Küçük hibrid meydan okuyor

Cimrilik iyidir. Özellikle de
yakıt fiyatlarının rekor kırdığı ülkemizde.
Yavaş yavaş insanlar,
HP ve hız yerine tüketimi birincil
satın alma argümanı olarak görmeye
başladı.

Eğer aradığınız otomobilin 100
km’de 4 litreden daha az tüketmesini
istiyorsanız, Polo ve benzeri
modellerde sadece birer dizel motor
bulunuyordu. Ancak şimdiye
kadar… Çünkü Jazz ile Honda,
dünyanın hibrid motorlu ilk küçük
sınıf otomobilini piyasaya çıkardı.
Jazz Hybrid’in 1.3 lt 88 HP’lik
benzinli motoru, 14 HP’lik bir
elektrik motoruyla destekliyor.
Aslına bakılırsa
Jazz da, Insight
ve CR-Z gibi bir
yumuşak hibrid.
Yani sadece
elektrik gücüyle
ilerleyemiyor.
İçten yanmalı
motoru desteklemenin
yanı sıra
elektromotor,
start-stop sistemi olarak da görev
yapıyor.

Jazz Hybrid’i, VW Polo 1.6 TDI
BlueMotion ve Peugeot 207 Blue
Lion’ı ilk kez karşı karşıya getir –
dik. İleri teknolojilerin bu buluşmasında
otomobillerin tümü düşük
CO2 salınımlarıyla iddialıydı.
Karşılaştırmanın en önemli sorusu
ise en cimri olanın hangisi olduğuydu.
İki kalpli Honda mı,
verimli dizel motoru ve start-stop
sistemiyle VW mi, yoksa uzun vites
oranları ve tasarruflu lastikleriyle
Peugeot mu? Kağıt üzerinde
dizeller, 4 litrenin altındaki tüketimleriyle
öne çıkarken, Honda’nın
4.4 lt benzinle bu ikilinin biraz
üzerinde yer alıyor.

Ancak pratik kullanımda
adayların hiçbiri
açıklanan teknik
verilere ulaşamadı.
Yani düşük
tüketimler
için hala sürücünün
gaza basan
ayağının çok
hassas olması
gerekiyor.
Tüketim ölçümleri için hazırlanan
100 km’lik parkurda en yüksek
tasarruf potansiyelini Polosundu. Araçta, ~gürültülü çalışan 90
HP’lik TDI motoru trafik ışığı
benzeri beklemelerde otomatik
olarak durduran bir start-stop sistemi
görev yapıyor. Buna eklenen
uzun dişli oranları ve aerodinamik
iyileştirmelerle Polo, 100 km’de 4.7
lt’lik ortalamaya ulaştı. Peugeot ise
karşılaştırmaya bir handikapla
başladı: 1317 kg ile sınıfının en ağır
otomobillerinden biri. Start-stop
sistemi ve daha düşük devirli kullanım
sağlayan 6 ileri oranlı şanzıman
da 207’de bulunmuyordu.
Buna rağmen Fransız aday, 100
km’de 5 lt’lik tüketim rakamına
imza attı. Konu tasarruf olduğunda
Honda iki rakibine pek yetişemiyor.
Elektromotor hızlanmalarda
benzinli motoru hissedilir şekilde
desteklerken, belirgin bir
şekilde tasarruflu kullandığımız
parkurda 5.8 lt yakıt tüketti.

Ancak bu gerçeğin sadece yarısı,
çünkü Jazz, karşılaştırmanın egzoz
emisyonları bakımından avantajlı
bir yakıt kullanan benzinli bir
motora sahip olan tek otomobili.
Ayrıca kademesiz otomatik şanzıman
da fazladan yakıt tüketimine
neden oluyor. Diğer taraftan bu
CVT şanzıman sayesinde Jazz,
çok konforlu ve sürücüsünü rahat
ettiren kullanım özellikleri sunuyor.
Küçük Honda iç mekan genişliği
konusunda da yüksek puanlar
aldı. Bu konuda Polo ve
207, Japon temsilcinin yanına bile
yaklaşamadı. Honda Jazz, özellikle
arka koltuk sırasında gerçek
bir dev. Bu başarılı özelliğe ayrıca,
akıllıca hazırlanmış koltuk
katlama sistemi de ekleniyor: Koltuklar
yatırılıp düz bir zemin elde
edilebiliyor, koltuk minderleri kaldırılarak
bagaja bir bisiklet sığdırılabiliyor
ve bunların tümü birkaç
küçük hareketle yapılabiliyor. Bunun dışında Japon üretici, süspansiyonda
da hatırı sayılır iyileştirmeler
yapmış ve bozuk zeminlerde
süspansiyondan gelen
vuruntu ~seslerini tamamen yok etmiş.
Macar meslektaşımız Robert
Szabo ise bu fikre tam olarak katılmıyordu:
“Her şeye rağmen
Jazz, kısa zemin dalgalarında yeterli
konforu sunamıyor.”

Peugeot da konfor konusunda
çok güçlü değildi. Örneğin koltuklarının
minderleri kısa kalıyor,
dizel motor akustik olarak varlığını
her zaman hissettiriyor ve yarım
santimetre kısaltılmış süspansiyon
strokları konforu olumsuz etkiliyor.
Buna rağmen 207, gayet canlı
bir karaktere ve ESP sayesinde
güvenli sürüş özelliklerine sahip.
Ne yazık ki dizel motor, otomobilin
dinamizmine pek uyum
sağlayamıyor. 90 HP’lik HDi aslında
devirlenmeyi gayet seven
bir makine ama uzun vites oranları
torkun etkili kullanılmasını engelliyor. Örneğin en hafif bir rampada
bile vites küçültmek gerekiyor.
Vites geçişlerinin süngersi
yumuşaklığı nedeniyle bu eylem
de keyifli olmuyor.

Polo’da ise her şey farklı. Finli
meslektaşımız Jarmo Markkanen
VW’yi gayet iddialı sözlerle özetliyor:
“Bu otomobilde eleştirilebilecek
bir şey bulmak çok zor.” Polo’nun
süspansiyonu gayet iyi, yeterli
iç mekan sunabiliyor ve karşılaştırmanın
en başarılı koltuklarına
sahip. Ayrıca işçilik kalitesi
de yarattığı premium hisle beğeni
topluyor. Diğer taraftan VW,
bu başarılı özellikler için yüksek
bir bedel talep ediyor.

Honda Jazz Hybrid: İç mekan ustası

Önde enlemesine yerleştirilmiş 4 silindirli
motor; motor hacmi: 1339 cc; maksimum
güç: 88 HP-5800 d/d; elektrik motoru: 14
HP; sistem gücü: 98 HP; maksimum tork:
121 Nm-4500 d/d; önden çekiş; CVT şanzıman;
maksimum hız: 177 km/s;~ 0-100
km/s: 12.6 sn; tüketim: 4.4 lt/100 km; CO2
emisyonları: 104 gr/km

Peugeot 207 99G HDi FAP 90: Isırma özürlü aslan

Önde enlemesine yerleştirilmiş 4 silindirli
turbo dizel motor; silindir başına 4 supap;
motor hacmi: 1560 cc; maksimum güç:
90 HP-4000 d/d; maksimum tork: 215 Nm-
1750 d/d; önden çekiş; 5 ileri, manuel şanzıman;
maksimum hız: 185 km/s; 0-100
km/s: 11.7 sn; tüketim: 3.8 lt/100 km; CO2
emisyonları: 99 gr/km

VW Polo 1.6 TDI BMT: Sınıfının başarılı lideri

Önde enlemesine yerleştirilmiş 4 silindirli
turbo dizel motor; silindir başına 4 supap;
motor hacmi: 1598 cc; maksimum güç:
90 HP-4200 d/d; maksimum tork: 230 Nm-
1500 d/d; önden çekiş; 5 ileri, manuel şanzıman;
maksimum hız: 180 km/s; 0-100
km/s: 11.5 sn; tüketim: 3.7 lt/100 km; CO2
emisyonları: 96 gr/km

ÖLÇÜMLER NASIL YAPILDI?

Teorik rakamların doğru olmaması nedeniyle pratik kullanım testine karar verildi.
Test the Best kapsamında Roma ve çevresinde 100 km’lik bir tüketim parkuru
(30 km’si pistin yüksek hız ovalinde, 35 km’si şehir dışı yollarda ve 35 km’si
de şehir trafiğinde) oluşturuldu. Karşılaştırma için parkur ikişer kez katedildi.
Bunlardan ilkinde araçlar trafikte mümkün olduğunca hızlı, pistte ise tam gazla,
ikincisinde ise düşük tüketim amaçlı dikkatli bir şekilde (erken vites yükselterek,
viteste aracın yuvarlanmasına
izin verilerek ve 130
km/s aşılmadan) kullanıldı.
Ölçümler öncesinde
~araçlara ölçüm imkanı
veren özel pompalardan
yakıt alındı.

DEĞERLENDİRME

1 VW Polo Liderliği fazla zorlanmadan aldı: Konforlu olmasına rağmen atak ve yeterince
iç mekan sunabilen bir otomobil. Yüksek kalitesinin de yardımıyla Polo, artık
bir küçük otomobil değil. Ayrıca karşılaştırmanın en az tüketimine de sahip.

2 Honda Jazz Jazz, devasa iç mekanı ve deha ürünü koltuk katlama sistemiyle öne çıkan bir
otomobil. Canlı bir karakter sunan hibrid sistem keyif verirken, CVT şanzıman
ise alışkanlık gerektiriyor. Ne yazık ki tüketim rakamı hayal kırıklığı yaratıyor.

3 Peugeot 207 Şık tasarımlı 207, karşılaştırmanın en küçük iç mekanını sunuyor ve konfordahayal
kırıklığı yaratıyor. Motor güçlü ama vites oranları aşırı uzun tutulmuş. Kullanım
maliyetlerinin düşüklüğü ve uygun satış fiyatıyla hala çekici bir alternatif.


Sonuç

Eğer tüketime önem veriyorsanız dizel motorlar hala avantajlı. Tam bir iç
mekan mucizesi sunan Honda Jazz
Hybrid ise çok da fazla yakıt tüketen bir
otomobil değil. Ayrıca CVT otomatik
şanzımanıyla şehir içi kullanımlar için
gayet ilginç bir seçenek.


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.