Elektrikli şehir piresi

2011 yılı, elektrikli otomobillerin artık hayatımıza iyiden iyiye girmeye başlayacağı bir yıl olacak. Elektrikli otomobiller, menzil kısıtlarından dolayı, ilk etapta şehirlerden başlayarak yaygınlaşmaya başlayacak. Mercedes-Benz ise 2009 yılından beri smart fortwo electric drive modelinin ikinci neslini küçük miktarda seri olarak üretiyor. Bu ikinci nesle son olarak ise, daha önceki metal hidrid pillerin yerine, daha yüksek performans sunan lityum-iyon piller adapte edildi. Mercedes-Benz’in smart fortwo modeli, ister benzinli, isterse dizel motorla donatılmış olsun, iki kişilik yapısı ve küçük boyutlarıyla, zaten temel olarak şehir içi kullanımını amaçlayan bir model. Bu modelin elektrikli versiyonuda elbette ki şehir kullanımı amaçlanarak geliştirilmiş. Elektrikli smart’da bataryalar aksların arasına akıllıca yerleştirilmiş. 30 kW gücündeki elektrik motoru ise arka bölüme monte edilmiş. Kademesiz vites sayesinde, 120 Nm’lik tork hemen start anından itibaren kullanıcının emrine sunuluyor. Bu ise smart ed’ye hızlı tepkiler ve atak bir sürüş dinamiği kazandırıyor. Tüm bunların yanı sıra, elektrikli smart’ın en önemli özelliği, evlerdeki prizlerden kolaylıkla şarj edilebilmesi, şarj durumunun park halindeyken bile cep telefonlarıyla takip edilebilmesi ve tek bir şarjla şehir içerisinde 135 km kadar yol alabilmesi. Bir şehir otomobilinin de, bir gün içerisinde, şehir trafiğinde, daha fazla yol yapması beklenemez.~ Mercedes yetkilileri, 16.5 kWh kapasiteli bataryaların bir tam şarjının maliyetinin 2 Euro yani 4 TL olduğunu hesaplamışlar.135 km yol almak için 4 TL oldukça uygun bir maliyet. Bu parayla İstanbul şehir trafiğinde toplu taşıma araçlarını ancak iki kez kullanabilirsiniz. Biz İspanya’nın Valencia şehrinde yaptığımız deneme sürüşünde, smart ed’nin şehir trafiği için gayet yeterli bir model olduğunu ve benzinli/dizel modellerden kullanım açısından pek bir farkının bulunmadığını gördük. Aracın hızı 100 km/s ile sınırlandırılmış, şehir trafiğindeki hız sınırının genelde 50km/s olduğu düşünüldüğünde,100 km/s maksimum hızın bir şehir otomobili için fazlasıyla yeterli olduğu görülüyor. Hızlanırken iç kabine sızan ıslık sesinin ise elektrikli motorların karakteristik gürültüsü olduğunu düşünüyoruz. Mercedes, artan talep nedeniyle yıllık 1000 adetlik üretimi 1500 adet seviyesine çıkartıyor. 2012 yılında elektrikli smart’ların mevcut Almanya ve ABD pazarlarının yanı sıra, 40 farklı pazara gönderilmesi mümkün olabilecek. Ayrıca smart, birkaç yıl içerisinde smart forfour modelinin de elektrikli versiyonunu pazara sunmayı planlıyor.  
Hırant KASAPOĞLU / İSPANYA


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.