Mercedes’in elektrikli gövde gösterisi

Evet, sanırız artık elektrikli gelecek çok yakın. Hatta Alman Mercedes-Benz için yarından daha da yakın. Çünkü Mercedes’in şu an seri üretime geçmiş ve geçmeye hazır “Sıfır Emisyonlu” beş modeli bulunuyor.Ve bu modeller artık sadece fuarlarda sergilenen şov araçları yada tasarım konseptleri değiller. ASerisi E-Cell, B Serisi F-Cell, Vito E-Cell, SLS AMG E-Cell ve smart fortwo electric drive modellerinden oluşan bu ürün ailesinin tamamı, binlerce kilometre testleri tamamlanmış araçlar ve biz bu modelleri Valencia sokaklarında, gündelik hayatın akışı içerisinde kullanma şansını yakaladık. Şehir içi yollar ve özel test pisti güzergahında denediğimiz bu araçlara ait ilk sürüş izlenimimiz; Mercedes E-Cell ve F-Cell araçlarının, kullanım olarak fosil yakıt kullanan konvansiyel modellerden hiçbir farklarının olmadığı yönündeydi. Ne performans olarak, ne sürüş dinamikleri kategorisinde, ne de iç mekan ve bagaj genişliği konularında bu elektrikli otomobiller herhangi bir sıkıntı yaratmıyor. Fiyatlarının şu an için yüksek olması ve şehirlerdeki şarj altyapısının henüz kurulma aşamasında olması ise dezavantajlı yönleri. Mercedes-Benz, geçtiğimiz hafta ilk sürüş izlenimlerini yayınladığımız A Serisi E-Cell’in sınırlı sayıda seri üretimine çoktan başlamış durumda. 70 adet B Serisi F-Cell ise 2012 yılında Kaliforniya’daki müşterilere teslim edilecek. ~Şu anda seri üretimde olan smart fortwo’nun yanı sıra, 2012 yılında smart forfour electric drive da seri üretime başlayacak. Otoritelerin yaptığı bir projeksiyona göre 2050 yılında üretilen otomobillerin sadece yüzde 5’i konvansiyonel anlamda içten yanmalı motor kullanacak, oysa geriye yüzde 25’i yakıt hücreli, yüzde 35’i bataryalı elektrikli ve son yüzde 25’i de plug-in hibrid olacak. Takvimlerde 21inci yüzyılın ortasına görebilenler, bu öngörünün de ne kadar doğru olacağını test edecekler ama Mercedes şimdiden bu geleceğe hazır gibi, çünkü ürün gamı içerisinde küçük boy elektrikli otomobillerin yanı sıra yakıt hücreli modelleri, hibrid çözümleri ve hafif ticari araçlar için bile sıfır emisyonlu kombinasyonları şimdiden sunabiliyor. Elektrik motoru, içten yanmalı motordan 30 yıl önce icat edilmişti peki ama elektrikli otomobillerin gündeme gelmesi içinneden bu kadar uzun süre beklendi. Mercedes-Benz, Yüksek Voltaj Sistem Teknolojisi ve eDrive Entegrasyonu Direktörü DrBernd Hense’ye göre bunun cevabı, bataryaların kapasitesinin henüz yeterli enerji yoğunluk seviyesine ulaşmamış olmasında ve akü maliyetlerinin henüz yeterli oranda düşmemiş olmasında yatıyor. Hidrokarbon yakıtlar, aynı hacimdeki lityum-iyon bir bataryadan 50 kat daha fazla enerji depolayabiliyor. Örneğin bir TIR kamyonuna, elektrik enerjisiyle 3.000 km menzil kazandırmak isterseniz, 52 ton ağırlığında akü kullanmanız gerekiyor. ~Maliyet konusundaysa Hense şu örneği veriyor. Bir smartelectric drive modelinde toplam maliyetin yüzde 40’ını bataryalar oluşturuyor. Akülerin 10 yıl içerisinde yüzde 30 kadar küçülerek, enerji yoğunluğunun artırılması bekleniyor. Mercedes ise Deutsche Accumotive şirketini kurarak, kendi elektrik motorlarını ve pilleri geliştirip üretmeyi planlıyor.    


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.