Öğrenciler geleceğin teknolojisini piste taşıdı

Royal Dutch Shell’in gelecekte çok çeşitli enerji kaynaklarına ihtiyaç olacağı öngörüsüyle yatırım yaptığı ‘akıllı mobilite’ konsepti kapsamında bu yıl Almanya’nın EuroSpeedway Lausitz pistinde 27’ncisini düzenlenlenen Shell Eco-marathon’da yine çok renkli ve heyecanlı mücadeleler yaşandı. “En az yakıtla en uzun mesafe kat edilmesi “ hedefiyle 7 farklı yakıt türünde yarışın düzenlendiği Eco-marathon, bu yıl ilk kez elektrikli araçlar kategorisi “E-mobilite” heyecanına da sahne oldu. Ayrıca, “Benzin”, “Hidrojen yakıt pili”, “Etanol”, “Güneş enerjisi kaynaklı elektrik”, “Dizel” ve “Gazdan sıvıya dönüştürülmüş yakıt” kategorilerinde de büyük rekabet yaşandı. Genç mühendislerin teknolojiyi kullanarak tasarruflu ve alternatif yakıtlı araçlar geliştirmeye teşvik edilmesi; gün geçtikçe artan küresel enerji ihtiyacına, sorumlu bir şekilde cevap vermeyi hedefleyen Royal Dutch Shell için büyük önem taşıyor.

Türk takımları derecelerini geliştirdi
Shell Eco-marathon’a Türkiye’den Anadolu Üniversitesi (HİDROMOBİL), Yıldız Teknik Üniversitesi (Ae2Project) ve (AESK), Sakarya Üniversitesi (SETT), Boğaziçi Üniversitesi (BUHAR), Erciyes Üniversitesi (HYDROTEKK) ve Terakki Vakfı Özel Şişli Terakki Fen Lisesi (TERAKKİ TEAM) katılarak, heyecana ortak oldu. Terakki Team, 1 litre yakıt ile 492 kilometre yol kat ederek, içten yanmalı prototip araçlarda 46’ncı, kendi yakıt türünde (etanol) 8’nci, etanol kategorisindeki liseler arasında 3’üncü oldu. Terakki Team, en iyi skorunu, 76 km geliştirmiş oldu. Terakki Team’in bu başarısı, 1 litre yakıtla İstanbul ile Kastamonu arasındaki mesafeyi kat edebilmek anlamına geliyor.

Boğaziçi Üniversitesi’nden Buhar takımı da 1 kilowatt saat enerji ile 157 kilometre kat etti ve 38 aracın yarıştığı prototip hidrojen araç kategorisinde 13. oldu. Buhar ekibi böylece, km/litre hesabına göre 1078olan derecelerini 1396 km/litre’ye yükseltti. 1 kilowatt saat enerji, yaklaşık olarak 4 kişilik bir yemek hazırlamak için kullandığımız enerjiye eşit. Buhar Takımı’nın performansına göre, bu kadar enerji ile yaklaşık olarak İstanbul – Ardahan arasındaki mesafe kadar yol alınabiliyor.

Genel sonuçlar ve yeni rekorlar

• İçten yanmalı prototip kategorisinin birincisi, benzinli araçlarıyla 3688.2 km/litre’lik sonuç elde eden Fransız Microjoule takımı oldu.
• İçten yanmalı şehir konsepti kategorisini ise etanollü araçları ile 509.4 km/l’ye eşit mesafe kat eden Danimarkalı DTU Roadrunners ekibi kazandı.
• Graz Teknik Üniversitesi’nden (Avusturya) TERA TUGraz, Plug-in batarya prototip yarışmasında 842,5 km/kWh derecesini elde ederek, gelecek yıllar için mihenk taşı olacak bir başarı yakaladı.
• Her yıl en az karbondioksit emisyon değerine sahip otomobile de bir ödül veriliyor. Bu yıl şehir konsepti kategorisinde yeni rekor 2 gr/km (1,972 gr/km) değeriyle Team proTRon (Almanya) tarafından kırılırken, Prototip galibi TERA TUGraz (Avusturya) yalnızca 0,545 gr/km emisyon değeriyle çalışan bir otomobil geliştirdi.
E-mobilite kategorisi, prototip solar ve hidrojen yakıt hücresi tiplerinde iki yeni rekor kırıldı;
• Politecnico di Milano’dan (İtalya) mecc-Sun takımı, yalnızca 1 kW enerjiyle 1108 kilometre yol kat edebilen güneş enerjili bir otomobil tasarladı ve geliştirdi.
• Prototip hidrojen yakıt hücresi kategorisindeki eski rekorun da sahibi olan Fransız Polytech Nantes takımı, kendi rekorunu, 590,2 km/kWh derecesi ile kırdı.

Not: Basın bülteninden derlemedir.


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.