nm
tork değerine de sahip. Matematiksel
verileri ile performans beklentilerini
karşılayamaz gibi görünüyor
olsa bile 12 saniyenin altına
çok rahat bir şekilde inen performansı,
onu yol ortalamalarına göre
hızlı çocuklardan biri yapmaya
yetiyor. Hızlanmanın seri ve son derece
istekli bir şekilde gerçekleşmesi
de keyif veren bir başka yanı.
Yüksek hızlara çıkıldığında nefesi
biraz kesilecek gibi oluyor ama fabrika
verilerine bakıldığında da 185
km/s son hıza ulaşabildiği görülüyor.

~

Üstelik bu hızlanma değerlerini
sürücünün tam isteklerine
göre yapıyor. Vites değişimleri son
derece hızlı ve tam gerektiği gibi
gerçekleşiyor. Değişimler sırasında
bir sarsıntı olmaması da önemli
bir avantaj. Uzun otoyol kullanımları
sırasında aracın üst viteslere
son derece hızlı bir şekilde tırmanması
gürültü açısından da
önemli bir artıyı beraberinde geti
Volkswagen’in pazar payını yükseltmesinde
ve donanımları sayesinde
tercih sebebi olmasında riyor. Çok kısa bir süre içinde üst
viteslere çıkılması ile devir saatinde
alt banta iniliyor ve motorun, yaşam
alanına daha fazla gürültü
yaymasının önüne geçiliyor. Şehir
kullanımları sırasında da şanzıman
ani hızlanma istekleri olmadığı
zamanlarda üst seçeneklere çok çabuk
ulaşıyor. İşte bu tarz kullanımlarda,
yol bilgisayarından da takip
edilebileceği gibi son derece
ekonomik tüketim değerleri ortaya
çıkıyor. 100 km’de 6.0 lt gibi bir
karma tüketim, gerçek anlamda iyi
bir sonuç. Şanzımanın ara hızlanmalar
sırasında küçük bir bekleme
yaşaması ise alışılması kolay bir durum.

Altı ileri oranlı ve kısa geçiş
süreli (290 ms) yeni vites kutusu
EDC büyük bir tepki gücüne sahip,
gerek otomatik modda, gerekse
manuel modda mekanik vites kutularınınkine
benzer bir sürüş keyfi
sağlıyor.

Sürüş karakteri açısından yerini
aldığı modele göre daha iyi olan
Megane HB, güvenlik ve sürüş
keyfi açısından beklentileri daha iyi
karşılıyor. Dinamik görünümü destekleyen
sürüş karakteri, Megane
HB’in yola daha sağlam basan bir
otomobil olarak hafızalarımızda
yer etmesini sağladı. İzine sadık
kalma konusunda beğenimizi kazanan
Megane HB kısa aralıklarla
yaptığımız viraj testlerinde denge
probleminin olmadığını da kanıtladı.
Virajlarda aracın ön ve arka tarafını
kontrol etme konusunda da
bir sıkıntı yaşamadık. Bununla birlikte
direksiyon netliği konusunda
da yaşanan gelişmeler olumlu bir
etki yaratıyor. Hala biraz boşluklar
var ama eskisine göre sistem daha
iyi tepkiler verebiliyor.

~

Pedalların kullanımı açısından da
bir sıkıntı yaşamadık. Fren pedalının
dozlama hassasiyeti tam kararında
çalışıyor. Panik frenler sırasında
araç izinde kalıyor.

Sonuç

Renault Megane
çift kavramalı EDC
şanzımanı ile zorlanmadan
beğenimizi
kazandı. Görünüm konusunda
dinamik yapısı ile zaten beğeni
toplayan Megane HB, şimdi tam
olmuş dedirten bir kombinasyonla
karşımıza çıktı. Daha da güçlenen dizel
motor, EDC şanzıman, iyi bir sürüş
karakteri, başarılı bir donanım
listesi ile Megane HB bu sınıfın en
önemli oyuncularından biri hatta sınıf
başkanlığı ona daha çok yakışabilir.
Bunun için son derece iddialı
bir hale geldi.


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.