Genel

Lotus hedef büyüttü

Bugüne kadar Lotus, sıra dışı ve ender otomobiller üretirdi.

Ferry Porsche ve ColinChapman’ın karşılaşıpkarşılaşmadıklarını bilemeyiz.Ama otomobilin buAvusturyalı ve İngiliz ustalarınınbirbirlerini çevirmen olmadanda anlayabileceklerini düşünüyoruz.Neticede ikisi de ruhikiziydi. Sonradan Stuttgart’ayerleşen Ferry Porsche, VWteknolojilerini alıp geliştirdi vebunları ürettiği hafif karoserlerde(Porsche 356) kullandı.Lotus’un kurucusu Chapmanise Britanya Adası’nda aynı şeyleriyaptı: Modifiye ettiği Fordmotorlarını minimalist alüminyumşasilere (Lotus Seven)monte etti. Her iki otomobilinde gücü 40 HP’ydi ancakLotus’un ağırlığı ilk Porsche’den60 kg daha azdı.Aradan 50 yıl geçmiş olmasınarağmen iki firma da hala aynıreçeteyi kullanıyor. Porsche’demotorlar eskiden olduğu gibiarka kısımda çalışmaya devamedip marka da art arda başarıhikayeleri yazarken, Lotus’untarihi İngiltere’nin havası gibiçok değişkendi. Lotus, öndençekişli araçlar üretmek gibi yanlışyollara da girdi. ŞimdiyseLotus’un yıldızı yeniden yükselmeyebaşladı: Çünkü Evoragerçekten iddialı bir otomobil.

Ne yazık ki Evora artıkgerçekten hafif değil

TVS kompresör sayesindeToyota’dan alınan motor, EvoraS’te 350 HP güç üretiyor. Burakam artık saçları ağarmayabaşlayan Porsche 911’in gücünden5 HP daha fazla. Ağırlığı da64 kg daha az olan Evora S ileLotus, bu kez kendisine 911’ihedef seçti. Ne yazık ki Lotus’unbu son modeli artık safkan birLotus değil: 1438 kg. Biraz diyetyapmanın zararı olmazdıherhalde.

~Görsel olarak Evora S, bakışlarıPorsche’den uzaklaştırıpkendi üzerinde topluyor. İyicegeriye doğru uzanan ön camuçakların kanopilerini andırırken,tek kollu silecek ise yarışaraçlarını hatırlatıyor. Alçakyapısı, sarı rengi ve minik stoplambalarıyla Evora, sadece Ferrarigibi egzotik araçlarda rastlayabileceğimizbir erotizm yayıyor.Spor otomobillerin belkide en yaygınlarından biri olması911’in çekiciliğini tırpanlarken, Evora yollardaki en ender otomobillerdenbiri olarak da dikkatmıknatısı oluyor.

Lotus’a binip inmeyi öğrenmekgerekiyor. Ancak bununyapılması gereken hareketleryaş ilerledikçe zorlaşıyor.Çünkü hem oturma yüksekliğiPorsche’ye göre 4 cm daha alçakhem de Lotus tarafından “alüminyumküvet” olarak adlandırılaniç mekana geçebilmek içinkalın bir marşbiyelin aşılmasıgerekiyor.

Evora’nın iç mekanı ise birLotus için lüks kalıyor. Klima,ısıtmalı koltuklar, hidrolik direksiyon,navigasyon… Yani neredeysemodern yaşamın tümkonfor unsurlarına sahip. Gerçekmetalden üretilmiş şalter vedüğmeleri kullanmak ise muhteşembir keyif. İngiliz mühendisleriç mekan havalandırmaızgaralarını akıllıca bir kararlakapılara entegre etmişler. Hızlıvites değişimlerinde rahatsızedici bir takılma eğilimi gösterenküçük vites kolu ise direksiyonaoldukça yakın bir yerdekonumlandırılmış. Eğer vitestetakılmalar olmasa Evora, 0-100km/s hızlanmayı testte ölçülen4.6 sn’den daha iyi bir süredegerçekleştirebilirdi.

~Porsche sportif, Lotus ise biryarış makinesi

Diğer taraftan test ölçümü,Evora’nın fabrika verisindenbiraz daha seri ve Porsche ileaynı seviyede olduğunu gösterdi.Diğer taraftan Evora, arkadanmotorlu spor otomobilikonundan üstün olmayı başaramıyor.Evora’nın çok sert hızlimitlerinin olduğu bir ülkedegeliştirildiği, 250 km/s seviyesiaşıldığı anlaşılıyor: Ön kaputyol rüzgarı nedeniyle güçlü birşekilde titreyip endişe vericisesler çıkarıyor. Bu hiç de hoşbir durum değil.

Uzun yolculuklarda ise birsüre sonra sol ayağınız canınızıacıtmaya başlıyor: Dinlendiricibir ayak dayama yeri yok.Evora tutkunları ise bu tür ayrıntılaragülmekle yetinecektir.Çünkü Evora, otoyol değil, yarışpistinde olmak için yaratılmışbir otomobil ve pist ne kadarzorluyla o kadar iyi. ESP Lotustarihinde ilk kez bu otomobildekullanılmış. Kokpitteki “sport”düğmesine basıldığında egzozsisteminin ayarları değişiyor vemotor gaz komutlarına dahahızlı tepkiler vermeye başlıyor.Tabi ki bu sırada performansda iyileşiyor.

V6 motor ise 7200 d/d’dekielektronik limitöre kadar çokcanlı ve kesintisiz bir şekildedevirleniyor. Evora’nın motoruözellikle üst devirlerdePorsche’ye göre daha canlıymışgibi hissettiriyor. Aşırı direktyönlendirme kabiliyeti ise virajgirişlerinde alışkanlık gerektiriyor:En küçük direksiyon hareketleribile yön değişimleri olarakgeri dönüyor. Evora S çokuzun bir süre boyunca nötr kalmayıbeceriyor ve gaz komutudeğişimlerine kontrol edilebilirsavrulmalarla tepki veriyor. Busayede Evora sürücü, virajlardaaracını gaz komutlarıyla yönlendiriptur zamanları için hatırısayılır süreler kazanabiliyor.

~Hannover’deki ContidromPisti’nde gerçekleştirilen testteortadan motorlu coupe,Porsche’den 1 sn daha iyi bir turzamanına imza atarak gerçektenhızlı bir otomobil olduğunukanıtladı. Porsche ise pistte,“sport” düğmesine basıldığındabile, daha sinirli, ödün veren vekonforlu bir sürüş karakteri sergiliyor.Viraj girişlerinde yapılanfrenlerde 911’in karoseri dahafazla hareketleniyor ve dahagüçlü kontra vermeyi gerektiriyor.Bunun dışında Porsche,sürücüsü gaz komutlarını değiştirdiğindehem daha fazla hemde daha güçlü önden kaymaeğilimleri gösteriyor.

Tamam, Porsche’nin 6 silindirlimotorundan yayılan seslerde gayet güzel ama Lotus’unvahşi kompresör seslerinin yanında911’in boxer hırıltılarıcılız kalıyor. Aslına bakılırsa 3.6lt’lik motora sahip Carrera’larınsesleri, 3.8 lt’lik kardeşlerininkindende zayıf.

Evora S ile direkt karşılaştırılınca911’in “yumuşak” bir karakteresahipmiş gibi görünmesi şaşırtıcı. Eğer Carrera’yı sevmiyorsanız“ihtiyarların sporotomobili” yorumunu yapabilirsiniz.Ancak bunun hiç önemiyok. Çünkü Porsche’nin ihtiyardelikanlısı, günlük kullanımauygunluk ve çok yönlü birsporcu olma konularında halarakipsiz. Hem de Evora’dan15 bin Euro daha pahalı olmasınarağmen.

İç mekan genişliği, konfor,motor ve tüketim disiplinlerindealdığı yüklü puanlarla Porscheaçık ara önde. Gerçekten de Lotus,ortadan motorlu yapısı sayesinde,sadece pistte Porsche’dendaha iyi. Ancak bu bile Lotus içingayet önemli bir prestij unsuru.

Sonuç

¦ Porsche Carrera’nın karşısına çıkan rakiplerinin neredeyse tamamıteslim olup geri çekilmek zorunda kaldı. Aynı şey yeni Lotus’un dabaşına geldi. Buna rağmen İngiliz marka, Evora ile kesinlikle çokönemli bir adım atmış oldu. Günlük kullanıma uygunluk konusundaçok yetenekli olmasa da Evora, Lotus’un tipik ataklığına sahip.Hatta pistte yapılan direkt karşılaştırmada Porsche’ye 1 saniyefark atmayı da başardı.

Yorum yazın

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.