Arazinin sert çocukları

Önce bir hatırlatma:
Land Rover Discovery,
Mitsubishi
Pajero, Nissan Pathfinder
ve Toyota Land Cruiser
Prado SUV değil, safkan
arazi araçları.

Audi Q7, BMW X5 veya
Mercedes M Serisi daha
akıllarda bile yokken
onlar vardı. Hatta Toyota
Land Cruiser 60 yıldır
üretiliyor: Mutlu yıllar
eski dost.

Neredeyse birer ağır iş
makinesi oldukları için
rakiplerin tamamında
heybetli dizel motorlar
görev yapıyor, dördü de
3’er ton römork çekebiliyor
ve 4×4 sistemleri onları
en zor durumlardan
bile kurtarabiliyor. Arazi
kabiliyeti en yüksek ikili
Land Rover ve Toyota’yı
Mitsubishi ve Nissan takip
ediyor.

Frenler ise konuklarımızın
en kötü disiplini
ve en zayıf frenlere de 42
m’lik duruş mesafesiyle
Mitsubishi sahip.

İyi haber ise yüksek
ağırlıklarına rağmen 4
rakibin de şaşırtıcı derecede
az yakıt tüketiyor
olmaları. Örneğin Toyota
100 km’de 9.6 lt ile yetinebiliyor.
Diğer taraftan
bu devlerden, dinamik
şehirliler olmalarını beklememek
gerekiyor.

4. Yok edilemez Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D / 251 PUAN

En gençleri değil ve büyük zaferler elde ettiği günler
geride kaldı ama Pajero hala yoluna devam ediyor.

1982’de piyasaya çıktığında Pajero,
türünün büyükleri arasındaydı. 1990’ların
başında ise Avrupa’nın en çok satan
arazi araçlarından biri oldu. Ardından
Paris-Dakar Rallisi’nde seri şampiyonluklar
geldi. Güncel 4. kuşak 2007’den bu
yana yollarda olsa da, kökleri hala 2000
model öncüsüyle aynı. Şasisiz karoseri
ve bağımsız süspansiyonuyla
Pajero, gayet
modern bir 4×4. Bu
nedenle bugün bile
fazla yaşlı durmuyor. En azından görüntüsü
gayet heybetli ve özgün. İç mekanda
ise manzara değişiyor: Tasarım artık eski
görünüyor, direksiyon sadece yükseklik
ayarlı, sürücü gösterge panelinden uzakta
ve yüksekte oturuyor. Büyük diz mesafeleri
sayesinde arka koltuk yolcuları daha
rahat oturuyor. Diğer taraftan uzun boyluların
başlarını biraz eğerek oturmaları
gerekiyor. Pajero Instyle 7 kişilik bir araç
ancak üçüncü sıradaki katlanır koltuklarda
yetişkinlerin rahat etmesi imkansız.
Aracın kaputunun altında 3.2 lt hacimli 4
silindirli bir dizel görev yapıyor. Otomatik
şanzıman, homurtulu çalışan motorun çok
güçlü yapısına uyum sağlayamıyor. Sürüş
özellikleri ve kısıtlı
konforu, Pajero’nun
“yaşlı” olduğunu rahatça
hissetmenizi
sağlıyor. Örneğin enlemesine zemin yarıkları
iç mekanda ufak çaplı depremlere
neden oluyor. Aracın gayet yüksek olan
fiyatının karşılığında, kapsamlı bir standart
donanım ve art arda Paris-Dakar
şampiyonu olmanın prestijini de satın
alıyorsunuz. Pajero 3.2 DI-D’nin ülkemizdeki
satış fiyatı yaklaşık 189 bin 411 TL.

3. Uygun fiyatlı Nissan Pathfinder 2.5 dCi / 251 PUAN

Nissan, Mitsubishi’yi andırıyor, bazı işleri daha iyi
yapıyor ve özellikle de fiyatı oldukça hesaplı.

Nissan Pathfinder’ın karşılaştırmadaki
diğer arazi araçlarından farkı, tarihçesinin
rakiplerine göre biraz karmaşık
olması. Aslında 1987’den bu yana piyasada
ama Avrupa pazarlarında Terrano,
ABD’de ise kendi adıyla satılıyordu. Güncel
versiyon ise 2005’ten bu yana bantlarda.
Pathfinder, heybetli bir görünüme ve
gayet köşeli bir arka
kısma sahip. 7 koltuğun
standart olduğu
4×4’te en arka sıra,
Mitsubishi’deki gibi sadece çocuklar için
yeterli. Ön koltuklardaki oturma pozisyonu
Pajero’daki kadar olmasa da gayet
yüksek ve direksiyon burada da sadece
yükseklik ayarlı. Geniş ikinci sırada ise
yolcular, koltuk bankının alçak olması nedeniyle
bacaklarını iyice kırarak oturmak
zorunda kalıyor. 2.5 lt ile Nissan, göreceli
olarak küçük hacimli bir motor tercih
etmiş. Ancak 4 silindirli motor kesinlikle
zayıf değil. Tamam, gayet kaba bir çalışma
karakterine sahip ama turbo boşluğu
bir kez aşıldıktan sonra bayağı güçleniyor
ve 9.9 lt ile Pajero’dan (10.7 lt/100 km)
çok daha az tüketiyor. Nissan’ın 5 ileri
oranlı otomatik şanzımanı da yeterince
etkileyici olamıyor:
Vites geçişleri gecikmeli
ve kararsız.
Bozuk zeminlerde
Nissan’ın vuruntulu süspansiyonu, en az
görünümü kadar kaba çalışıyor. Diğer taraftan
Pathfinder’ı kullanmak Pajero’dan
bir kademe daha rahat, direksiyonu ise
biraz daha direkt çalışıyor. Ülkemize ithal
edilmeyen Pathfinder, Almanya fiyatları
dikkate alındığında karşılaştırmanın en
uygun fiyatlı seçeneği.

2. Savaş gemisi Toyota Land Cruiser Prado 3.0 D-4D / 281 PUAN

Yenilmez, batırılamaz, zarar verilemez… Özüne sadık
kalmaya devam ediyor. İyi ki de böyle yapıyor.

Klasik 4×4’ün son kuşağı da en küçük
bir yumuşama eğilimi göstermiyor. Yani
neyse o kalmaya devam ediyor: En ağır
şartlara uygun safkan bir arazi aracı.
Tabi ki güçlü bir merdiven şasiye ve
sabit bir arka aksa sahip. Land Cruiser
arazinin en güzelleri arasında olmasa da,
sahip olduğu yeteneklerle parlayan bir
araç. Örneğin şaşırtıcı
derecede yüksek
konforu, ön ve arka
koltuklardaki devasa
iç mekanı, 5 adet rahat koltuğu ve dahil
olduğu sınıftan beklenmeyecek yükseklikte
bir konfor. Ancak aracını 7 koltuklu
hale getirmek isteyenlerin ekstra bedel
ödemeleri gerekiyor. Homurtulu ve güçlü
karakteriyle dikkat çeken 3.0 lt’lik
4 silindirli dizel motor, asla yorgunluk
veya çekiş eksikliği hissettirmiyor. Tüm
bunları gayet tutumlu bir tüketimle
gerçekleştirmesi de cabası: 9.6 lt/100
km ile karşılaştırmanın en iyi değeri. Ancak
heyecanlı otomatik şanzıman bazen
vitesleri fazla sert değiştirdiğinden bu
rahatlatıcı ortama pek uymuyor. Karşılaştırmanın
en ağır 4×4’ü olmamasına
(Land Rover’dan 260 kg daha hafif)
rağmen Land Cruiser
Prado, kullanımda en
heybetli ve ağır araçmış
gibi hissettiriyor.

Ancak bu, kullanımının rahat olmadığı
anlamına gelmiyor. Rahatlığın nedeni
ise fazla güç gerektirmeyen direksiyon
sistemi. Ülkemize Land Cruiser Prado
olarak ithal edilen aracın 3.0 lt’lik D-4D
motorlu versiyonunun başlangıç fiyatı
276 bin 340 TL ve bu gayet yüksek bir
rakam.


1. Nazik beyefendi Land Rover Discovery 3.0 TDV6 / 290 PUAN

Land Rover Discovery hayata, bir centilmen gibi
dimdik ve soğukkanlı, heyecansız bakan bir araç.

Land Rover da efsanevi arazi araçları
üretme geleneğine sahip ama Discovery
sadece 1989’dan beri var. Güncel
4. kuşak, ağabeyi Range Rover’a şaşırtıcı
derecede benziyor. Köşeli karoseri
geniş bir iç mekan, yüksek ferahlık ve
birinci sınıf görüş özellikleri sağlıyor.
Land Rover Discovery’nin iç mekan
tasarımı ise karşılaştırmadaki
tüm rakiplerinden
daha şık ve
stil sahibi, yani neredeyse
bir Range Rover gibi. Japonların
Land Rover Discovery’i örnek almaları
iyi olabilir: Önde ve arkada yolcular
rahat bir şekilde dik oturabiliyor ve
uzun yolculuklarda bile yorulmuyorlar.
Özellikle ikinci koltuk sırası açık
ara farkla karşılaştırmanın en iyisi.
Üçüncü sıradaki iki koltuk ise opsiyon
listesinde yer alıyor. Motor teknolojileri
olarak Land Rover Discovery, Pajero,
Pathfinder ve Land Cruiser’dan farklı
bir yol izliyor. 2.7 lt 190 HP’lik motorun
yerini alan 3.0 lt 211 HP’lik dizel V6, 4
silindirli rakiplerinin motorlarından
çok daha canlı ve yumuşak çalışıyor.
Eylül ayında 8 ileri oranlı otomatik şanzıman
da seçeneklere
katılacak ancak
teste katılan 6 ileri
otomatik şanzıman
bile rakiplerinden çok daha iyi çalışıyor:
Vites geçişleri yumuşak ve hızlı,
çalışma karakteri ise aracın konforlu
karakteriyle uyumlu. Ayrıca süspansiyonu,
sürüş özellikleri ve frenleri de
3 Japon rakibinden daha iyi. 3.0 SDV6
motorla ithal edilen aracın başlangıç
fiyatı ise 247 bin 675 TL.

KEYİF FAKTÖRÜ Burada sadece hisler önemli, puanlara dokunulmadı

Artık yaşlanan Japonların
arasından Land Rover, ağabeyi
Range Rover’a bayağı gönderme
yapılan tasarımıyla stil olarak
ayrılıyor. Ancak bu, Asyalı
rakiplerin de heybetli ve etkileyici
görünümlere sahip oldukları
gerçeğini değiştirmiyor. Başarılı
V6 motoru ve canlı çalışan otomatik
şanzımanı Discovery’nin
daha canlı bir sürüş karakteri
sergilemesini sağlıyor. 4 silindirli
motorları , ağır kanlı otomatik
şanzımanları ve sallantılı
süspansiyonları, rakiplerinin
dinamizmlerini olumsuz etkiliyor.
İç mekan tasarımı konusunda
ise Discovery açık ara
önde. Diğer taraftan Toyota da
yüksek konforuyla dikkat çeken
bir arazi aracı. Mitsubishi ve Nissan
ise çok daha basit iç mekanlara
ve daha kapa plasktik aksama
sahip.

1 290 PUAN

Land Rover Discovery
‡ Lüks görünümlü karoserin altında
geniş bir iç mekan, karşılaştırmanın
açık ara en iyi motoru, yüksek konfor
ve güvenilir frenler bulunuyor. Tabi
ki bolca çekicilik de…

2 281 PUAN

Toyota Land Cruiser Prado
‡ Son haliyle ağır başlı görünüyor.
İç mekan oldukça geniş. Motor
gayet sessiz çalışıyor. Tüketim kabul
edilebilir seviyelerde. Ancak fiyatı
gayet yüksek kalıyor.

3 251 PUAN

Nissan Pathfinder
‡ Tasarımıyla öne çıksa da Nissan,
diğer özellikleriyle ortalamaları
aşamıyor. Motor sarsıntılı çalışıyor.
Karşılaştırmanın en uygun fiyatlı
(ülkemize ithal edilmiyor) rakibi.

4 251 PUAN

Mitsubishi Pajero
‡ Yeni rakipler piyasaya çıktıkça
Pajero’nun yaşlılık belirtileri
belirginleşiyor. Özellikle frenler tam
bir hayal kırıklığı. Motor da kaba
çalışma karakteriyle puan kaybediyor.

Sonuç

Bu heybetli 4×4’lerin dördü
de sempatik araçlar. Çünkü örneğin
günümüzün en beğenilen
araç türü olan SUV’lardan gayet
farklılar. Kıvrak da değiller. Diğer
taraftan hepsi özgün karakterlere
ve yüksek güvenilirliğe sahipler
ve çok sağlamlar. Tamam, çok
azı Sahra Çölü’nü aşmak zorunda
kalacak ama gerektiğinde bunu
da rahatlıkla başarabilirler. Teknolojik
olarak en ileri seçenek
ise Discovery. Karmaşık yapısıyla
Land Cruiser Prado da iyi bir seçenek.
Pathfinder ve Pajero ise
bu ikili kadar etkileyici olamıyor.


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.