En çevreci teknoloji hangisi?

Altın Direksiyon yarışması
her sınıfın en iyi
otomobilini seçmeyi amaçlıyorsa,
Yeşil Direksiyon
da bu sektörün en çevreci
teknolojisine gidecek. 125 yaşındaki
otomobil, ilk keşfedildiği
andan itibaren çevremize
gürültü ve kirlilik yayıyor.
Ama bu etkiyi artık modern
teknolojilerle iyice azaltmak
mümkün.
Çevreyi kirletmeye devam
etsek de, en azından birim
otomobil başına yaratılan
kirlilikte gerçekten çok etkileyici
azalmalar görüyoruz.
Durum böyle olunca bizler
de, en iyi “yeşil” teknolojiyi
ödüllendirmeye karar verdik.

GREEN STEERING WHEEL


adlı ödülü bu yıl beşinci kez
vereceğiz ve her yıl olduğu
gibi siz okurlarımız da oylarınızla
burada belirleyici bir rol
oynayacaksınız. Siz okurlarımızın
en çok oy verdiği 5 fikir,
uzman jüri tarafından yapılacak
final değerlendirmelerine
gönderilecek. Oylarınızı www.
autoshow.com.tr adresindeki
“Yeşil Direksiyon” bölümünden
kullanabilirsiniz.

AUDI A3 TCNG
/ Yakıt deposunda rüzgar var

Deposunda yakıt olarak rüzgar depoluyor.
Durum biraz kafa karıştırıyor
gibi olsa da gerçekten de karışık bir
durum. Biz yine de anlaşılır bir şekilde
Audi’nin “balanced melody” isimli çevreci
düşüncesini açıklamaya çalışalım.
İşin ana kısmını rüzgar ve güneş enerjisi
oluşturuyor. İlk önce sudan hidrojen elde
ediliyor. Hidrojen yakıt hücrelerine direkt
konulabildiği gibi yapay doğalgaza (metan
gazı) da çevrilebiliyor. Audi de buna e-gas
ismini veriyor. Metan ise süper benzine
oranla yaklaşık 1.5 kat daha fazla enerjiye
sahip. Metan gazı da kurulan sistem içerisinde
hareket ederek aracı harekete geçiriyor.
A3 TCNG işte böyle bir doğalgaz aracı.
Çevreci akımın rüzgar enerjisinden yana
olduğu için Audi, Kuzey Denizi’nde yer
alan dört adetlik Offshore rüzgar santralinin
yapımına ortak oldu. Bu sayede emisyon
değerleri normal içten yanmalı bir motora
göre doğalgazlı bir otomobilde yüzde
85 oranında düşürülüyor. A3 TCNG’nin
doğalgazlı yakıt tüketimi 4.0 kg doğalgaz
anlamına geliyor (CO2 emisyonu 109
gr/km’den daha az). Rüzgar santralinden
doğalgaz istasyonlarının inşaatına kadar
tüm işlem sürecini ele alacak olursak,
CO2 emisyonunun 30 gr/km’den daha az
olduğu teorik olarak ortaya çıkıyor. Bunun
mümkün olabileceği ihtimali ise bir hayli
yüksek çünkü metan gazının üretimi için
rüzgar enerjisi kullanılırken, CO2 değerleri
de ortadan kalkmış oluyor. Bu da genel
bilançoyu iyileştiriyor.

~Rüzgar enerjisi elektrik ağına bağlanıyor
Elektrik deposu (mavi) su ve havayı
ayrıştırıp hidrojene çeviriyor
Hidrojen metanol işlemi sırasında
karbondioksit ile etkileşiyor. Ortaya
doğalgaz çıkıyor

Doğalgaz gaz hattında depolanıyor ve
konut ile işyerleri

Veya CNG yakıt istasyonlarında
otomobillerde kullanılabiliyor

Elektrik deposu
Doğalgaza
çevirme
tesisi

HONDA / Jazz Hybrid
Düşük yakıt tüketim hocası ile birlikte yolculuk

Yeni Jazz Hybrid’de eğlence bol. Benzinli
ve elektrikli motor ilk kez dünyanın
en küçük otomobilinde bir arada kullanılıyor.
iki motorun sunduğu toplam 98 HP
güç ciddi sürüş performansı sunuyor. 0-100
km/s hızlanmayı 12.1 sn gerçekleştiren
hibridin maksimum hızı 175 km/s. Ufak
ve alçakgönüllü Japon’un yakıt tüketimi ise
4.5 lt/100 km (104 gr/km). Bunun sebeplerinden
biri de çok hafif olan hibrid sistemi.
Elektromotor ve bataryasının toplam ağırlığı
sadece 60 kg. Batarya ve direksiyon sistemi
bagajın altında yer alırken Jazz’ın iç mekan
işlevselliğini de etkilememiş oluyor. Sürücü
düşük yakıt tüketimi konusunda isteğe bağlı
olarak yardım da isteyebiliyor. Eco Asist
isimli sistem sürücüyü ekrandan gaz ve fren
konusunda bilgilendirerek, düşük yakıtı
tüketimi elde etmek için yol gösteriyor. Bu
sistemi kullanmak istemeyenler ise direkt
ECON modu seçerek, otomatik olarak daha
düşük yakıt tüketimi ile seyahat edebilir.
Jazz Hybrid’in Almanya satış fiyatı 18.900
Euro’dan başlıyor.

~FORD / Transit
Connect Electric – elektrik bayisi

Ford sürücüleri artık bundan
sonra gönül rahatlığı ile elektrikli
olarak yollarına devam
edebilecekler. Azure Dynamics
tarafından geliştirilen hafif ticari
Ford temsilcisi elektrikle yol alıyor.
Gücünü ise lityum iyon bataryalarından
(193 hücre, 28 kWh) alan
Connect 235 Nm tork üretiyor. Yüksüz
ağırlıkta 0-100 km/s’e 12 sn,
yüklü halde 15 sn’de ulaşıyor. Maksimum
hızı 120 km/s olan elektrikli
Connect’in menzili ise 130 km.
230 Volt’luk prizde şarj olabildiği
gibi bunun süresi tamamen bitmiş
bataryada yaklaşık 8 saat sürüyor.
Akülerin konumu ise ne iç mekan,
ne de bagaj bölümünden yer işgal
etmeyecek şekilde yerleştirilmiş.
Aracın taşıma kapasitesi 500 kg.
Almanya satış fiyatı ise 52.354 Euro.

Citroen/Peugeot
MERCEDES S 250 CDI
Dünyanın ilk dizel tam hibridi

Toyota hibrid motorunu ulaşılabilir hale
getirmişti. Elektro ile benzinli motor
birlikteliği özellikle şehir içi kullanımında
yakıt tüketimini düşürüyordu. Uzun
mesafelerde ise hibrid dezavantaj oluşturuyordu.
İşte bu dönem tamamen bitti. Fransız
PSA şirketi (Citroen ve Peugeot) dizel hibrid
teknolojisine sahip Peugeot 3008 ve Citroen
DS5’i sunuyor. Şehir içi kullanımında yakıt
tasarrufu sağlayan elektromotor görev alıyor.
Uzun mesafelerde ise bu görevi düşük
yakıt tüketimi sunan HDi dizel motor üstleniyor.
Enerji geri dönüşümü ve start/stop
otomatiği ve şanzıman da katkılarını esirgemiyor.
Bu konseptin bir diğer avantajı daha
bulunuyor. Otomobilin arka kısmına monte
edilen elektromotor, gücünü arka tekerleklere
aktararak, bu iki Fransız’ı dört tekerlekten
çekişli hale dönüştürüyor. Ön aksa
doğru mekanik bir bağlantı bulunmadığı
gibi bu otomobillerdeki teknoloji elektronik olarak yönlendiriliyor. Gerekli hallerde iki
motor aynı anda devreye girerek otomobili
adeta ileri fırlatmasını (boost efekti) biliyor.
Bu özellik genelde sollamalarda arkadan
rüzgar alma etkisi yaratıyor. Ayrıca 4 km’lik
bir mesafe tamamen elektrikli olarak kat
edilebiliyor. 163 HP’lik dizel ve 37 HP’lik
elektromotorun toplam yakıt tüketimi ortalama
olarak 3.8 lt/100 km’lik bir değer
sunuyor. Emisyon karşılığı ise 99 gr/km’lik
bir değer anlamına geliyor. 3008 Hybrid4’ün
Almanya satış fiyatı 34.150 Euro’dan ve DS5
Hybrid4’ün ise 37.500 Euro’dan başlayan
fiyatlara sahip olacak.

~MERCEDES S 250 CDI
/ Yakıt cimriliğinde dünya şampiyonu

Bundan birkaç yıl öncesine kadar bir S
Serisi’nin sadece 5.7 litrelik yakıt ile
yetinebileceği hayal edilebilir miydi?
Artık o günler gerçek oldu. S 250 CDI
BlueEfficiency artık dünyanın en cimri
lüks otomobili unvanını gururla taşıyabilir.
Bu tutumluluk sürüş keyfini düşürmeden
gerçekleşiyor: 500 Nm tork, 0-100 km/s
8.2 sn, maksimum hız 240 km/s. Bu değerleri
gerçekleştirebilmek için iki kademeli
turbo beslemesi kullanılıyor. 204 HP gücü
hazır hale getirip kullanmak için yüksek
püskürtme basıncı (2000 bar) kullanılan
teknolojinin bir diğer kısmını teşkil ediyor.
Alman temsilcisi konu düşük yakıt tüketimi
olduğunda en ufak bir ayrıntıyı değerlendiriyor:
Eco start/stop sistemi, optimize
edilmiş otomatik 7 ileri şanzıman, ağırlığa
bağlı düzenlenen yağ pompası veya düşük
sürtünmeli lastikler bu ayrıntılar arasında
sayılabilir. Konfordan ödün vermemesini
ise motor kulakları, karoser rijitliği ve süspansiyon
sistemine borçlu. Almanya satış
fiyatı 71.876 Euro.

~MERCEDES / Vito E-Cell
Yakıt dolumu “yokuş aşağı” yapılıyor

SUS yani sürekli uyarılan senkron makine. Kulağa
biraz ahlaksız gibi gelse de aslında kötü bir anlam
taşımıyor. İşin özeti ise emisyon değerlerini düşürüyor.
Söz konusu olan Mercedes Vito’da yer alan ve
sadece 82 HP güç üreten bir elektromotordan başka bir
şey değil. Azami yüklü ağırlığı ile birlikte 3.05 ton ve 850
kg’lık yükleme kapasitesi sadece bu elektromotor tarafından
harekete geçiriliyor. Bu yükü seri olarak harekete
geçiren (0-60 km/s 6.5 sn) araç toplam 130 km’lik bir
menzile de sahip. Bu değerleri elde etmek adına lityum
iyon batarya ve enerji geri dönüşüm sistemi başrolu
oynuyor. Frenleme esnasında, yokuş aşağıya inişlerde ve
yavaşlama sırasında gaz pedalına basılmadığında enerji
bataryalara geri yükleniyor. Araçta ayrıca iki şarj cihazı
bulunurken, tamamen boşalan bataryalar 6 saatlik bir
süre sonunda şarj ediliyor. Mercedes mühendisleri
bunun haricinde çok akılcı bir buluşa daha
imza attılar: Smart Charge Communication
Unit. Bu sistem sayesinde (Almanya için
geçerli) akülerin hangi zamanda daha
ucuz elektrik veya en çevreci veya
en hızlı şekilde şarj edilebileceğini
gösteriyor. Almanya satış fiyatı: 1.700
Euro aylık leasing ile.


~PORSCHE / Panamera S Hybrid
Düşük yakıt tüketimine
rağmen çok güçlü

Bazıları 150 km/s sınırına geldiğinde rüzgar
ve asfalta karşı büyük bir mücadele
içine girerken, Porsche’nin lüks temsilcisi
Panamera içten yanmalı motorunu devre dışı
bırakarak kolayca diğerlerinin yanından, üstelik
bir damla yakıt harcamadan süzülüp gidebiliyor.
47 HP’lik elektromotorunun yardımı ile
sıfır emisyon değerini 85 km/s hıza kadar da
koruyabiliyor. Panamera’nın 333 HP gücünü
kullanmak isteyenler, Michelin’in dört mevsim
lastiğiyle birlikte, bunu 6.8 lt/100 km’lik (CO2
emisyonu 159 gr/km) tüketimle başarabilir.
Lüks sınıfta bu değer en iyi derece olarak kayıtlara
geçiyor. Seri üretim standart lastiklerinde
ise tüketim değeri sadece 7.1 lt olarak gerçekleşiyor.
Alman sporcu yakıt tüketiminde cimrilik
yaparken performansından bir şey kaybetmiyor:
0-100 km/s 6.0 sn, maksimum hız ise 270 km/s.
En üst düzeyde düşük yakıt tüketimini yaşamak
isteyenlerin 106.185 Euro’luk Almanya fiyatını
gözden çıkarması lazım.

RENAULT / Energy dCi 130
Daha dayanıklı motorlar

Konvansiyonel içten yanmalı motorlarda Fransızlar, hacim küçültme olan
downsizing yöntemini uyguluyor. Yani daha küçük hacim ama daha fazla
turbo. Bu motor ise insanlardan çok daha dayanıklı olarak kendisini
gösteriyor. Bunu herkes kolayca test edebilir: Yedi koltuğa birer kişi koyup
yeni Energy-dCi-130 motoruna sahip Renault Grand Scenic ile yakıt deposu
bitene kadar bir yolculuğa çıkın. Kim daha dayanıklı çıkacak – insan mı,
otomobil mi? 4.4 litrelik bir tüketim değerinde (CO2 emisyonu 115 gr/km) 60
litrelik depo kapasitesi ile 1.363 km kat etmek mümkün. Start/stop otomatikli
şanzıman, fren enerjisi geri dönüşümü, soğutulmuş egzoz gazı geri kazanımı,
değişken yağ pompası, yükseltilen basınca karşın düşürülen püskürtme
basıncı ile hızlı tepki veren turbo ünitesi düşük yakıt tüketimini elde etmek
adına geliştirilmiş özelliklerden birkaçı. Almanya satış fiyatı: 26.700 Euro.


~HELLA / Luminator LED
Ciddi bir şekilde tasarruf ediyor

Motor, lastikler ve karoser şekli yakıt tüketimine
doğrudan etki eden faktörler arasında yer
alıyor. Unutulmaması gereken ise farların da
yakıt tüketimini artırabileceğidir. Veya tam tersi de
söz konusu. Hella’nın mühendisleri ilk defa ek bir far
geliştirdi. Bu far aynı zamanda hem uzun farı, hem de
park farını LED ile sunuyor. Teknolojik yapıdan çok
farın aynı düzeyde eşit olarak ışık dağılımı sunmasının
yanında halojen veya xenon farlara göre ampul değişimi
gerektirmemesidir. LED’ler diğerlerine göre daha
fazla enerji tasarrufuna sahip. Uzun farda 70 yerine
sadece 30, parkta ise 5 yerine sadece 1 Watt harcıyor.

EUROPCAR / car2go
Böl ve tasarruf et

Nerdeyse her üç Alman’dan biri kendi otomobilinden
vazgeçebileceği düşüncesine sahip.
Bunu gerçekten isteyip istemediklerini ise
nisan ayından bu yana tüm Hamburglular kendi
kendilerine cevaplayabilirler. Hamburg’da o dönemde
Europcar ve Daimler tarafından ortaklaşa
düzenlenen otomobil paylaşım projesi car2go
başlatılmıştı. Proje kapsamında ise 300 adetlik
çevreci Smart Fortwo (start/stop otomatiği, güneş
enerji paneli) kullanım görmeye başladı. Bir kere
sisteme kayıt olanlar (ücret 29 Euro) istedikleri
zaman dakikası 29 Cent’ten (saati maksimum
14.90 Euro’ya) bir otomobil kiralayabiliyor. Yakıt
masrafı, sigorta, vergi, park ücreti gibi giderler
de bu fiyata dahil ediliyor. Özel bir şifre ile bu
aktiviteye katılmak mümkün. Kullanımın ardından
Smart’ın bir otoparka bırakılmasıyla işlem
tamamlanıyor. Araçların nerede olduğu bilgisine
ise internet veya cep telefonuna yüklenen bir
aplikasyon yardımı ile ulaşılabiliyor.

~MAZDA / Skyactive
Skor 14:1 Japonlar lehine

Elektromotorlu bir
otomobil. Evet, ama
ileride. Mazda
günümüzde ise içten
yanmalı motoru daha
da mükemmel hale
getirebilmek için çalışmalarına
devam ediyor.
Japonların yeni teknolojisinin
adı ise Skyactiv.
Bu teknoloji ise iki
başlık altında toplanıyor:
Motor ve hafif
yapı. Tüm teknoloji ise
ilk defa kompakt SUV
temsilcisi CX-5’te kullanılıyor.
Start/stop sisteminin
ve daha etkin
çalışan şanzımanların
dışında motorların etkililik
derecesinin iyileştirilmesi
hedefleniyor
(en ileri teknolojik motorlar
bile sadece yüzde
30’a kadar çıkabiliyor).
Mazda bunu rekor sayılabilecek
bir sıkıştırma
oranı olan 14:1 ile
gerçekleştirmek istiyor.
Bunu anlamı ise daha
fazla güce karşın daha
az yakıt tüketimi. Aynı
zamanda motorlar yüzde
10 daha hafif tasarlanmış,
motor içindeki
parçaların sürtünmesi
yüzde 30 azaltılmış. Sonuç:
Benzinli yüzde 15
dizel motor ise yüzde
20 daha ekonomik ve
Euro 6 emisyonu şimdiden
ulaşıyor.


IVECO / Electric Daily
Gaz pedalı ile fren yapıyor

Posta paket servisiniz son
zamanlarda size sessizce
mi ulaşıyor
artık? Bunun sebebi o
zaman DHL olmalı.
Zira firma Electric
Daily ile yollara çıktı.
Tam şarj ile dur/kalk
trafiğinde tam yüklü
Electric Daily’nin menzili
90 ila 130 km’ye
kadar çıkabiliyor. Ticari araç 82 veya 109 HP’lik iki
farklı güç çıkışı ile pazara sunuluyor. Her iki versiyon
da sadece elektrik ile çalışırken, sürüş esnasında enerji
geri kazanımı yapabiliyorlar. Enerji depolayabilmek
için yavaşlamada ayağı gaz pedalından çekmek bile
işe yarıyor. Frene basıldığında ise geri kazanılan enerji
miktarı daha da artıyor. Önü açık bir şekilde trafiği iyi
gözetleyen bir kimse ise frene basmadan, çok önceden
ayağını gaz pedalından çekerek aracı durdurabilir.

~TOYOTA / 
Emisyonları düşürüyor

J aponların
bambu çubukları ile
yapılan çok farklı eskrim spor
dallarına sahip olduklarını biliyoruz.
Bunların aralarında Kendo ise
en ünlü olanı. Kenaf ise biraz yabancı
kaldı? O da ne ki? Kendo aslında
Kenaf’tan geliyor. Kenaf doğal bir lif
olmakla beraber Toyota tarafından
plastik malzemelere yedek olarak
küçük sınıf otomobillerde kullanım
görüyor. Daha kesin bilgi vermek
gerekirse, Verso-S’in bagaj zemininde
bu lifler kullanım gördü. Bu
lif konvansiyonel parçalara göre daha
hafif ve yetişmeye devam da ediyor.
Bitkinin boyu dört metreye kadar
çıkarken, yağ bazlı plastik malzemelerinin
de yerine kullanılabilirken,
otomobilde henüz kullanım görmeye
başlamadan önce çevreyi korumaya
başlıyor. Bitkinin yetişmesi esnasında
bir tonluk Kenaf bitkisi 1.5 tonluk
CO2 emisyonunun önüne geçmiş
oluyor. Bu hesapla yola çıkıldığında
üretilen her bin Verso-S yaklaşık
olarak 2 ton CO2 emisyonunu engelleyerek
çevreyi zarardan koruyor.
Dünya genelinde ise 10 binler ile
üretilen Verso-S modeli büyük bir
çevre kirliliğine engel oldu.

VW / Passat BlueMotion
Benzin istasyonlarının kabusu

Wolfsburg-Paris Wolfsburg etabını
bir depo ile kat etmek
mümkün mü? Olmaz mı?
Olur olur! Üstelik geniş ve ferahlı
bir iç mekana sahip Passat ile bal gibi
olur. Tüm zamanların en tasarruflu
Passat (1.6 TDI, 105 HP) versiyonu
ortalama olarak 4.2 lt/100 km’lik
yakıt tüketimine (109 gr/km) sahip.
70 litrelik depo kapasitesi ile 1700
km’nin üzerinde bir menzil sunuyor.
Bu veriyi gerçeğe dönüştürmek
için alçaltılan radyatör ızgarası gibi
aerodinamik yapının yanında start/
stop sistemi, frenleme esnasında ve
yokuş aşağıya gidişlerde ayak gaz pedalından
çekilerek enerji geri dönüşümü
yapılıyor. Bu enerji tasarrufuna
yeni alüminyum jantlara giydirilmiş
düşük sürtünmeli lastikler de yardımcı
oluyor. Passat BlueMotion’un
Almanya satış fiyatı 26.800 Euro’dan
başlıyor.

~Bu BMW adeta süzülüyor
/ Active E

BMW sadece gazlıyor. Bu ifade artık geçmişte
kaldı. BMW artık enerji de vermeye başladı.
Küçük güç paketinin adı ise ActiveE ve maksimum
gücü de 170 HP. 0-100 km/s hızlanması ise
9.0 sn iken maksimum hızı 145 km/s ile sınırlandırıldı.
BMW 160 km’lik bir menzil açıklarken bir
saatlik şarj süresi 40 km’lik bir menzil sunuyor.
Elektrikli versiyonun baz aldığı model ise 1 Serisi
Coupe oldu. Karoserin altında ise tamamen farklı
özellikler bulunuyor. Devir göstergesi yerine enerji
tüketimi veya akışı (frenleme veya gaz pedalından
ayağı çekmek) gösteriliyor. Aynı şekilde geriye kalan
menzil bilgileri gösteriliyor. BMW’den yapılan
açıklamaya göre EcoPro düğmesine basıldığında
ise daha az güç sunulurken aynı anda klima veya
ısınma tertibatı daha az enerji harcamaya başlıyor.
Ayak gaz pedalından kaldırıldığında ise otomobil
kendiliğinden fren yaparken şehiriçi kullanımların
yüzde 75’lik kısmı frene basmadan gerçekleştiriyor.
Alternatif olarak BMW aynı zamanda da bir
yelkenli gibi süzülebiliyor. Otomobil sanki vitesi
boşa alınmış şekilde ilerlerken akıp gidiyor. Gerçi
bu işlem sırasında otomobil enerji depolamıyor.
ActivE ayrıca uzaktan kumanda sayesinde yüklenen
aplikasyonlarla yönlendirilebiliyor. Bu sayede
merkezi kilitleme, farlar, kalorifer, Google araç
bulma sistemi gibi özellikler çalıştırılabiliyor. Aynı
zamanda akülerin şarj durumu da kontrol edilebiliyor.
Yıl sonunda bin adet otomobil ABD, Avrupa
ve Çin’de çevreci sürücülere teslim edilecek.

OPEL / Astra Ecoflex
Çevreci olarak donatıldı

130 HP güç, 300 Nm tork, 0-100 km/s hızlanması 11 sn ve maksimum
hızı 200 km/s. Bu veriler karşısında ne kadar motorin
tükettiğini bir tahmin edin. Karşımıza 3.7 lt/100 km gibi inanılmaz
bir rakam çıkıyor. Bunun da emisyon karşılığı 99 gr/km. Bu
değerleri elde edebilmek için 1.7 litrelik turbo dizel motor bir takım
çevreci parçalarla iyileştirildi. Yeni motorun çalışma prensibinde
daha farklı bir püskürtme, düşürülen sıkıştırma oranı ve iyileştirilen
turbo ünitesinin daha etkin çalışması sayılabilir. Birçok parçada
sürtünme azaltıldı, yağ soğutma sistemi ısınma evresi kısaltıldı, şarj
dinamosunun yükü düşük gerilimli bujiler tarafından hafifletildi,
egzoz çıkış gazları soğutma özelliği bulunan bir sistem sayesinde
tekrar motora yönlendirildi, radyatör ızgarasının ayarlanabilir
kapakçıkları aerodinamiği iyileştirdi. Sistemlere ek olarak start/
stop, manuel 6 ileri şanzıman, fren geri dönüşüm enerjisi ve uygun
vites değiştirme aralığını gösteren sistemler zaten bilinen özellikler.


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.