Eksikliğini modern otomatikle giderdi

Otomatik şanzıman belirleyici
bir kriter olmaya çoktan
başladı bile. Geçmiş
yıllarda satış rakamlarının
çok küçük bir bölümünü otomatik
şanzımanlı modeller oluştururken,
günümüzde ise satış rakamları
yarı yarıya paylaşılmaya
başlandı. Elbette bunda, otomatik
şanzımanların ucuzlaması ve manuel
şanzımanların sergilediği
performansa kafa tutabilir bir hale
gelmesi de etken bir rol oynadı.

Ülkemizde satışa sunulacak bir
model tanıtıldığında, en çok merak
edilen sorulardan biri, otomatik
şanzıman seçeneğine sahip
olup olmadığı haline geldi. Eğer bu
tip bir alternatifi olmayan bir modelse,
hayata daha en başından 1-
0 mağlup başlamak zorunda kalıyordu.
Küçük sınıfta yer alan ve
Mini’nin önemli rakiplerinden biri
olması beklenen MiTo, otomatik
şanzıman eksikliği nedeniyle sıkıntıyı
yaşıyordu. Şimdi ise MiTo
son teknoloji ürünü çift kavramalı
6 ileri oranlı otomatik şanzımanla,
bu ürünü bekleyenlere
göz kırpıyor. 1.4 lt’lik Multiair
motorun 135 HP güç üreten versiyonu
ile birlikte satışa sunulan
otomatik şanzımanlı modelin satış
fiyatı ise 23 bin Euro olarak
açıklandı. Bu fiyata satın alınan donanımların
listesi de bir hayli fazla
ama eğer farklılaşmak istiyorsanız,
ekstradan ödeyeceğiniz 2 bin
Euro’luk bedelle, önemli donanımları
satın alma fırsatı da sunuluyor.

~Çift kavramayı kullanmaya başlayan
Fiat Grubu, bu şanzımana
ilerleyen dönemde diğer modellerinde
de yer verecek. Diğer markalarda
da olduğu gibi (DSG, PDK)
üç harfli bir kısaltma adına (TCT)
sahip olan bu yeni şanzımanın çalışma
karakteri herkesi memnun
edecek.
Çift kavramalı şanzımanın öncülerden
biri olan DSG şanzımanın
önemli rakiplerinden biri olacağını
tahmin ettiğimiz TCT şanzımanı,
ilk olarak hızlı vites değişimlerini
beklediğimiz gibi gerçekleştirmesi
ile beğenimizi kazandı.
Hızlanma ve tüketimi kontrol
altına alma isteklerinde şanzımanın
çalışma karakteri hiç sorun
yaşatmadı. Üstelik performanslı
kullanımlar sırasında biraz bekleme
olsa bile, motorun performansını
sonuna kadar kullanılacağını
ispatladı. Vites değişimlerinin
sarsıntısız bir şekilde gerçekleşiyor
olması da önemli bir artı.
Manuel şanzımanlarda yaptığımız
ölçümler sırasında süratli vites
değişimleri yapmak zorundayız.
En iyi sonucu almak için gerçekten
de çok hızlı olmamız gerekiyor.
MiTo’nun TCT şanzımanı
bu işlemi otomatik olarak yapsa
bile, beklediğimiz bu hıza ayak
uydurdu. İstendiği zaman manuel
olarak kullanılabiliyor olması da
elbette önemli bir artı. Güce ve
performansa kendisi hükmetmek
isteyenler, bu kullanım tarzını da
çok sevecek. Alfa DNA’sı adı verilen
ve sürüş stilinin üç farklı şekilde
ayarlanmasını sağlayan sistemle
birlikte şanzımanın karakteri
de önemli ölçüde değişim
gösteriyor. Kumanda grubu ile
DSG şanzımanın benzerliği de
dikkatimizi çekti. Vites kumandalarının
dış tasarımlarını yan yana
koyduğumuzda, DSG ile
TCT’nin birbirine çok benzer olduğunu
görüyoruz. Elbette küçük
farklılıklar var ama bu benzerlik
gerçekten de ilginç bir tesadüf.

~Şanzımanın artıları saydığımız
gibi fazla. Ama start&stop sistemi
ile işbirliği biraz problemli. Bu sistem
devrede olduğu zamanlarda,
insan bunun otomatik şanzıman
olduğuna inanmakta zorluk çekiyor.
Çünkü küçük bir rampada bile
geri kaydırma yaşanıyor ve hem
bir panik, hem de güvenlik açısından
önemli bir problem ortaya
çıkıyor. Start&stop sistemini devre
dışı bırakıldığında problem yaşanmıyor.
Sistem devrede olduğunda
motor ilk hareket anında biraz
geç çalıştığı için, ayağınızı
fren pedalından çektiğiniz zaman
bu problem ortaya çıkıyor. Alfa
Romeo cephesinden yapılan açıklamada
bu durumun bir sorun
olmadığı, tamamen kullanımla
alakalı bir durum olduğu belirtiliyor.
Eğer durduğunuz zaman vitesi
D konumundan N konumuna
alırsanız, bu durumun ortadan
kalkacağı belirtiliyor. Çünkü yeniden
D konumuna aldığınız zaman
motor çalışıyor ve bu kaydırma
sorunu olmadan hareket
edilebiliyor.

135 HP güç ve 206 Nm tork üreten
1.4 lt turbo motorun performansını
da iyi bulduğumuzu belirtelim.
Yüksek hızlara çıkma isteği
bir hayli iyi. Küçük beklemeler
ve hızlanma sırasında araç
içindeki gürültüde bir artış olsa bile,
motorun hamuru gerçekten
iyi. Açıklanan fabrika verilerine göre
maksimum hızın 207 km/s olduğu
bildiriliyor ve araç bu hıza
ulaşma konusunda son derece istekli
görünüyor. Yapmış olduğumuz
performans testlerinde, aracın
130 km/s’ye kadar hızlanma
performansını inceledik. Elde ettiğimiz
sonuçlar onun sportif bir
model olarak konumlandırılabileceğini
ispatlıyor. Motor ve şanzımanın
işbirliği, performans açısından
olduğu kadar ekonomik
yönden de iyi sonuçları ortaya
koyuyor. İkilinin uyumu, hızlı kullanımlar
sırasında bile tüketimin
çok yükselmemesini sağlıyor.
Sert ayarlara sahip süspansiyon
sistemi, başarılı bir yol tutuş karakterinin
ortaya çıkmasını sağlıyor
Sık aralıklı ve hızlı girdiğimiz
viraj testleri sınavından MiTo TCT
sorun yaşamadan ayrıldı. Aynı zamanda
yine DNA sisteminin getirdiği
bir artı ile yol ve hava şartlarına
göre aracın sürüş karakterini
ayarlayabiliyor olmanız da
önemli bir artı. Üstelik bu sistem
sayesinde performanslı kullanım
isteyenler elektronik sistemlerin
devreye giriş sürelerini de kendi isteklerine
göre değiştirebiliyor.
Süspansiyon sistemi sert ayarlara
sahip ama çoğu zaman konfor
beklentilerine de rahat bir şekilde
cevap verebiliyor.

~Yaşam alanı konusunda bir sorunu
olmayan ve genel tasarımı
ile karizmatik görünen MiTo, dışında
olduğu kadar yaşam alanında
da sportif olmayı başaran
bir araç. Eğlenceli detaylara sahip
olan yaşam alanı otomobilin
önemli avantajları arasında yer
alıyor. Basık yaşam alanı biraz karamsar
bir havaya bürünürken,
görüş açıları konusunda da küçük
bir araç olmasına rağmen bazı sıkıntılar
var. Özellikle arka görüş
ve şehir kullanımları sırasında yapacağınız
dönüşler sorun yaşamanıza
neden olabilir. Arka tarafta
kullanılan küçük camlar da
rahatsız edici. Beş kapılı versiyonun
yakın bir zamanda yollara çıkacak
olması ile bu sorun da ortadan
kalkmış olacak. Fren performansı
konusunda güvenlik sınırının
altına düşmekte sorun
yaşamayan MiTo, müzik sisteminin
performansı ile de beklentileri
rahatlıkla karşılıyor.

SONUÇ

Alfa Romeo Mi-
To’nun eli artık daha
güçlü. TCT adı
verilen çift kavramalı
otomatik şanzımanla rekabeti
yakalayan ve önemli bir artıya sahip
olan MiTo, hızlı ve sarsıntısız vites
değişimleri ile çok iddialı. 1.4 lt
135 HP güç üreten motorla TCT
şanzımanın uyumu da çok iyi olmuş.
Performans sonuçları onu hızlı otomobiller
kategorisine zorlanmadan
sokuyor. Dört kapı seçeneğinin
de yakın bir zamanda ülkemize gelecek
olmasıyla MiTo sanki yeni
doğmuş gibi olacak.


Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.