Sorunlu aküler

Soğuk geçen kış günleri ilk
kurbanlarını vermeye başladı
bile. Binlerce akü soğuklar yüzünden
görev yapamaz hale
gelirken, yeni akülerin alınması
da şart oldu. Tamam, bu
ihtiyaç kesin ama hangisini satın
almamız gerekiyor. Neticede
görünümleri birbirine benzediği
için seçim yapmak zor
oluyor. İşte bu yazımızı doğru
akü seçimi konusunda sizlere
yardım etmek için hazırladık.
Resmi makamlar tarafından
onaylanmış bir kurum olan
GTÜ, 70-72 Amper aralığında
aküleri test etti.

Bu testlerde gerçekten ilginç
ve çok farklı sonuçlar ortaya çıktı:
Akülerden hiçbiri, fabrika
tarafından açıklanan kapasite
seviyelerine ulaşamadı. Hatta
ucuz ürünlerden biri, fabrika
verisinin sadece yüzde 54’ünü,
yani 38 Ah kapasite üretebildi.
Bu rakam, akünün kış günlerinde
kendisinden beklenenleri
yapabilmesini imkansız kılacak
kadar düşük. Aynı akü sıfırın
altında 20 derecedeki soğuk
çalıştırma testlerinde de sınıfta
kalmaktan kurtulamadı:
Motoru sadece 7 kez çalıştırabildi.
Testin en iyi ürünü ise aynı
şartlarda motoru iki kat daha
fazla çalıştırmayı başardı.

AKÜ ALIMINDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN AYRINTILAR

12 V (Volt): Araç elektrik sisteminin
voltajı. – 60 Ah (Amper saat): Akünün
nominal kapasitesi. – 540A (Amper):
Soğuk marş akımı, soğuk günlerde
motoru çalıştırmak için önemlidir.

Depoda uzun süre bekleyen akü,
bakım eksikliği nedeniyle deşarj
olur. Uzun süre bekleyerek ~deşarj
olmuş bir akünün kapasitesi düşer ve
bir daha asla tam olarak şarj olmaz.

Yüksek performans isteyenler amper
saat ve soğuk marş akımı değerlerine
dikkat etmeli. Artan performansla
akünün boyutları da büyüdüğünden,
akü yuvasının ölçülmesi gerekir.

Kutup başlarının konumu ve bağlantı
şekli araçlarda farklılık gösterebilir.
Klasik araç sahipleri eğer ihtiyacı
olduğu aküyü listeden bulamıyorsa
eski aküden fikir edinebilir.

Kutup başlarını sökmek:

Saat, radyo ve göz önünde
olmayan diğer cihazlar sürekli
enerji çekerek uzun süre
çalıştırılmadığı zamanlarda
akünün zayıflamasına neden
olur. Buna engel olmak için
kutup başlarını sökebilirsiniz.
Ancak dikkat: Bu işlem
kontrol elektroniğinin
hafızasını.

Şarj ölçüm cihazı: Genelde
şarj ölçme cihazını çakmaklığa
bağlamak yeterli olur.
Voltaj 12 Volt’un altına
düştüğünde akünün şarj edilmesi
gerekir.
Saf su: Aküye hiçbir zaman
asit veya musluk suyu
eklemeyin. Asit ve normal
sudaki kir aküyü olumsuz
etkileyecektir.
silebilir.

Doluluk oranı:
Akünün içine bir bakış
atmak yeterli: Elektrolit miktarı
düşük (sağdaki resim).
Elektrolit miktarı kurşun plakaların
1 cm üzerinde olmalı.

Uyarı ışığı: Kokpitteki göstergede
yanan kırmızı ışık
şarj bobininin voltajında bir
sorun olduğuna işaret eder.~

Şarj cihazı: Kış mevsiminde
uzun süreli bekleyen bir
aracın aküsü ayda bir kez
şarj edilmelidir.

Kutup başları: Kutup
başlarında meydana gelen
oksitlenme nedeniyle akım
geçme özelliği zayıflar ve
aracı çalıştırmayı zorlaştırır.
Kutup başları temiz tutulmalı.

Temizlik: Akünün yüzeyi
temiz ve kuru tutulmalı.
Buradaki kir, akım kaçağına
neden olup aküyü boşaltacaktır.

Asit: Aküden taşan asit,
ılık sabunlu su ile temizlenerek
nötralize edilebilir.


Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.