Peugeot 208 Yeniden klasik olabilecek mi?

Quai Voltaire’deki sokak mücadelesi
3 şeritte gerçekleştiriliyor.
40 km/s hızla ilerlerken yanımızdaki
bir scooter sürücüsü camı tıklatıyor.
Bağırarak bir şeyler söylüyor
ve yumruğunu tehditkar bir şekilde
sallıyor? Acaba kendisini sıkıştırdım
mı? “Pardon!” diye bağırıyorum.
Scooterlı gençse omzunu
silkeleyip uzaklaşıyor. Her şeyi aynı
anda izleyemiyorsunuz: Yeni Peugeot
208, arkasında Peugeot 205, Paris
trafiği ve karakter testimiz… Acaba
Peugeot’nun yeni aslanı, günün birinde
205 gibi bir klasik olabilmek
için yeterli özelliklere sahip mi?

İhtiyar bestseller Fransa’da bile
ender rastlanan otomobillerden biri
haline geldi. En azından bizim beklediğimizden
daha az 205’e rastlıyoruz.
Bunun sebebiyse ağır bir hastalık:
Pas! Çekimler için kendi 205 1.4
GR’sini getiren Reimsli uzman Steve
Deces, bagaj kapağı ve çamurlukların
resmen çürüdüğünü söylüyor.
Aslında 1984 model bu genç
klasik çok özel bir otomobil, çünkü
her şeyiyle orijinal ve sadece 25 bin
kilometrede.

Günümüz standartlarına göre
205, her şeyiyle minicik bir otomobil.
İncecik tavan kirişleri, sadece
3.71 m’lik uzunluk… İnsanın kanatları
altına alıp koruyası geliyor.
Diğer taraftan bu ufaklık, 1980’lerin
ortasında çok büyük işler başardı.
Örneğin yüksek satış rakamlarıyla
Peugeot’yu iflastan kurtardı. Tasarımı
bile hoş bir kazanımdı: Can
sıkıcı olmayacak düz yüzeylere sahip,
çekici ama feminen değil… 205,
küçük otomobillerin Golf’üydü. Onu
herkes sevdi ve birçok versiyonu
üretilecek kadar çok yönlüydü.
Bir süre sonra Peugeot, GTi versiyonunu
piyasaya sürdü. Bunu, 3
kapılı, dizel motorlu, cabrio ve hatta
ralli versiyonları takip etti. Şimdi
bu ruhun yeni 208’de yaşadığı iddia
ediliyor.

Ruhu tabi ki yaşayabilir ancak iç
mekan gözlerden ırak olsun lütfen.
Çünkü 205’in içine geçtiğiniz anda
nostaljinin tüm olumlu hisleri ortadan
kayboluveriyor: Berbat görünümlü
plastik yüzeyler, minimalist
göstergeler, çok kötü döşemeler…
O günlerde bu otomobilin fiyatı
7 bin Euro’ymuş. Hararet göstergesi
yok, sağ ayna yok… O gün lerde bu kadarcık lükse Dacialar
bile sahip. Bu otomobilin bir kilometre
taşı olduğunu algılamak zor.
Steve Deces de bu hissi çok iyi biliyor:
“Klasik rallilerinde 205’i alkışlayan
bile yok”… Bir genç klasiğin
kötü kaderi işte!

Pont Neuf yakınlarında GR, 13
inçlik lastiklerinin üzerinde zıplayarak
ilerliyor. 1.4 lt’lik benzinli motoru
sessiz çalışsa da pek canlı bir makine
değil. Alçak cam çizgisi, görüş
konusunda bir cam seranın ferahgörünmek
için her şeyi yaparken, iyi
görüş sağlamak için en küçük bir
çaba bile harcamıyor.
208’in iç mekanı daha geniş değil
ama plastik yüzeyler hem hoş
bir dokunma hissi veriyor, hem de
kaza sırasında güvenlik sağlıyor.
205’in ruhu sınırlamalarda yaşıyor.

Yeni Peugeot, öncüsünden 7 cm daha
kısa, daha hafif ama daha şık bir
otomobil. Steve Deces ise sonunda
GTi’ın geri döneceği için seviniyor.
205 zamanlarında olduğu gibi Pelığını
sunuyor. Bu iyi bir şey, çünkü
205’te her türlü elektronik yardımcının
dışında, hidrolik direksiyon
bile yok. Park ederken direksiyona
asıldığınızda, son 25 yılda alıştığımız
lükslerin bir kez daha farkına
varıyoruz.

208’de ise bunlardan çok var:
Hidrolik direksiyon, merkezi kilit,
vahşi hatlar, sadece 4 m’lik uzunluğa
sığdırılmış kama formlu bir
siluet, küçük camlar, kötü görüş…
Günümüzde küçük otomobiller iyi
ugeot, bu yaz da 208 için, modern
motorlar sunuyor. Bunlardan küçük
hacimli ve 3 silindirli olanlar tasarruf
konusunda iddialı olacak. Eğer
208 yeniden Avrupa’nın en sevilen
küçük otomobili olmayı hedefliyorsa,
Peugeot’ya bir hatırlatma yapmamız
gerekiyor: İyi bir otomatik
şanzıman henüz yok!

Çekimlerin sonlarına doğru iki aracı,
Intouchables adlı filmin (Fransız
sinemasının en başarılı komedi
filmlerinden biri) çevrildiği Les
Deux Magots Cafe’nin önünde park
ettiğimizde, aralarındaki akrabalık
benzerliklerinin çok az olduğunu
bir kez daha fark ediyoruz. Ayrıca
insanların bakışlarını ve beğeni
ifadelerini sadece 208 topluyor.
Kim bilir, belki de bu iyi bir işarettir.


PEUGEOT 208 ALLURE 1.6 EHDI FAP 115

Önde enlemesine yerleştirilmiş 4 silindirli turbo dizel motor; motor hacmi: 1560 cc; maksimum
güç: 115 HP-3600 d/d; maksimum tork: 270 Nm-1750 d/d; önden çekiş; 6 ileri manuel şanzıman;
boyutlar (u/g/y): 3962/1739/1460 mm; boş ağırlık: 1263 kg; 0-100 km/s: 9.7 sn; maksimum hız:
190 km/s; tüketim: 3.8 lt/100 km

PEUGEOT 205 GR

Önde enlemesine yerleştirilmiş 4 silindirli benzinli motor; motor hacmi: 1360 cc; maksimum
güç: 60 HP-5000 d/d; maksimum tork: 107 Nm-2500 d/d; önden çekiş; 5 ileri manuel şanzıman;
boyutlar (u/g/y): 3705/1572/1373 mm; boş ağırlık: 785 kg; 0-100 km/s: 14.8 sn; maksimum hız:
155 km/s; tüketim: 6.9 lt/100 km


Sonuç

Peugeot
doğru
rotada
ilerliyor:
208 daha küçük,
daha hafif ve GTi gibi
türevleriyle geniş bir
aile olacak. Peki ama
bir klasik olabilecek
mi? Rekabet çok
sert ve 208’de yol
gösterici bir motor
konsepti yok. Yine
de 207’den daha
iyi satacaktır ve
Peugeot’nun da şu
anda buna ihtiyacı
var.


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.