Toyota hibridle yükseliyor

Hiç kimse 1961 yılında küçük
sınıf bir otomobilin gelecekte
iki motora sahip olabileceğini
tahmin edemezdi. Özellikle
de motorlu araçların geniş kitlelere
yeni yeni ulaşmaya başladığı
Japonya’da… O dönemde 3.60
metre boyundaki şehir piresi
Publica’nın 28 HP’lik maksimum
gücü, milyonluk satış rakamlarına
imza atmaya yetiyordu. O tarihten
tam 13 yıl sonra adı “Toyota
1000” olarak değişen küçük
otomobilin Avrupa kariyeri başlamıştı.

1978 yılında Starlet aynı izden
giderken, bu ikiliyi daha sonra
Yaris takip etti. Yeni Yaris ise yoluna,
iki kalbe sahip olarak devam
edecek ve bu otomobille
birlikte hibrid sistemler artık küçük
sınıfa da girmiş oldu.
Toyota’nın bu işten çok karlı çıkacağı
kesin gibi. 1997 yılında ilk
hibrid otomobili olan Prius ile ne
kadar doğru yolda oldukları artık
iyice anlaşılıyor.

Geçen süreyle beraber sistem
iyice geliştirilip neredeyse tüm
üretim serilerine uygulanmaya
başladı. Yeni Yaris’in satışlarına
ilk etapta, güçleri 70 HP ile 100
HP arasında değişen 1.0 lt ve 1.4
lt’lik tanıdık benzinli ve dizel
motorlar ve 12 bin Euro seviyesinde
fiyatlarla başlanacak. Çevre
dostu ve düşük yakıt tüketime
sahip benzin-elektromotor hibridlerine
kavuşmak için ise 2012
yılının ortalarını beklemek gerekecek.

Toyota’nın Cenevre’de sergilediği
konsept ise, aralarına iç mekanın
da dahil oluduğu gizli detaylar
henüz açıklanmamış olsa
da, bize geleceğe yönelik fikirler
vermeye başladı bile. Diğer taraftan
ise yeni Yaris, memleketi
Japonya’da Vitz adı altında bir süredir
satışta.
~

Uzunluğu 10 cm artırılan yeni
Yaris’in boyu yaklaşık 3.90 metreye
ulaşmış. 5 cm uzatılan dingil
mesafesi ile birlikte bu büyüme,
hem bagaj alanı hem de iç
mekanın büyümesine sebep oluyor.
Dış görünüm itibarı ile Yaris
daha dinamik ve köşeli bir tasarıma
sahip. Kibar ve narin yapılı
Yaris artık daha kaslı bir görünüme
kavuşurken, hibrid versiyonlar
standart modelden pek
de farklı olmayacak. Aracın iç mekanında
daha büyük koltuklar
kullanılırken, iyileştirilen malzeme
kalitesi daha çekici bir
hava yaratıyor.

Hibrid sisteminde ise büyük
atılımlar beklenmiyor. Honda
Jazz Hybrid’in aksine hibrid Yaris,
Prius ve Auris’te kullanılan
teknoloji sayesinde kısa süreliğine
sadece elektrik gücüyle ilerleyebilecek.
Diğer taraftan Yaris
Hybrid’de modern lityum-iyon
aküler ve elektrik şebekesinden
şarj (plug-in) imkanı olmayacak.
Aslına bakılırsa bu ikiliden vazgeçilmesi,
maliyetleri hissedilir
derecede arttıracağı için kesinlikle
normal bir karar. Neticede küçük
sınıf hibridlerde fiyat baskısı oldukça
yüksek. 18 bin Euro olarak
belirlenen başlangıç fiyatı, Yaris
Hybrid’de pahalı lityum-iyon akülerin
kullanılmasını imkansız kılıyor.

Standart akülere rağmen hibrid
Yaris, etkileyici tüketim rakamlarına
imza atmayı başarıyor.
Yaklaşık 100 HP’lik sistem gücüne
sahip Yaris’in ortalama yakıt
tüketimi 3.5 lt/100 km, CO2
emisyon rakamı ise 80 gr/km olarak
açıklanıyor. Elde edilen bu
düşük salınım değeri küçük sınıf
benzinli araçları arasında çıtayı
daha da yükseğe taşıyacak. Bu kadar
düşük tüketimlere sadece
dizel motorlarla ulaşılabildiği
düşünülünce Yaris’in ~ başarısının
ne kadar yüksek olduğu oraya
çıkıyor. Buna karşın dizel motorun
benzinli motor kadar çevreci
olmadığı gibi çevreye daha
fazla zehirli gaz saldığını da biliyoruz.

Küçük Toyota sırf bu özellikleri
ile otomobil dünyasının büyüklerinden
biri olabilir. 1961 doğumlu
büyük dedesi ile karşılaştırıldığında
tüm bunlar masal
gibi geliyor: Üç kat artan performansa
karşın dedesinin yarısı
kadar yakıt tüketiyor. İşte gerçek
asıl teknolojik ilerleme buna denir.

Sonuç

Toyota, yeni Yaris ile de özel bir
role soyunuyor. Halefi süper kompakt
boyutlarıyla (yeni versiyon 10 cm
daha uzun) parıldarken, yeni Yaris de
hibrid sistemiyle sınıf standartlarının
dışına çıkıyor. Tek sorun,
müşterilerin hibrid
sistem için fazladan
para ödemeye razı olup
olmayacakları.


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.