Euro NCAP bu kez kafaya taktı

Arkada gözlerimizin olmaması otomobilde kötü sonuçlar doğurabilir. Özellikle de beklenmedik bir anda bir araç sizinkine arkadan çarptığında. Bu kaza, tipik ve çoğunlukla şehir içinde gerçekleşen bir kaza türüdür. Bunun sonucu ise HWS Sendromu, yani kamçı etkisidir. Burada insanın boyun omurları aşırı esner (HWS) ve darbenin hızına göre zorlu, uzun ve ağrılı bir iyileşme süreci gerektirir.

Kamçı etkisi nasıl oluşuyor?
Arkadan çarpmalarda insanın gövdesi ve başı farklı hızlarda ileri doğru ivmelenir. Bu durum boyun omurlarında aşırı yüklenmeye ve sonunda da aşırı esnemeye neden olur. Bunu takip eden geri doğru harekette ise omurlara bir kez daha yük biner. Boyun kasları zayıf olanlarda veya boynu önceden hasar görmüş kişilerde kamçı etkisinin sonuçları çok daha kötü olabilir.

Koltuk-kafalık kombinasyonu nasıl koruma sağlıyor?
İyi bir koltuk-kafalık kombinasyonu, yukarıda sözü edilen hareketleri (göreceli hareketleri) yani gövde ve başın hareket hızları arasındaki farkı mümkün olduğunca azaltır. Bu farklılıklar ne kadar fazlaysa, koltuk-kafalık kombinasyonunun koruma kapasitesi o kadar zayıf demektir. ~Kaç farklı kafalık türü var?
Üç: Pasif, reaktif ve proaktif.  
Pasif kafalık, koltuk sırtlığına bağlı veya entegre olan alışılmış kafalık türüdür.
Reaktif kafalıkta gövdenin üst kısmı, arkadan çarpma anında sırtlığa güç uygulayarak, kafalığı ileri doğru iten bir mekanizmayı hareket ettirir.
Proaktif versiyonlarda kafalığın hareket mekanizmasını, ivmeleri ölçen sensörler harekete geçirir. Prensipte bu üç kafalık türü de iyi bir koruma sağlayabilir.

Euro NCAP kafalıkları nasıl test ediyor?
Test prosedürlerinin geliştirilmesinde de görev alan ADAC yetkilisi Volker Sandner: “Testler kızaklı mekanizmalar ile 3 geçişli olarak yapılıyor ve burada 50 km/s’ye kadar olan hızlar simüle ediliyor. Elde edilen sonuçlardan 0.0 ile 4.0 arasında puanlar hesaplanıyor. Bu skor ne kadar yüksekse koruma o kadar iyi demektir.”

Pratik kullanım için uzmanlar hangi önerileri yapıyor?
Sandner: “Kafalığın doğru ayarlanmış olması çok önemlidir. Yanlış ayar koruma kapasitesini dramatik şekilde azaltacaktır. Başınızın arkası ile kafalık arasındaki mesafe fazlaysa (ideali 4-5 cm kadardır) piyasadan, bu mesafeyi kısaltacak yastıklar satın alabilirsiniz. ~Koltuk güvenliği: Acemiler için fark etmesi imkansız
Ortalama bir otomobil sürücüsü oturma testini çoğunlukla şöyle yapar: Koltuk bana uyuyor mu, uymuyor mu? Ancak bu yöntemle koltuğun güvenli olup olmadığı doğru bir şekilde anlaşılamaz. Bu nedenle EuroNCAP, koltuk testlerini de test prosedürüne dahil etmiş. Pasif, reaktif veya proaktif, tüm kafalıklar aynı derecede iyi veya kötü sonuçlar verebilir.

Kafalıklar: Yeni otomobiller çarpışma karşılaştırmasında
Euro NCAP’in koltuk ve kafalık testleri, her yeni modelde sürekli yenileniyor. Testler sırasında çarpışma simülasyonları 3 kez tekrarlanıyor. Burada elde edilebilecek en yüksek puan ise 4.0. 

~

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.