Bu dizelde turbo boşluğu yok

Çift turbolu dizel motorlar
bazı üreticiler için hiç de
yeni bir teknoloji değil. Opel
için ise tamamen yeni ve
Insignia’nın topmodeline çok yakışan
bir motor. 2.0 lt’lik çift turbolu
CDTI makine, iki adet intercooler
barındırması gibi bir farklılığa sahip.
Bu da motorun çok sakin ve
sessiz çalışmasını sağlıyor. Soğuk
çalıştırmanın hemen ardından duyulan
sert dizel tıkırtıları rahatsız
edici olabiliyor. Ancak kısa bir süre
sonra ortama, bu sınıfa yakışan
özellikler, yani iyi yalıtılmış bir
sükunet hakim oluyor.
İki adet turbo kullanımının ana
amacı tabi ki sessizlik değil: Bu sistemle
mühendisler, turbo boşluğu
denen sorunu, yani kalkışlardaki
çekiş gücü zayıflığını ortadan kaldırmayı
hedefliyor.

Bu etkiyi azaltmak için küçük
turbo (motor kesit resminde 2 numara
ile işaretlenmiş) fazladan güç
sağlayacak ekstra havayı silindirlere
pompalıyor. Büyük turbo (3)
ise 1500 d/d’den itibaren kademeli
olarak devreye giriyor ve 3000
d/d’den itibaren tek başına görev
yapıyor.
Turbolar arasındaki çalışma geçişleri,
soğutulmuş aşırı besleme
havasına tren yollarındaki makaslar
gibi yol gösteren valfler tarafından
kontrol ediliyor.
Tüm bunların sonucunda ise
rahat ve homojen hızlanmalar elde
ediliyor: Hızlanmalarda Insignia,
yolcularını sürekli ve homojen bir şekilde koltuklara bastırıyor ve bu
durum 5000 d/d’deki devir kesiciye
kadar devam ediyor.
6 ileri şanzımanın uzun vites
oranları da bu motorla uyumlu
çalışabiliyor. 160 HP’lik turbo dizel
motorun aksine Biturbo motor,
her vites değişiminin ardından güç
kaybı hissettirmiyor.
Hatta Biturbo motor için “sürücünün
sportif ruhunu canlandırıyor”
bile diyebiliriz. Elektronik
kontrollü amortisörlere sahip Insignia
gerçekten keyif veriyor ve
bir düğmeye basıldığında gayet iyi
bir konfor da sunabiliyor.
Sıra teknik verilerde… Opel’in
iddiasına göre Insignia Biturbo, 100
km/s’ye 8.7 sn’e ulaşıyor.

~Gayet hızlı, değil mi? Aslında
bu hiç de şaşırtıcı değil, çünkü
emrinizde 195 HP görev yapıyor.
Durum böyle olunca 230 km/s’lik
maksimum hız değeri de inandırıcı
bir rakam oluyor. Ancak Opel’in
açıkladığı 4.9 lt/100 km’lik tüketim
değeri için aynı şeyi söylememiz
zor. Çünkü bu, laboratuar ortamında
elde edilmiş bir rakam. Yani
gerçek hayatta bu rakam 6 lt’den
biraz daha yüksek olacak. Sürüş
izlenimimiz sırasında ise yol bilgisayarında
7.4 lt/100 km rakamını
okuduk.
Insignia CDTI Biturbo tabi ki
ucuz bir otomobil de değil: Almanya
başlangıç fiyatı 33 bin 405
Euro olarak açıklandı. Yani 160
HP’lik dizelden 2 bin 400 Euro
daha pahalı.

Teknik açıklama

Dizel motorda 2 adet turbo (2, 3)… Audi ve BMW gibi üreticilerde bu teknoloji bir süredir
vardı. Opel’in sisteminin özelliği ise, iki adet intercoolera (1) sahip olması. Hatta bunlardan
küçük olan ilki su soğutmalı. Peki ama buna ne gerek var? Aslında prensip gayet
basık: Soğuk hava daha iyi sıkıştırılabilir, bu da yanmayı, verimi ve gücü artırır. Ayrıca 2
soğutucu (intercooler) tek soğutucudan daha fazla soğutur.

Teknik veriler

Önde enlemesine yerleştirilmiş 4 silindirli
dizel motor; çift turbo; motor
hacmi: 1956 cc; silindir başına 4 supap;
maksimum güç: 195 HP; maksimum
tork: 400 Nm; önden çekiş; 6 ileri
oranlı manuel şanzıman; 0-100 km/s:
8.7 sn; maksimum hız: 230 km/s; tüketim:
4.9 lt/100 km; CO2 emisyonları:
129 gr/km

~Keyif verenler
Sonunda Opel, hem keyif
veren hem de tutumlu olabilen
modern ve güçlü bir dizel
motora kavuştu.

Can sıkanlar
4.83 m uzunluğunda bir
otomobil için arka koltuklarda
sunulan iç mekan kesinlikle
küçük kalıyor.

Sürpriz oldu
Opel ve yüksek teknolojinin
mümkün olduğunu gördük.
Şimdi yapılması gereken tek
şey Insignia’yı biraz hafifletmek.


Sonuç


Insignia CDTI Biturbo, eksikliğini
hissettiği bir şeye sonunda kavuştu:
Tutumlu, güçlü ve başarılı çalışma
karakterine sahip bir dizel. Umarız bu
otomobili
modern
dizel
motorlara
sahip daha
küçük ve
ucuz başka
modeller
de takip
eder.


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.