Arazideki 40 yıllık lüks

Geçtiğimiz Haziran ayı ortasında 40. yıl dönümünü kutlayan Range Rover, şüphesiz ki dünya üzerindeki en gelişmiş, en güçlü lüks 4×4 araçlarından biri. Bugüne kadar geliştirilen üç Range Rover nesli şu şekilde sıralanabilir; 1970 yılındaki ilk Range Rover’ı (Classic), 1994 yılında ikinci nesil (P38a) ve 2001 yılında üçüncü nesil (L322) takip etti. 2005 yılında lansmanı yapılan ve ikinci model olan Range Rover Sport, 2007 yılında Land Rover’ın dünya çapında en çok satan aracı oldu aynı zamanda. Range Rover’ın üçüncü modeli ise önümüzdeki Ekim ayında gerçekleştirilecek olan Paris Otomobil Fuarı’nda tanıtılacak. Land Rover Genel Müdürü Phil Popham, Range Rover’ın 40.yıl dönümü için şu açıklamayı yapıyor: “Land Rover’ın yeni ürünlerle dolu benzersiz bir tarihi vardır. Ancak Range Rover, bugüne kadar ürettiğimiz araçlar arasında en önemli tarihi değere sahip araç olarak kalacaktır. Range Rover, otomotiv tarihinin en önemli araçlarından biridir.” 40. yıl dönümünü kutlayan ve otomotiv tarihinin en önemli araçlarından biri sayılan Range Rover, aslına bakılırsa arazide olduğu kadar yolda da mükemmel performans sergileyen dünyanın ilk aracı. Hem yetenekli ve hem de ilk lüks 4×4 olan Range Rover, SUV segmentinin gelişmesinde de önemli bir kilometre taşı olmuş. Range Rover’ın babası olarak bilinen Charles Spencer “Spen King” şöyle demiş: “Düşünce, bir Rover sedan aracın konfor ve yoldaki yeteneklerini bir Land Rover’ın arazi sürüşündeki yetenekleriyle birleştirmekti. O zaman kimse bunu yapmıyordu ve Land Rover’ın yeni bir ürüne ihtiyacı vardı.” Rover otomobil şirketinin yeni araç projelerinden sorumlu başmühendisinden ilk fikir geldi. Spen King, Land Rover araçlardan ziyade daha çok Rover araçlar üzerinde çalışıyordu, ama Land Rover onun kanında vardı. ~Amcaları, 1948 yılında ortaklaşa Land Rover’ı kuran “Spencer ve Maurice Wilks” kardeşlerdi. Bugüne kadar üç nesil Range Rover üretilmiş. Artık Classic olarak anılan orijinal model,1970 yılında satışa sunuldu, sayısız iyileştirme ve pek çok versiyonuyla 25 yılı aşkın süre üretilmeye devam etti. P38a olarak bilinen ikinci nesil araç, 1994 yılında satışa sunuldu. Range Rover’ın devam eden başarısı, diğer birinci sınıf otomobil üreticilerinin de gelişen SUV piyasasına girmelerini sağladı. Son versiyon, önceki tüm modellere göre en yüksek yıllık satış adetlerini elde etmiş ve halen de tüm dünya pazarlarında beğeniyle karşılanıyor. Londra’dan Los Angeles’a, Sidney’den Tokyo’ya kadar tüm dünyada satışa sunulan Range Rover, lüks SUV müşterilerininde ilk tercihi olmayı başarmış. Land Rover Genel Müdürü Phil Popham, Range Rover modelinin popülaritesi için şöyle diyor: “Range Rover, haftanın yedi günü kullanılabilecek lüks bir araç, dünyanın dört bir tarafında otoyollarda seyahat edebileceğiniz bir keyif aracı, uzun mesafeli seyahatler için yüksek performanslı bir otomobil ve arazide keyif yaşayacağınız bir 4×4 olmak üzere dört fonksiyonun tek yerde toplandığı bir otomobil.”Prenslerden politikacılara, rock müziğinin ilahlarından kaya tırmanışçılarına, futbol oyuncularından çiftçilere kadar Range Rover her zaman çok çeşitli müşteri kitlelerine hitap etmiş. 2005 yılında lanse edilen ikinci model Range Rover Sport, daha sportif müşterilere yönelik olarak tasarlanmış ve çok büyük bir başarı elde ederek 2007 yılında Land Rover’ın dünya çapında en çok satan aracı olmuş. 2010 yılının sonuna doğru Range Rover ailesine yeni birüye daha katılacak. Bu yeni araç daha küçük, daha hafif ve Range Rover’ın çevresel sürdürülebilirlik taahhüdüne eksiksiz şekilde uyacak. ~İkonik tasarımın temeli basitlik
Sanırız Range Rover’ın başarısını anlamak için, ikonik tasarım felsefesini de incelemek gerekecek. Bir Range Rover’ın şekli hemen tanınır. Şimdiki modelden sorumlu eski tasarım müdürü Geoff Upex “Bir parça kağıt üzerindeki üç veya dört çizgiyle Range Rover’ı çizebilirsiniz” diyor. “Temel şekli bir çocuk bile çizebilir, bu nedenle bir MINIi, Porsche 911 veya bir Volkswagen Beetle gibi derhal tanınabilir. ”Şu anki tasarım müdürü Gerry Mc Govern şöyle ekliyor: “RangeRover’ın neden bu kadar başarılı olduğunu görmek çok zor değil. Şu anki Range Rover gibi, orijinal Range Rover da çok sade ve ikonik bir tasarıma sahipti.”Bu ikonik tasarım ayrıntılarının tek nedeni Range Rover’ın çok işlevsel bir araç olmasından kaynaklanmakta. Motor kaputu üstündeki çizgiler, sürücünün aracın köşelerini görüşünü arttırıyor. Sıkışık şehir trafiğinde, park ederken ve arazide sürüş yaparken hakim sürüş pozisyonu kullanıcıya önemli ölçüde destek veriyor. Yüzer tavan, görüşü artırmak için nispeten ince tutulan direklerin bir sonucu. En eski seri üretim Range Roverlar’da tavan direkleri gövde rengindeydi. Bu preslemeleri uygun kalitede hazırlamak mümkün olmadığından, direkler kısa süre sonra siyah deri kaplamayla üretilmeye başlanmış. Bu bölgelerde deri kullanımı, yüzer tavan etkisini desteklemiş. Aracın bir tasarım klasiği olmasına Spen King: “Muhtemelen zamanımızın yaklaşık yüzde 0,001’ini dış görünüme harcadık” yorumunu yapmıştır. “Pek çok tasarım harikasında olduğu gibi, biçim işleve göre yapıldı ve böylece Range Rover mükemmel işlevsellik ile sade bir tarza sahip oldu.~”Konsept ve temel şekil başta King ve şasi mühendisi Gordon Bashford olmak üzere mühendisler tarafından belirlenmiş. King’in konseptinin tasarımı, Rover’ın tasarım patronu David Bache’den gelmiştir. Rover SD1, Rover P5 ve P6, Seri II Land Rover’ın da tasarımcısı olan Bache’nin en iyi performansı Range Rover Classic’tir. Günümüzde tasarım departmanı yeni bir aracın geliştirilmesinin daha erken safhalarında ve daha büyük bir söz hakkına sahip. “O zamanlar böyle değildi” diyor tasarım müdürü Gerry Mc Govern. “Tasarım departmanı, mühendislik departmanının görüşüne tarz kattı. Bu temelden farklı bir yaklaşımdı.”

Alüminyum gövde özeldi
Land Rover modellerinin kaportasında kullanılan alüminyum, geleneksel çeliğe göre pek çok avantaj sunmakta. Daha hafif, paslanmaya dayanıklı ve daha çok geri dönüşümlü. Tüm Land Rover’lar alüminyum kaportaya sahip, bu durum kısmen iç yapısındaki avantajlardan kaynaklanmaktaydı, ancak aynı zamanda ilk Land Rover tasarlandığı zaman savaş sonrası Britanya’sında çelikten daha çok alüminyum bulunması da bir diğer etkendi.  Yani Range Rover ilk baştan beri tamamı alüminyum bir gövdeye sahipti. Seri üretim için kaput ve bagaj kapağı hariç tüm panolar alüminyumdan yapılmıştı. 1994 yılında sahneye çıkan ikinci nesil Range Rover’da geniş ölçüde alüminyum kullanılmış. Üçüncü ve son nesil Range Rover’da kaput, ön kanatlar ve kapılarda geniş ölçüde alüminyum kullanılmaya devam edilmiş. Kapılar sadece alüminyum dış panellere sahip değil, tamamen alüminyumdan yapılmış. Önceki modelde çelik bir iskelet üzerinde bulunan alüminyum paneller olduğu düşünülürse, bu durum araç ağırlığında yaklaşık 40 kg avantaj sağlamış.~Özel üretim Range Roverlar
Lüks Westminster, sportif Vitesse, maceracı Rhinoceros gibi sınırlı sayıda ve özel birçok Range Rover üretilmiştir. Ancak en unutulmaz ve önemlileri şunlar… “Dört Kapılı Monte verdi” Aslında 1971 yılında bir prototipi yapılmış olmasına rağmen dört kapılı bu Range Rover 1981 yılına kadar satışa sunulmadı. Land Rover mühendisleri kapı tasarımı için İsviçreli Monte verdi şirketi ile işbirliği yaptılar. Seri üretim dört kapılı Range Rover, Monte verdi modeli baz alınarak üretilmiştir. “In Vogue”’In Vogue’ ilk fabrika özel üretimi olan Range Rover’dır. 1981 yılında Fransa Biarritz’de Vogue dergisi tarafından düzenlenen Jeager ve Lancôme ürünlerinin moda çekimlerinin kutlamalarında Range Rover ‘In Vogue”yer almıştır. Özel mat mavi rengi, ahşap döşemesi, kliması ve her yeri kaplayan halılarıyla lüks bir iç mekana sahip olan araçtan 1.000 adet üretilmiştir. “In Vogue” araca eklenen üst sınıf yenilikler, seri üretim Vogue modeli ile daha da pekiştirilmiştir.

“Popemobile”
1982 yılındaki altı günlük Birleşik Krallık ziyareti sırasında Papa II. John Paul için iki adet özel olarak modifiye edilmiş Range Rover hazırlanmıştı. Papa, arkada bulunan özel bir alanda otururken, kurşun geçirmez camla korunuyordu. Bu yüksek güvenlikli araçlar 1981 yılındaki başarısız suikast girişimi nedeniyle yapılmıştı.~“CSK”
Sadece 200 adet üretilen CSK, adını Range Rover’ın babası olarak bilinen Charles Spencer King’den almıştır. 1990 yılında lanse edilen CSK, daha sportif bir Range Rover araçtı. “In Vogue” lüks sınıfa giden yolu açmaya başlamışken CSK da 15 yıl sonra Range Rover Sport ile örtüşecek yeni ve daha sportif bir geleceğin kapılarını aralıyordu.

“Linley”
Mobilya tasarımcısı Lord Linley’den ilham alan ve sadece 10 adet üretilen 1999 model Range Rover Linley, tamamen siyah parlak bir boyaya sahipti. İç me-kanda tüm döşemeler siyah de-riydi, ahşap kısımlar ve deri direksiyon siyah ahşap kaplamaydı. Uydu navigasyon özelliği bulunan bu ilk Range Rover’da televizyon da bulunmaktaydı.

“Holland and Holland”
4.6 V8 motora sahip Hollandand Holland özel koyu yeşil renkli ve kahverengi deri döşemeli, içinde DVD ve TV bulunan üst sınıf bir araçtı. 300 adedi Kuzey Amerika’da satılan bu modelden toplam 400 adet üretilmiş.

“Zırhlı Range Rover”
Siyasetçi ve lider sanayicilerin beğendiği araçlardan biri olan Range Rover, İngiliz başbakanları da dahil olmak üzere pek çok devlet başkanının resmi aracı olarak hizmet veriyor. Son model Range Rover, “Land Rover Özel Araçlar” departmanı tarafından özel olarak zırhlı bir araç olarak geliştirilmiş. İlk resmi zırhlı araç 2007 yılında lanse edilmiş ve European B6 balistik koruma için onaylanmış.~Bebek Range defileyle tanıtıldı
Yeni Range Rover Evoque’un 1 Temmuz Perşembe günü Kensington Sarayı’nda yapılan tanıtımı online izlenme rekoru kırdı. Facebook’un Land Rover sayfasında canlı olarak yayınlanan lansman partisinin videoları 110’dan fazla otomotiv ve life style web sitesi tarafından yayınlandı. Lansmanın hemen ertesi günü yapılan ölçümlere göre, dünya üzerinde 700 binden fazla kişi bu etkinliği izledi, hafta sonunda da yüz binlerce kişi bu rakama eklendi. Çok sayıda online izleyicinin tanıklık yaptığı ve George Lamb, Land Rover Genel Müdürü Phil Popham, Victoria Beckham ve Land Rover’ın dizayn direktörü Gerry Mc Govern tarafından tanıtılan Range Rover Evoque, bugüne kadar üretilmiş en ekonomik ve en kompakt Range Rover olarak önümüzdeki yıl satışa sunulacak. “Range Rover Evoque’un ilk gösterildiği partinin online olarak çok geniş bir kitle tarafından izlenmesi bizi çok memnun etti” diyen Land Rover Genel Müdürü Phil Popham sözlerine şöyle devam etti: “Böyle önemli bir aracın tanıtımında, son derece yaratıcı sunumunda, doğru online seyirci kitlesine ulaşmamız bizim için hayati önem taşıyordu. İstatistikler gösteriyor ki, bir marka olarak yeni Range Rover Evoque‘a gösterilen ilgi olağan üstü boyutta”. Yeni araç hakkında daha detaylı bilgi alınması ve güncellemelerin anında takip edilebilmesi için“www.helloevoque.com” adı altında yeni bir mikro site de oluşturulmuş. ~Kamuflajlı Evoquelar yollarda
Dünyanın en zorlu iklim koşullarının hakim olduğu bölgelerde, yüzden fazla aracın katılımı ile gerçekleşecek yeni Range Rover Evoque’un test sürecinin son aşamasına gelindi. Land Rover, genel uygulamanın aksine, bu test operasyonunu gizlemiyor. Modaya uygun bir şekilde kamufle edilen on adet prototip, dünyaca ünlü on şehirde tanıtılacak. Genelde sıradan prototip araçlar göz önünden uzak tutulur, fakat bu onaracın görünmesi hedefleniyor. Modaya uygun olarak kamufle edilen Range Rover Evoque’lar, GPS ile donatılarak, bu on şehrin hangi bölgelerinde olduğunun bulunması amaçlanıyor. Gittiği her şehire “Hello Merhaba” diyecek olan Range Rover Evoque, uluslararası lansmanını sabırsızlıkla beklediğinin sinyallerini verecek. Londra, New York, Sao Paulo, Paris, Milano, Madrid, Berlin, Sydney, Şangay ve Moskova yollarında dolaşacak, görenleri kendine hayran bırakacak. Bu şehirlerde gözüken araçlar, dünyanın farklı bölgelerinde yüksek kalite ve dayanıklılığı milyonlarca kilometre test edilen yüzlerce yeni Range Rover Evoque’lardan sadece birkaçı olacak. Aracın geliştirilmesinde görev alan Land Rover mühendisleri, 20 değişik ülkede pit- stop yaparak, Artik çölü, Almanya otobanları ve Tokyo şehir trafiği gibi zorlu koşullarda Range Rover Evoque’u test edecekler. Land Rover ile birlikte çalışan 120 tedarikçi, Evoque’un parçaları üzerinde bire bir testler gerçekleştirecek ve aracın en küçük parçasına kadar her yerini sınayacaklar.  ~Tarihçe
Range Rover tarihinin 40 yıllık kilometre taşları

1966 yılında “100 inç station wagon” olarak bilinen ilk Range Rover prototipi üzerinde çalışmalar başladı.

1970 yılında “Classic” olarak bilinen, orijinal iki kapılı Range Rover satışa sunuldu.

1971 yılında Range Rover, üstün teknik başarısından dolayı RAC Dewar ödülünü aldı.

1972 yılında Range Rover, İngiliz Ordusu’nun Trans Amerika Ekspedisyonu sırasında Darien Gap’i geçen ilk araç oldu.

1974 yılında Range Rover, batıdan doğuya Sahra Çölü seferini 100 günde 7.500 mil yol giderek tamamladı.

1977 yılında modifiye edilmiş bir Range Rover 18.750 mil’lik Londra-Sidney Maratonu’nda 4×4 sınıfında birinci oldu.

1979 yılında özel olarak modifiye edilmiş bir Range Rover, ilk Paris-Dakar rallisini kazandı.

1981 yılında fabrikada sınırlı sayıda üretilen ilk dört kapılı Range Rover, “In Vogue” ismi ile tanıtıldı.

1982 yılında Range Rover’da otomatik şanzıman kullanılmaya başlandı.~1983 yılında Range Rover’da 5 vitesli manuel şanzıman tanıtıldı.

1985 yılında dizel motorlu Range Rover “Bullet”, aralarında 24 saat süreyle ortalama 100 mil/s’yi aşan bir dizel rekoru da bulunan 27 hız rekoru kırdı.

1987 Range Rover, Kuzey Amerika pazarına verildi.

1989 yılında Range Rover ABS ile donatılan dünyanın ilk 4×4 aracı oldu.

1990 yılında sınırlı sayıda üretilen “CSK” (adını Charles Spencer King’den alır) daha sportif bir Range Rover olarak lanse edildi.

1992 yılında Range Rover Classic, elektronik çekiş kontrolü ile (ETC) donatılan dünyanın ilk 4×4 aracı oldu. Range Rover tarihinin 40 yıllık kilometre taşları

1992
yılında uzun aks aralığı LSE lanse edildi.

1992 yılında dünyada 4×4 araç-lar için bir ilk olan otomatik elektronik havalı süspansiyon sunuldu.

1994 yılında ikinci nesil Range Rover (P38a) satışa çıkarıldı.

1996 yılında toplam 317.615 adetlik satış performansından sonra Range Rover Classic satıştan çekildi.~1999 yılında sınırlı sayıda üretilen Range Rover “Linley” Londra Otomobil Fuarı’nda tanıtıldı.

2001 yılında baştan aşağı yeni bir Range Rover (L322) lanse edildi. 2002 yılında Solihull tesislerinde beşyüzbininci Range Rover üretildi.

2005 yılında ikinci model olan Range Rover Sport lanse edildi.

2006 yılında Terrain Response veTDV8 dizel tanıtıldı.

2009 yılında Range Rover baştan aşağı yeni V8 5.0 ve 5.0 Superc-harged benzinli motorlar ve teknolojik geliştirmelerle ön planaçıktı.

2010 Range Rover 40. yıl dönümünü kutlandı.

2010 Yepyeni ve kompakt bir Range Rover, Paris Motor Show’da sergilenecek.


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.