Cadde için yarış teknolojisi

Özel yıldönümlerinde
eskiye ait güzel
hikayeler anlatılır.
Aile albümünde yer alan en
güzel fotoğraflar gösterilip
anektodlar paylaşılır. Peki
ama bundan 50 yıl önce ilk
Porsche 911 yollara çıktığında
durum nasıldı?
Her şey aslında çok masum
başladı. Zuffenhausen
çıkışlı yeni spor otomobil,
1963 Frankfurt Otomobil
Fuarı’nda tanıtıldı. Spot
ışıkları altında kalplerin
daha hızlı çarpması için, o
dönemde 130 HP’lik güç yeterliydi.

Arkada bulunan 2.0
lt’lik Boxer motor 911’i özel
kılıyordu. Ama Porsche’yi
asıl farklı kılan, klasik ve
güzel tasarımı oldu.
Aradan geçen 50 yıl boyunca
911, halen ilk çizgilerini
korumaya devam
ediyor. Tabi ki gibi, teknolojileri
yıllarla birlikte değişim
gösterdi. Silindirler
artık hava yerine su ile soğutulurken
kemikli 5 ileri
vitesli şanzıman da yerini
akıllı, çift kavramalı 7 ileri
vitese bıraktı. İnce lastikleri,
tepkileri ve süspansiyon
sistemi sürekli yenilendi,
geliştirildi ve nihayetinde
daha oturaklı hale getirildi.

Yeni 911 GT3’ü derinlemesine
inceleyenler, 911
tarihindeki gelişmeleri hemen
fark edecektir.
Bir önceki modele göre
şekli biraz değişim göstermiş
olsa da, yeni GT3’ün
karoserinin altında tamamen
yeni teknolojiler yatıyor.
Yarış departmanında
çalışan mühendislere tek
bir görev verilmiş: 911’i tüm
ayrıntıları ile daha hızlı hale
getirmek.

Böylece otomobile daha
fazla yarış ekipmanı yükleyerek,
yeni GT3’ü eşsiz
bir 911’e çevirmek için izin
çıkmış. İşe 911’in kalbini
oluşturan boxer motorla
başlandı. Önceki nesilde
motor Le-Mans GT1 yarış
otomobilinden alınmıştı.
~Bu kez farklı bir yol tercih
edildi ve Carrera S’in 6 silindir
motorunun geliştirilmiş
versiyonu. Titanyum piston
kolları, özel pistonlar, supap
zamanlaması, GT3 motorunun
9.000 d/d’ye kadar çıkmasına
imkan tanıyor. 425
HP’lik maksimum güç ise
8.250 d/d’de alınıyor. Eldeki
verilerin karşılığı ise litre
başına 125 HP verim anlamına
geliyor ki bu, günlük
kullanıma uygun atmosferik
beslemeli bir motor için
zirve noktası demek. 911
GT3, 0-100 km/s’yi 3.5 sn,
0-200 km/s hızlanmayı ise
12 sn’nin altında tamamlarken,
315 km/s’ye ulaşıyor.

Motordaki yeniliklerin
yanı sıra Porsche, bu otomobile
özel, çift kavramalı
PDK şanzımanı da kullanıma
sunuyor. Bir önceki
nesil 911 GT kullanıcıları
bu şanzımanın çok karışık
olduğunu ve kullanımı gereksiz
yere zorlaştırdığını
düşünüyorlardı. Yeni GT3’te ise bu şanzıman artık standart
donanımda yer alıyor.
Porsche bu uygulamayı, kısa
ve net olarak açıklıyor:
yeni şanzıman her şeyi en
iyi sürücüden bile daha iyi
yapabiliyor: Vites değişimi
süresi 100 ms’nin altında.

Bundan dolayı Porsche, yeni
şanzıman için “yıldırım hızıyla
vites değişimi” tanımlamasını
yapıyor.
İstenilen ataklığı sunmak
için mühendisler dört tekerlekten
yönlendirmeye
de başvurmuşlar. 50 km/s
hızın altında arka tekerlekler
öndeki tekerleklerin
gidiş yönünün tersine, 1.5
derecelik bir yönlendirmeye
giriyor. 80 km/s’den itibaren
ise arka tekerlekler ön
tekerleklerle aynı yöne doğru
hareket edip otomobilin
dengesi iyileşiyor.
GT3’ün yenilikleri bu
kadarla da sınırlı değil.

~Carrera’ya göre 30 mm alçalırken,
akslar da tamamen
alüminyumdan oluşuyor.
Hafif yaylar ve alüminyumdan
oluşan amortisör borusu
3 kg’lıt tasarruf sağlıyor.
Yeni GT3’ün ağırlığı, büyüyen
boyutları, PDK şanzıman
ve dört tekerlek yönlendirmesine
karşın sadece
1.430 kg’da tutulabilmiş.
Mühendislerin çabası
karşılığını bulmuş olmalı:
Nürburgring’deki Nordschleife
testinde Porsche’ye
göre, 7.30 dakikalık tur zamanına
ulaşıldı. Küçük bir
karşılaştırma: 612 HP’lik
Carrera GT’nin zamanı 7.32
dakika. Karşılığı ise kısaca,
satıştaki prestij olacaktır.
Sonuçta GT3 sahiplerinin
yüzde 80’lik kısmının, otomobillerini
yarış pistine
çıkardığı gerçeği unutulmamalı.
En sportif 911’in aynı
zamanda günlük kullanımına
da tam uyumluluk
göstermesi bekleniyor.

Bu
fikrin temeli de 911’in babası
Ferry Porsche söylemiş
olduğu sözlere dayanıyor:
“Afrika’daki Safari’den gelip,
Le Mans yarışından çıkıp,
akşam ise New York
caddelerindeki tiyatrolara
gitmek için kullanılabilen
tek otomobil 911”. Bu cümle
bundan tam 50 yıl önce söylenmişti
ama yeni GT3’ün
de bu sözlerden kendine pay
çıkarması mümkün.


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.