Geri dönüşümlü araç pili dopingi

Bu yıl ilk yerli elektrikli araçları üretmeye başlayarak yeni bir devrime hazırlanan Türk otomotiv üreticilerinin önünde elektrikli araç pillerinin geri dönüşümü gibi dev bir fırsat da bulunuyor.

Dünyanın önde gelen Growth Consultancy & Research (Büyüme Danışmanlığı ve Araştırma) kuruluşlarından Frost & Sullivan’ın gerçekleştirdiği küresel araştırma, elektrikli araç pillerinin yeniden kullanımı için dönüşümünün “yeşil otomobil devrimi”nin kilit faktörlerinden biri olduğunu ortaya koyuyor. 2022 yılına kadar araç pillerinin geri dönüşüm pazarının iki milyar avroya ulaşacak olması bunun kanıtını oluşturuyor. Bu alanda öngörülü yatırım planları ve kaynakların doğru kullanımının Türk otomotiv üreticilerine yakın vadede büyük fırsatlar sağlayacağı belirtiliyor.


Kaynaklar riskli, geri dönüşüm karlı

Otomotiv sektörü için 2016 yılına kadar önümüzdeki beş yıl elektrikli araç pillerinin yeniden dönüşümü bakımından büyük önem taşıyacak. Çünkü elektrikli araçlarda kullanılacak olan lityum iyon pilleri ekonomik açıdan hassasiyet gösteriyor. Frost & Sullivan’ın endüstriyel analistlerinden Aswin Kumar’a göre lityum diğer elementlere göre daha az maliyetli olsa da, rezervlerin yüzde 70’inin Bolivya ve Şili başta olmak üzere Arjantin ve Brezilya’da bulunması elektrikli araç üreticileri açısından önemli riskler taşıyor.

Bununla birlikte, elektrikli otomobil sayısı arttıkça pillerin geri dönüşümü ve yeniden kullanımı kısa bir zaman diliminde büyük önem kazanacak. Yeniden kullanım için dönüşüm, elektrikli araçların enerji ihtiyacını bir anlamda ‘kapalı bir döngüde’ sağlayacak ve önemli bir ekonomik kazancı da beraberinde getirecek.

İki milyar avroluk pazar
Frost & Sullivan’ın araştırması, elektrikli araçlar için geri dönüşümle kazanılmış lityum iyon pil pazarının 2022 yılına kadar iki milyar avroluk bir pazar payına ulaşacağını öngörüyor. Bununla birlikte geri dönüşüm, ithal bir ürün olan lityuma talebi azaltarak emisyonda düşüş yaratacak ve Türkiye ekonomisine de katkı sağlayacak.

Öte yandan lityum yüzde 100 geri dönüştürülebilir bir ürün olmasına rağmen, geri dönüşüm sürecinde pildeki lityum oranının ham lityumun doğrudan kaynak kullanımıyla elde edilmesine kıyasla daha pahalı olması sorun yaratıyor. Yasal kısıtlamalar da geri dönüşümü bir ölçüde sınırlıyor. Frost & Sullivan endüstriyel analisti Aswin Kumar, lityumun petrol gibi otomotivin tek güç kaynağı olmaması gerektiğini, pillerde demir ve fosfor gibi düşük değerli elementlerin kullanımı için araştırma ve yatırımların teşvik edilmesi gerektiğini belirtiyor. Aswin Kumar, yakın ve orta vadede lityuma bağımlılığı azaltmak için diğer güç kaynaklarının geliştirilmesinin geleceğe yatırım olacağını vurguluyor.

Not: Basın bülteninden derlemedir.


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.