BMW X3: Gerçekten pahalı bir keyif mi?

Günün birinde herkesin başına gelir. Hem de pazarın genel kurallarına aykırı olmayı ve değerini korumayı başaranların bile. İşte o gün geldiğinde, değer kayıplarına karşı bağışıklıkları bir anda biti verir. İşte BMW X3 için de o zaman geldi. Ayrıca X1 ile kendi ailesinden bir rakibi de oldu. Buna önlem olarak hazırlanan yeni versiyon da ikinci el fiyatlarının gerilemesinde önemli bir rol oynadı. Aslına bakılırsa yenilemenin zamanı da gelmişti, çünkü şu sıralar X3 neredeyse 7 yaşına geldi. Ancak ikinci el değerini bu kadar uzun süreler korumasının çok önemli bir başarı olduğunu ve bunu yüksek kalitesine borçlu olduğunu da hatırlatmak gerekiyor. Konu güvenilirlik olduğunda BMW, piyasadaki en iyi markalardan biri ve neredeyse hiç zayıf yönü olmayan X3 de buna bir istisna yapmıyor. Ancak buna, modelin konseptinin neden olduğu eksiklikler dahil değil. Örneğin X3 sahiplerinin, en az araçlarının süspansiyonu kadar sert ve dayanıklı olmaları gerekiyor. Ancak otomobilde neredeyse hiçbir şey bozulmuyor. Okur şikayet mektuplarında adının çok az geçmesi de bunu kanıtlıyor. Satılan modellerin yüzde 90’ında turbo dizel motorlar olduğu düşünülünce, birkaç urbo arızası şikayetinin önemi azalıyor.

Az sayıdaki zayıflıklardan biri: Debriyaj
Küçük dizel motorların hissettirdiği güç eksikliğinden kurtulmak isteyenler çareyi çip modifikasyonunda buluyor. Ancak bu uygulama bazı araçlarda turbonun aşırı ısınıp yanmasına neden olabiliyor.~ Bu yüzden ikinci el alımlarda modifiyesiz ve sahipleri tarafından  bakımları düzenli yapılmış modeller aranmalı. 2.0d versiyonlarda görülebilen V kayışı diski arızalarının varığını, 1200 d/d civarında duyulur hale gelen titreşimlerden anlayabilirsiniz. Kimi sürücülerden, aracın altından gelen homurtu ve tıkırtılarla hızlanmalarda hissedilen sarsıntı şikayetleri geliyor. Bu durum, 4×4 sisteminin dağıtıcı dişlisindeki arızalara işaret eder. Birçok ülkede BMW, bu arızayı ücretsiz olarak gidermişti. Debriyaj ise belirli bir neden olmadan kaçırmaya başlayabiliyor: Eğer aracı gerçek ir SUV gibi kullanıyor ve römork çekiyor ya da sıksık araziye çıkıyorsanız, debriyajın erken aşınması riskini de göze almanız gerekiyor. Buna karşı en iyi çözüm, dayanıklılığıyla bilinen otomatik şanzımanlı versiyonları tercih emeniz olacaktır. Bu seçim, soğukta zorlaşan vites değişimleri probleminden de kurtulmanızı sağlayacaktır.

KEYİF VERENLER

KOKPİT
Klasik BMW. İşçilik sağlamama bazı noktalar ucuz görünümlü. Biraz stil isteyenler, deri ve alüminyum yüzey opsiyonlarını tercih etmeli. Eylül 2006 öncesi modellerde yumuşak dokunma hisli yüzey boyaları dökülebiliyor.

MOTOR

Mühendisliğin örnek ürünleri: Sessiz, fazla bakım gerektirmeyen, uzun ömürlü, performansları dikkate alındığında tutumlu. 6 silindirli motorlar harika ama 4 silindirli seçenekler de kötü değiller.

SÜRÜŞ ÖZELLİKLERİ

Direksiyondaki en küçük harekete bile tepki veriyor, her zaman hassas ve doğru ize sadık ve çok canlı viraj alıyor. Ancak bunu, konfordan büyük ödün vererek yapıyor. Özellikle 2007 öncesi modeller aşırı sert. ~BAGAJ
Normalde 480 lt olan hacim, koltuklar yattığında 1560 lt oluyor. 380 kg’lık yükleme kapasitesi ise kısıtlı: 4 yetişkin bindiğinde bagajları için fazla bir kapasite kalmıyor

CAN SIKANLAR

SÜSPANSİYON
Akslar çok sağlam, iz çubukları da uzun ömürlü. Helezon kırılmalarına (özellikle arka aksta) rastlanabiliyor. Fren hortumları ender de olsa yırtılabiliyor. 19 inçlik jantlar ise çoğunlukla tek taraflı aşınıyor

4×4 SİSTEMİ

Arka  ve ön akstaki diferansiyeller yağ kaçırıp ses yapabiliyor. Ön dağıtıcı diferansiyel arızalarının etkileri daha ağır: Sarsılma, tıkırtı ve titremelere neden olabiliyor.

SUNROOF

En iyisi hiç olmamalı. İp sistemindeki sorunlar (camı eşit çekemiyorlar) iyi kapanmamasına, bu da yüksek rüzgar seslerine neden oluyor. Ayrıca sunroofun bir yerlerinden her zaman gıcırtı sesler geliyor.

AKÜ

ADAC’ye göre X3’ün en zayıf yeri aküsü. Ancak bunun asıl nedeni sürücü alışkanlıkları. Çoğunlukla kısa mesafeli kullanımda, özellikle de yardımcı donanımlar yüzünden (koltuk ısıtıcıları gibi) aküye şarj süresi kalmıyor. ~TEST SÜRÜŞÜ
TEST ARACI: X3’ün küçük dizel motorlu versiyonuna olan talebin yüksekliğini bir kez daha gördük: İkinci bayii, siparişimiz olan ama elinde kalmayan (biraz önce satılmış) 2.0d yerine bir 3.0d hazırlamıştı. Dışarıdan bakıldığında iki araç arasında fazla fark yok. Ancak bu araç neredeyse tüm ekstralara sahip bir modeldi: Spor paketi, deri döşemeler, navigasyon…
Standart versiyonun aşırı yalın donanım seviyesini bu araçla gösterebilmek tabi ki imkansızdı. Gerçekten de boyasız tamponlar dışında araçta herşey vardı. Ancak boya siyah olunca (X3’te en çok tercih edilen renk) bu da pek fark edilmiyordu.

İLK İZLENİMLER:
Fabrikadan yeni çıkmış gibi hissettiriyor: En küçük bir tıkırtı ya da gıcırtı sesi yok, normalde ses yaptığı söylenen cam tavan bile çok sessiz. Spor süspansiyon ve 18 inçlik jantlar ise yol kalitesinin anlık olarak ve açıkça hisse-dilmesine neden oluyor. Süspansiyonun aşırı sertliği, hemkaroserin hem de insanların zıplayıp durmasına neden olarak uzun yolculuklarda can sıkıcı olabiliyor. Ancak virajlı yollarla birlikte mutlak sürüş keyfi de başlıyor. Başarılı direksiyon sayesinde düz gidiş de harika. Bu durum ve jantların iyi halleri, test aracının sık sık kaldırıma çıkarılarak park edilmediğini gösteriyor. Otomatik şanzıman ise alışıldığı üzere, gaz pedalına yapılan en küçük darbede bile erken vites küçültüyor. Ancak hızlanmalarda sarsıntı yaşanmaması aşınmaların olmadığına işaret ediyor. ~DEĞERLENDİRME: Araç harika durumda. İlk sahibinden, bolca ekstraya sahip ve kazasız. Ancak 100 bin kilometre hiçde az değil. Ayrıca 2.0d, hem fiyat, hem de kullanım maliyetleri nedeniyle çok daha mantıklı bir seçenek olacaktır. Özellikle de test tüketiminin 7.8lt/100 km civarında ölçüldüğü düşünüldüğünde.

SONUÇ

X3 sadece satın alırken pahalı bir araç. Çünkü hem sorunsuz hem de özellikle 2.0d motoruyla az tüketiyor. Yüksek güvenilirlik ve kalite seviyeleri de X3’ün güçlü yönleri arasında. Geriye sadece süspansiyon konforu kalıyor: Bu arayıp da bulamadığımız bir özellik. Ayrıca 2006 sonunda kimakyajla birlikte yapılan yumuşatma da pek işe yaramadı.Birçoklarına göre bu, satın alıp almamayı belirleyen bir kriter olacaktır. Neticede insanlar, sportif kullanım için SUV satın almazlar.


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.