Hedef 2015 Lotus çiçekleri

Bu adam aklını kaçırmış olmalı
veya kendine çok güveniyor.
Bundan yaklaşık bir yıl önce
Maranello’da otururken Ferrari
satıyordu. Henüz 36 yaşındayken,
dünyanın en ünlü spor otomobil
markasında pazarlama ve satış direktörlüğü
görevinde bulunuyordu. Peki
ya şimdi? İngiltere’nin doğusunda yer alan
Hethel köyünün ovasında buldu kendisini.
Bölge yetiştirmiş oldukları Meleagris gallopavo
isimli tavuklarıyla biliniyor. Bir de
otomobil işinin uzmanları biliyor bu bölgeyi.
Bir zamanların Formula 1 efsanesi ve
daha sonra kaderine terk edilmiş Lotus’un
memleketi.

Dany Bahar bunun
sadece bir kültürel
şok olduğunu
itiraf ediyor. Narin İsviçreli yarı yuvarlak
bir büroda çalışıyor. Bürosunun altında,
tadilattan yeni çıkmış 2003 model Lotus’u
park halinde duruyor. Ofisinin duvarlarında
Lotus’un efsanevi babası Colin Chapman’in
resimlerinin yanında bir de, “Kazanmayan
doğruyu denememiştir” sözü yer alıyor. Yıllarca
otomobil dünyasının dibinde yer alan
Lotus markasının başına geçme fikri nereden
çıktı sorusu aklımıza geliyor. Bahar’ın
ifadesi gayet yalın ve basit: Tamamen sıfırdan
başlayarak tarih yazma fırsatı. Bunun
boş bir söz olmadığını söyleyen Bahar, hedefini
beş yılda beş yeni modeli yollara çıkarıp
Lotus’u tekrar hak ettiği eski parlak günlerine
kavuşturmak şeklinde özetliyor. Buna
inanmak pek de kolay değil. Ama Dany
Bahar aklını yitirmiş bir deli gibi konuşmuyor.
Sakin ve aklı başında olarak stratejisini
açıklayıp, geleceğe dair bilgiler veriyor.
Lotus’un Malezyalı sahibi Proton yaklaşık
olarak 900 milyon Euro’luk bir kaynağı
garanti ediyor. İşin özeti Bahar, maddi
konuları düşünmüyor bile. Gerekli teknolojik
uzmanlık konularınaysa hiç kafasına
takmıyor. Konu motor olduğunda da sıkıntı
çekmeyen firma, zaten diğer taraftan
iyi bir işbirliği içerisinde bulunduğu ortağı
Toyota’ya güveniyor. Peki ya daralan teslimat
süresi? “Üretilecek beş yeni model birbirileriyle
benzer özelliklere sahip olmalarının
yanında ortak parça kullanımına sahip
ve ayrıca … “Real Madrid gibi bir takımız”
diye gururla en iyi oyuncuları kadrolarına
dahil edeceklerini belirtiyor.

Üretim, teknik ve pazarlama gibi konularda
uzman olup da şu ana kadar toplam
24 yıldız Lotus’a imzayı atmış bulunuyor.
AMG, Aston Martin, Ferrari
ve Porsche’nin üst düzey görevlerinde
bulunmuş kişileri Bahar,
Lotus’a getirmeyi başardı.

Lotus Elan


¦ Bu model Lotus dünyasının kalbini oluşturacak.
Bahar, Elan’ın 4.45 metre uzunluğa
ve ortadan motora sahip olacağını söylüyor.
Çok yönlü olacak olan Elan, Porsche
911 ve Audi R8’i kendisine hedef alacak.
Gün ışığında ve pist üzerinde Elan çok etkileyici
bir izlenim bırakıyor. Esprit kadar
agresif olmamakla beraber, daha uyumlu
bir yapı ortaya koyuyor. Her ne
kadar Evora’nın üretimine devam edilecek
olunsa da, Elan bu otomobilin alüminyum
şasisi üzerinde yükseliyor.
Evora’ya kıyasla daha konforlu olan
Elan’da iniş binişler daha rahat, ayrıca
daha geniş bir iç mekana sahip.
Ve de daha güçlü: Toyota’dan alınan
ve enlemesine yerleştirilen V6 motorun
hacmi 4.0 litreye çıkarılırken,
güç kompresör sayesinde 400 HP’ye
ulaşıyor. Gelecekte tüm modellerin
ayrıca bir R versiyonu olacak ve motor
güçleri de 450 HP’ye çıkarılacak.
Bunun yanı sıra yarı hibrid versiyonlar
da sunulacak. Lotus bunun
yanında eski modellerde olduğu
gibi plastik yapıdan vazgeçip, tüm
modeller için alüminyum çözümlere
ulaşıyor. Otomobilin hafifliği
de zaten ancak bu şekilde başarılabiliyor.
Boş ağırlığı 1295 kg
olan Elan’da yakıt tüketimi hedefi
de oldukça iddialı olacak.

Teknik veriler

İki koltuklu (tercihe bağlı 2+2),
ortadan konumlu motor, 4.0
litre-V6, kompresör, maksimum
güç 400/450 HP, DSG 7 ileri
şanzıman, 0-100 km/s 3.9 (3.5)
sn, 310 km/s, 199 gr/km CO2
(hibrid) 2013 sonbahar itibarı ile
piyasaya çıkacak.

Lotus Elise

¦ Eskiden beri bildiğimiz Elise modelinin yeni bir versiyonu
gelecek. Lotus’un takvimine göre bu yenilik 2015’te gerçekleşecek.
Yeni Elise daha da olgunlaşıp daha geniş, yaklaşık
200 kg daha ağır ve daha güçlü (300 HP, R versiyonu 330
HP) olacak. Tüm bu değerlere karşın 4 metrelik uzunluğu
ile halen zarif kalacak. Daha asil, daha değerli bu model
Coupe veya Targa versiyonlarına sahip olacak ve tüm karoser
versiyonlarında alüminyum malzeme kullanılacak.
İç mekan daha ferah olmasının yanında, konforu destekleyen
bir yapıya kavuşacak. Otomobile binerken artık
akrobatik hareketler yapmaya gerek kalmayacak ve
neredeyse Porsche Boxster’in oturma konforunu sunacak.
İşte Elise, Boxster ve Audi TT gibi, burnu asfalta
oldukça yakın rakiplere göz dikmiş durumda.

Teknik veriler

İki koltuklu, ortadan konumlu
motor, 2.0 litre 4 silindirli,
maksimum güç 300/330 HP, 6
ileri vites şanzıman, 0-100 km/s
4.5 (4.3) sn, 270 km/s, 150 gr/
km CO2 (hibrid), 2015 ilkbaharı
itibarı ile piyasaya çıkacak.

Lotus Elise

¦ 2+2 oturma düzeni ve oldukça şık ve lüks iç
mekan asil Lotus Elite’in ana yapısını oluşturuyor.
Yetişkinlerin arka koltukta dizlerini katlayacağı
kesin. Daha önceki hiçbir Lotus modeli,
yeni Elite kadar soylu olmamıştı. Dany Bahar,
4.6 metre uzunluğa sahip Coupe’nin Ferrari
California’ya ve gelecek yeni nesil Mercedes
SL’e cevap niteliğinde olacağını söylüyor.
Coupe’nin ayrıca katlanabilir tenteli cabrio
versiyonunun da üretimi planlanıyor. Elite’nin alüminyum
şasisi ortadan motorlu kardeşiyle neredeyse
benzer yapıda. Lexus bazlı 5.0 litrelik kompresörlü
motor ön aksın arkasına konumlandırılıyor.
Plana göre bu versiyon tam hibrid olacak.
Wolf Zimmermann’ın yapmış olduğu açıklamaya
göre 215 gr/km CO2 ortalamasını tutturabilmek
için, bu motora şiddetle ihtiyaç duyuluyor. GT
modelinin üretimi ise adanın dışında, Avrupa’da
gerçekleşecek. Üretim için muhtemel en güçlü aday
ise Avusturya’da bulunan Magna Steyr olacak.


Teknik veriler

2+2 koltuklu, önde konumlanan motor,
5.0 litre V8, kompresör, maksimum güç
550/620 HP, hibrid otomatik şanzıman,
0-100 km/s 3.7 (3.5) sn, 315 km/s, 215 gr/
km CO2, 2014 ilkbaharı itibarı ile piyasaya
çıkacak.

Lotus Esprit


¦ Markanın top modeli. Lotus strateji uzmanı
Dany Bahar’a göre Esprit, dünyanın en iyi süper
spor otomobilleri olan Ferrari 458, Porsche 911 Turbo
ve yeni McLaren MP4-12C ile boy ölçüşebilmeli. Esprit
bunun haricinde günlük kullanımına uygun olmakla
beraber herkes tarafından rahat kullanılabilen bir yapıya
da sahip olmalı. Esprit’in bir diğer görevi ise motorsporlarına
uygun bir altyapı sunabiliyor olması. Esprit’in
omuzuna binen yük çok fazla. İstenen performansı Lexus
IS-F tarafından sunulan 5.0 litre hacimli V8 motor sağlıyor.
Motor sadece Lotus tarafından kapsamlı olarak elden geçirilip
yüksek devirlere çıkması (8500 d/d) sağlanıyor. Elite’de
kullanılan aynı motor Esprit’te farklı olarak arka aksın önüne
konumlandırıldı. Tıpkı 10 cm daha kısa olan Elan’da olduğu
gibi, Esprit’te de otomatik 7 ileri DSG şanzıman kullanılacak.
Karbon parçalı alüminyum şasi, 550 HP güç üreten motor (R
versiyon: 620 HP), 1450 kg boş ağırlık, opsiyonel yarı hibrid.
Teknik sorumlu Zimmermann süper sporcunun iki yıl içerisinde
yollara çıkacağını öngörüyor.

Teknik veriler

2 koltuklu, ortadan motorlu, 5.0
litre V8, kompresör, maksimum
güç 550/620 HP, DSG 7 ileri,
0-100 km/s 3.4 (3.2) sn, 330
km/s, 250 gr/km CO2 (hibrid),
2013 ilkbaharı itibarı ile
piyasaya çıkacak.

Lotus Eterne

¦ Lotus Omega (Opel ile karıştırmayın!) markanın
ilk dört kapılı modeli olacak. Dany Bahar’ın
yapmış olduğu açıklamaya göre beş metre uzunluğundaki
otomobilin popüler olması bekleniyor.
Teknik açıdan incelediğindeyse Elite
modelinin uzatılmış bir versiyonu gibi duruyor.
Buna karşın Eterne gerçek anlamda bir
dört koltuklu olacak. Aston Martin Rapide’i
güzel bulan tasarım şefi Donato, bu Aston’un
gerçek bir dört koltuklu olmadığını düşünüyor.
Donato’ya göre Porsche Panamera’nın
iç mekanı mükemmel olmasına karşın, dış
tasarımıysa sporcu kimliği tam yansıtamıyor.
Bahar’ın hedefi ise Eterne’yi tam bu
araya konumlandırmak. Bunu henüz deneyemediklerini
belirten Donato otomobilin
henüz bir iç mekana sahip olmadığını
söylüyor. 2015 yılında piyasaya çıktığındaysa
Eterne’nin boş ağırlığı yaklaşık
olarak 1.8 ton civarında olacak. CO2
hedefinin 220 gr/km olduğu göz önüne
alındığında hibrid versiyonun kaçınılmaz
olduğu ortaya çıkıyor. Elite’de olduğu
gibi Eterne’nin de kalbi Lexus LS
600h’dan alınacak. Üretimi ise muhtemelen
Avusturya’daki Magna Steyr tesislerinde
yapılacak.


Teknik veriler

Dört koltuklu, önden motorlu,
5.0 litre V8, maksimum güç
550/620 HP, hibrid otomatik
şanzıman, 0-100 km/s 4.2
(4.0) sn, 315 km/s, 220 gr/km
CO2, 2015 ilkbaharı itibarı ile
piyasaya çıkacak.


Sonuç

¦ Yeni modeller, yeni binalar, yeni test pisti…
Pist yarışlarının tüm sınıflarında yer alma
yatırımları karşısında iyi bir sonuç ortaya
çıkacak mı? Bugüne kadar hastalıklı otomobil
üreticilerinden kaçı, bu tedavilerle iyileşebildi
ki? Özellikle de İngiltere’den… Nadiren
başarıya ulaşıldı. O da uzun süreli bir başarı
olamadı. Hiçbiri krizlere karşı dayanıklı
değildi. Fakat, Lotus yöneticileri ile yapmış
olduğum görüşmelerde, bunun aslında bir
mucize olmadığı hissine vardım. Burada olup
bitenler aslında daha çok akıl ve mantığa
dayalı yatırımlar.
Lotus 2015 yılından itibaren yılda yedi bin
otomobil üretebilecek seviyelere gelebilir.
En azından Dany Bahar böyle olacağını
düşünüyor. Bahar, görüşünü bağımsız pazar
araştırmasına dayandırıyor. Ayrıca model
portföyünün geniş tutulmasının yanında,
fiyatların da 39 bin ile 138 bin Euro arasında
değişiyor olması da avantaj olarak görülüyor.
Şirket dört bin araçlık bir satıştan sonra,
pozitif bilançoya geçileceğini bile hesaplanmış.
Üstelik parçaların sadece yüzde 20’sini kendisi
üretecekken, diğer kısmını dışarıdan satın alacak. Kulağa
mantıklı geliyor. İşin bir diğer önemli yanı ise Bahar’ın
etrafında toplanan uzman ekibinin öngörülemeyen
rizikolara girmeyeceği. Ama önümüzdeki dört yıl içerisinde
piyasaya tamamen yeni beş farklı otomobil sunmak aslında
bir mucizeye işaret etmiyor mu?


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.