İhtiyar çömeze karşı

İster benzinli V8, isterse elektromotor olsun, 700 HP kesinlikle heyecan verici. Ayrıca hem mantıksız, hem de baştan çıkarıcı. Peki ama hangi Amerikan daha çekici?

Neredeyse aynılar ama tamamen farklılar… Kulağa çelişki gibi gelse de tarafımızdan her gün kanıtlanıyor. Çünkü genlerimizin yüzde 98.8’i şempanzelerle aynı. Buna rağmen yağmur ormanlarında 4 ayağımızın üzerinde yürüyenlerimizin sayısı çok az.

Dodge Charger Hellcat ile Tesla Model S P85D’nin karşı karşıya gelmeleri de çok şaşırtıcı. İkisi de 5 m civarında uzunluklara sahip heybetli araçlar, ikisinin de ağırlıkları 2 ton civarında, ikisi de Amerika’dan geliyor ve güçleri 700’er HP. Buna rağmen aralarındaki farklılıklar, bizlerle şempanzelerin arasında olandan çok daha fazla.

Örneğin görünümlerini ele alalım. Siyah rengi, kaba görünümü ve kaputunun üzerindeki hava girişiyle Dodge, saldırgan ve gözükara bir etki bırakıyor. Tesla ise tamamen farklı. Devasa dokunmatik ekranıyla bizleri geleceğe ışınlıyormuş gibi hissettiriyor. Izgarasız burun tasarımıysa çok şık görünüyor. Eğer otomobil dünyasında melek rolü için bir aday aranıyor olsaydı, bu rolü kesinlikle Tesla kapardı. Ancak bunun bir modern çağ meleği olması gerekiyor, çünkü Model S, bir sonraki otomobil çağını temsil ediyor.

Bu lüks araç sadece elektrik gücüyle ilerliyor ve bunu yaparken kimse onu fark etmiyor: Çünkü çok sessiz. Ancak bu akustik kamuflaj, dikkatsiz yayalar için tehlikeli olabilir.
Tesla’nın topmodeli P85D o kadar etkileyici bir şekilde ilerliyor ki insan, alüminyum karoserinin altında bir füzyon reaktörünün gizlendiğini düşünüyor. Bir reaktör olmasa da bu araçta, devasa bir lityum-iyon akü kullanılıyor. 7 kişiye kadar oturma kapasitesi (bagaj için sürüş yönünün tersine yerleştirilen 2 adet çocuk koltuğu sipariş edilebiliyor) sunan otomobilin 700 kg ağırlığındaki aküsü, 85 kWh kapasiteye sahip. Bu kapasite için 12 bin 300 adet iPhone 6’yı paralel bağlamak gerekiyor. Tabi ki kimse bunu yapmıyor ve buna Tesla da dahil: 400 Volt gerilimle çalışan iki elektromotor bir adet devasa akü tarafından besleniyor.

Model S’te enerji, ön ve arka kısma paylaştırılıyor. 224 HP’lik küçük elektromotor gücünü ön aksa, 476 HP’lik büyük elektromotorsa arka aksa gönderiyor. Gaza sonuna kadar basılıp 700 HP’lik sistem gücünün tamamını açığa çıkarmadan önce, başınızı kafalığa yaslayıp güvene almanızı tavsiye ederiz. Aksi taktirde boynunuz zedelenebilir. Tesla anında ve en küçük ivme kesintisi olmadan ileri atılıyor. Bunu sağlayansa sıfır (!) devirden itibaren kullanıma hazır olan 967 Nm’lik tork değeri. Ancak bu tür hızlanmalar çok sık yapıldığında akü çok daha çabuk bitiyor. Bu nedenle sportif kullanımı sevenler ya da pist meraklıları Tesla’yı pek sevmeyecektir. Yani Tesla, gelecek konulu bir şovdan öteye geçemiyor. Hem de tamamen dijital bir şov: P85D sadece 1 ve 0’lardan anlıyormuş gibi duruyor.

Dodge’daysa her şey çok daha karmaşık. Ayrıca en az Tesla kadar etkileyici ama tamamen farklı bir tarza sahip. Buradaki sihirli formül 1 ve 0’lar değil, 1-8-4-3-6-5-7-2. Evet, 6.2 lt’lik 8 silindirli V8’in ateşleme sırasından bahsediyoruz. Bu akıllı koreografi benzini, havayı ve buji ateşlemesini yapana kadar biraz zaman geçiyor, ancak hemen ardından bu kompresörlü V8, klasik otomobil üretiminin en etkileyici maceralarından birini yaşatmaya başlıyor. Hırıldıyor, kükrüyor, öksürüyor, çığlık atıyor, titriyor ama tüm tüylerinizin diken diken olmasını sağlıyor. Ayrıca bu diken diken olma durumu araçtan indikten sonra en azından 1 saat daha devam ediyor. Aslında sakinleşmenize gerek de yok, çünkü sakin anları Charger başka otomobillere bırakıyor. Gaza basıp 707 HP’nin tamamını arka aksa gönderdiğiniz anda 275 mm tabanlı lastikler cayırdamaya başlıyor ve sırtınızı bir presin gücüyle koltuğa bastırıyor. Diğer taraftan bunu yaparken heyecanlanmanıza hiç gerek yok, çünkü ESP aracın hareketli arka aksını her zaman kontrol altında tutuyor. Devasa Hemi motor her zaman “dizginlerimi bırak da neler yapabileceğimi göstereyim” diyormuş gibi hissettiriyor. Ancak ıslak zeminde işin rengi değişiyor ve bu kadar yüksek güçlerde, Tesla’daki gibi bir 4×4 sisteminin ne kadar işe yaradığı ortaya çıkıyor.

Nefes kesici kalkışlar için Dodge, Launch-Control (hızlı kalkış asistanı) seçeneği de sunuyor. Ancak bu heybetli Amerikan’ın bu tür sınırlandırıcı aygıtlara hiç ihtiyacı yok. Bunun yerine 2000 d/d civarında devir çevirip derinden gelen boğuk bas sesler eşliğinde gezinip çevrenin tadını çıkarmak çok daha keyifli. 881 Nm’lik maksimum tork sayesinde bu tür “cruise” gezintiler gerçekten çok eğlenceli. Peki ya sollama yapmak gerekirse? Hiç sorun değil: Hellcat bu tür manevraları sadece yarım gaz verdiğinizde ve harika çalışan 8 ileri otomatik şanzımanın vites değiştirmesine bile gerek olmadan gerçekleştiriyor. Sonuç olarak Hellcat, eski nesil bir sporcu olmasına ve tehditkar görünümüne rağmen şaşırtıcı bir konfor sunuyor ve geçmişe yapılan zaman yolculuğunu muhteşem bir deneyime dönüştürüyor.

Günün sonunda ikili arasında seçim yapma zamanı geldiğinde, uzun uzun düşünmemiz gerekti. Geleceğin Tesla’ya ait olduğu kesin. Otomobildeki elektriği ister akülerde depolamaya devam edelim, isterse yakıt hücrelerinden alalım, elektrikli otomobillerin içten yanmalı motorların sonunu getirebileceği kesin. Diğer taraftan otomobil dünyasındaki bu devrim bir günde gerçekleşmeyecek.

Dodge ise içten yanmalı motora sahip otomobiller arasında en ilginçlerinden biri. Ayrıca insanın kanını kaynatan bu tür otomobiller kısa bir süre sonra üretilmemeye başlayacak. Yani 6.2 lt’lik motoru tekrar çalıştırıp, hem duyulabilen hem de tüm vücutla hissedilebilen bas kükremelerinin ve hırıltılarının keyfini bir kez daha çıkarıyoruz. Eğer günün birinde dev V8’ler yok olursa, bunlara alternatif olarak cılız downsizing motorlar görmek istemiyoruz. Eğer gerçekten yok olacaklarsa duymak istediğimiz tek ses, elektromotorların Tesla’daki gibi kendi tarzıyla seksi olmayı da başaran vızıltıları olacaktır.

Dodge Charger SRT Hellcat
Motor: V8, kompresör, önde uzunlamasına; Motor hacmi: 6166 cc; Maks. güç: 707 HP-6000 d/d; Maks. tork: 881 Nm-4800 d/d; Maks. hız: 328 km/s; Güç aktarımı: arkadan itiş, 8 ileri otomatik şanzıman; Yakıt deposu: 70 lt; U/G/Y: 5100/1905/1480 mm; Bagaj hacmi: 467 lt; Boş ağırlık: 1255 kg; Test verileri: 0-100/200 km/s: 4.2/11.8 sn; Boş ağırlık: 2088 kg; Test tüketimi: 15.7 lt/100 km; Menzil: 445 km

D_Moeller_Sonntag_KWE_03

Tesla Model S P85D
Motorlar: 2 adet asenkron alternatif akım motoru; Maks. güç: 700 HP; Maks. tork: 967 Nm; Maks. hız: 250 km/s; Güç aktarımı: 4×4, 1 ileri oranlı şanzıman; Akü kapasitesi: 85 kWh; U/G/Y: 4970/1964/1445 mm; Bagaj hacmi: maksimum 1795 lt;
Test verileri: 0-100/200 km/s: 3.5/14.7 sn; Boş ağırlık: 2235 kg; Test tüketimi: 23.3 kWh/100 km; Menzil: 365 km

SONUÇ
Gerald Czajka ve Dierk Möller

Dodge charger
Hem sesi hem de performansıyla tam bir güç abidesi. Ancak günümüzün ruhuna aykırı.

TESLA MODEL S
Elektriğin gücü çok etkileyici ancak akü hızlı tükeniyor. Hem modern, hem politik olarak doğru.


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.