Küçük motorla daha iddialı

Kia Sportage radikal değişim
geçiren araçlardan biri.
Kompakt SUV sınıfının
önemli oyuncularından
olan Sportage’ın böylesine iddialı
bir değişim geçireceğini açıkçası
bizler de beklemiyorduk.

Peki bu radikal değişim araca
neler getirmiş durumda? İlk cevabımız,
iddialı artılara sahip olduğu
yönünde olacak.

Görünüm konusunda Sportage
eskisine göre üç, hatta beş gömlek
daha üstün görünen bir araç oldu.
Tasarımı ilk bakışta beğeni kazanıyor.
Özellikle, albenisi yüksek
renk seçenekleri ile son derece iddialı
görünüyor. Test otomobilinde
olduğu gibi, gri rengi tercih etmeniz
halinde de aykırı kaçan bir
durum ortaya çıkmıyor. Bu renk
çoğu zaman otomobillerin karakterini
silikleştiriyor olsa bile, Sportage,
tasarımı ile gri rengin bile üstesinden
gelmeyi başarıyor.

Ülkemizde 1.6 lt 135 HP güç
üreten benzinli (test otomobilinde
olduğu gibi) ve 2.0 lt dizel ve otomatik
şanzıman seçeneği ile satışa
sunulan aracın fiyatı ise iki
versiyona göre çok önemli değişim
gösteriyor. Benzinli motor seçeneği
ile ulaşılabilir bir fiyat etiketine sahip
olan araç (53 bin 750 TL), 2.0
lt’lik dizel motorla ise bunun tam
tersi bir şekilde ulaşılmazları oynuyor
ve çıtayı 42 bin 500 Euro’ya
yükseltiyor. Bu nedenle Sportage’ın,
asıl olarak, test otomobilimizde
de olduğu gibi, 1.6 lt motor,
4×2 çekiş ve manuel şanzımanla
satış rakamlarını etkileyebileceği
açık bir şekilde ortada duruyor. Elbette
90 bin TL’ye yaklaşan fiyatlı,
otomatik vitesli, 4×4 ~versiyonda
da satışlar olacaktır ama bu rakamlar
son derece cılız kalacaktır.
Yılbaşı öncesinde benzinli motor
seçeneği ile daha da iddialı bir fiyat
etiketi vardı ama yeni yılla birlikte
araç 4 bin TL’ye yaklaşan bir
zam görmüş durumda.
Öncelikle, bu araçta kullanılan
1.6 lt’lik benzinli motorun, ortalama
1400 kg ağırlığında olan bir
gövdeyi sırtında nasıl taşıyacağı
büyük merak konusuydu. 135 HP
gibi yüksek bir güç üretimi teknik
özellikler tablosunda karşımıza
çıkıyor olsa bile, bu güç 6300 d/d
gibi oldukça yüksek bir seviyede
kullanıma sunuluyor. 165 Nm olarak
açıklanan tork verisi de yine
4850 d/d gibi yüksek bir devirde
kullanıma giriyor.
Yani aslında
ilk bakışta bu veriler pek parlak
görünmüyor. Tork ve güç devir
bantlarına baktığımızda da, açıkçası motorun bu gövdeyi taşıma
konusunda biraz sıkıntı yaşayacağını
düşündük. Fakat bu öngörülerimiz
kullanım sırasında
önemli ölçüde değişim gösterdi.
Fabrika verilerine göre 0-100 km/s
hızlanması 11.1 sn olarak açıklanan
değere ulaşma konusunda
Sportage bir sorun yaşamıyor.
Durum böyle olunca Sportage trafikteki
araçların büyük bir bölümüyle
benzer bir performans sunuyor.
Sportage hızlanma konusunda
trafikte sıkıntı yaşamayacağını
bizlere gösteriyor. Bu durum,
sadece fabrika verilerinin
içinde de saklı kalmıyor, yapmış
olduğumuz ölçümlerde de aynı
tipte sonuçları zorlanmadan ortaya
çıkardık. 6 ileri oranlı manuel
şanzımanın kullanımında da bir sıkıntıyla
karşılaşmadık. Yolları genel
olarak kolay bir şekilde bulunuyor
ve vites geçişleri kolay bir
şekilde yapılıyor. Fakat birinci vites
ile geri vites seçimleri arasında
dikkatli olmanız gerekiyor. Bir~
mandal kullanılıyor olsa bile çok
yumuşak bir ayara sahip olan bu
mandal nedeniyle, istenmeden
aracı birinci vites yerine geri vitese
takmanız mümkün. Bu bizim
başımıza geldi diye küçük bir
uyarı notu halinde belirtmek istedik.
Yüksek vites seçeneklerinde
ekonomi öncelikli ayarlara sahip
olan şanzıman, benzer şekilde alt
vites seçeneklerinde ise performans
beklentilerini rahatlıkla karşılıyor. Fakat şaşırtıcı bir sonuç olarak
aracın beşinci viteste gösterdiği
esnekliği dile getirmek istiyoruz.
Beşinci vites seçeneğinde yaptığı
mız sollamalar sırasında araç beklediğimizden
daha atak bir karaktere
sahip olarak bizden yüksek
puanlar almayı başardı. Yüksek
hızlara çıkma konusunda istekli
olan aracın bu isteği belli bir
yerde çok hızlı kesiliyor ama kullanım
açısından bir sıkıntı yaşanmıyor.
Zaten aracın 178 km/s’lik
maksimum hızı da yüksek bir değer
değil. İlk hızlanmalar sırasında
yapacağınız ani kalkışlarda
ise biraz daha dikkatli olmanız gerekiyor.
Çünkü bu tip kullanımlar
sırasında yüksek devirlere ulaşan
motor, ani güç patlaması ile
aracın, direksiyonun gösterdiğinden
farklı yönlere gitmesine neden
olabiliyor. Bu nedenle ışıklarda ve
özellikle yokuş yukarı kalkışlarında
direksiyonu biraz daha sıkı
tutmanızı tavsiye ederiz. Yönlendirme
kabiliyeti konusunda ortalamaları
yakalayan bir direksiyon
sistemine sahip olan araç, direksiyon
simidinin üzerinde çok fazla
kumanda barındırıyor. Çok sayıda
kumanda elemanının olması,
simidin karmaşık görünmesine
de neden oluyor. Aynı zamanda
kullanım sırasında sürücünün kolları
bu kumanda elemanlarına istemeden
temas edebiliyor.
~
Bunun
yanında yol bilgisayarının
kumandasının, gösterge paneline
yakın bir yere konumlandırılması
da anlamsız. Kullanımı zor ve
hayatı zorlaştırmaktan başka bir
farklılığı yok.

Yaşam alanının genişliği ile tam
puan alan Sportage, önde ve arkada
gerçekten de ferah bir kullanım
alanı sunuyor. Görüş konusunda
ise A sütunu şehir kullanımları
sırasında sıkıntı yaşatıyor.

Bagaj hacmi ve yaşam alanında
sunulan eşya gözlerinin sayısı oldukça
iyi. Çift parçalı açılır tavan
sayesinde yaşam alanı önemli bir
ferahlık kazanırken, özellikle çocuklar
keyifli yolculuklar yapıyor.
Müzik sisteminin ve havalandırma
sisteminin performansı da genel
olarak iyi. Araç içinde istenen hava
sıcaklığı kısa bir süre içinde ve
zorlanmadan yakalanıyor. Kış aylarının
en büyük problemi olan
buğu sorunu da bu araçta çok fazla
yaşanmıyor. Koltukların kalitesi
ve yol konforları da iyi. Başarılı
süspansiyon yapısı sürüş güvenliğine
yaptığı olumlu etki kadar
yaşam alanının konforu açısından
da önemli bir rol oynuyor.
Pedalların kullanımı da kolay,
özellikle fren pedalının dozlama
hassasiyeti oldukça başarılı. Duruş
mesafesi güvenlik sınırının altına
iniyor ama biraz daha iyi olması
gerekiyor. Yaşam alanında kullanılan
bolca plastikse, iç mekan kalitesine
darbe vuruyor. Dış hava sıcaklığı
beş derecenin altına düştüğünde
çıkan gürültülü uyarı
seslerini ise kullanım sırasında küçük
bir panik havasının yaşanmasına
neden oluyor. Biz bu uyarıyı
devre dışı bırakmayı başaramadık,
eğer devre dışı ~kalmayan
bir sistemse kullanım sırasında sıkıntı
yaratabilir. Bu kadar yüksek
ve uzun süren bir sese gerçekten
de hiç gerek yok.

SONUÇ
Kia Sportage son derece
radikal bir değişim
geçirdi. Bu değişimle
birlikte iddialı
bir kabuğa sahip olan araç, 1.6
lt benzinli motor, manuel şanzıman ve
önden çekiş sistemiyle uygun denilebilecek
bir fiyat etiketine de sahip
oldu. Yaşam alanının genişliği ile de
beğeni kazanan araç, performans
konusunda, kendisi gibi küçük motorlu
rakiplerinin büyük bir bölümüne
göre daha hızlı olabilen seçeneklerden.
Hızlı bir yükselişte olan bu sınıf
artık çok önemli bir oyuncuya
daha sahip.


Fiyat, görünüm, yaşam alanı, güvenlik, sürüş konforu, performans.

Plastikler, işçilik ve montaj, direksiyon simidi, yol bilgisayarı, buzlanma uyarısı.


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.