Sergio Usta’nın anısına

Sergio Pininfarina öldüğünde yas tutanlar sadece
İtalyanlar değildi. Tüm otomobil dünyası bir
anlığına da olsa nefesini tuttu. Çünkü herkes “en
büyüklerden” birinin bu dünyadan göçtüğünü, bir
çağın bittiğini biliyordu. Bugüne kadar belki de hiç
kimse teknolojiyi, şıklık ve tazelikle Pininfarina
kadar iyi harmanlayamadı. Hiç kimse otomobil
dizaynını, ana amacından saptırmadan, onun kadar
başarıyla sanata dönüştüremedi.

Pininfarina’sız Ferrari
mi? Hayal etmesi bile zor!

Dustin Hoffman’ın 1967 yapımı The Graduate
filminde kullandığı Alfa Romeo Duetto Spider
ile birlikte Sergio’nun çağı da başladı. Babası
Battista’nın görevini devralan tasarımcı, birkaç
on yıl boyunca Peugeot modellerini “giydirdi” ve
Fransızlar nezdinde üne kavuştu. Düz yüzeyli ve sert
kesimli yan kısımlara sahip 404 bazlı 504 Coupe ve
604, basitliğin estetiğe dönüşmüş halleriydi. Ancak
Sergio’nun tasarımları her zaman biraz Ferrari’yi
de hatırlatıyordu. Dino Berlinetta Speciale ise
Sergio’nun ilk başyapıtlarından biriydi ve bugün
bile birçok öne çıkan model arasında en beğenilen
ve saygı duyulan modellerden biri oldu.
Hayatı boyunca yarattıkları, bir hayata sığdırabilmek
için kesinlikle çok fazlaydı. Bu nedenle
eserlerini tüm yönleriyle hatırlamak da neredeyse
imkansız. Ancak Fabio Filippini bunu deniyor.
Pininfarina’daki en üst tasarımcı olan ve önemli
İtalyan tasarımcıların neredeyse tamamına bir şekilde
ders vermiş olan Filippini, bunun için Sergio
adlı bu otomobili hazırladı.

Ölen patronları için nasıl anıtsal bir eser hazırlayabileceklerini düşünüp durduğunu söyleyen
Filippini’nin başlarda emin olduğu tek şey, bunun
radikal bir roadster, bir Barchetta olmasının gerektiğiymiş.
Sergio Pininfarina’nın sanat yaşamının
Ferrari’siz, Ferrari’nin ise Sergio Pininfarina’sız
düşünülemeyeceği gerçeği ise, bu otomobile baz
olarak bir Ferrari kullanılmasını mecbur kılmış.
İşte “Sergio” da böyle doğmuş. Yani ana formuna
indirgenmiş, minimalist ve müthiş aerodinamik bir
otomobil… ~Aerodinami kesinlikle çok önemli, çünkü
Pininfarina 1960’lardan bu yana kendi rüzgar tüneline
sahip olan ve bu konuda dünyadaki ilklerden
biri olan bir firma. Tüm fonksiyonelliğine rağmen
Sergio, sadece İtalyanların abartıya kaçmadan elde
edebilecekleri bir duygusallıkla şekillendirilmiş.
Tasarım tabi ki retro da olamazmış. Hem de Filippini
geçmişteki birçok tasarım unsurundan esinlenmiş
olmasına rağmen… Örneğin burun tasarımı
1967 Dino Berlinetta Speciale’yi, motor kapağı ise
1970 Modulo’yu hatırlatıyor. Küçük kanat kapılar
tüy hafifliğiyle yukarı doğru açılarak, Ferrari bazlı
dar kokpite rahat bir giriş sağlıyor. Dizayn Şefi, gerçekçi
bir otomobil üretmenin kendileri için önemli
olduğunu söylüyor ve ekliyor: “Sergio’yu hemen
yarın seri üretime geçirebilirsiniz”. Barchetta henüz
sadece bir konsept, bir vizyon olmasına rağmen,
Ferrari F458 Italia Spider’ın seri üretim tekniklerini
de kullanıyor.

Sergio, Pininfarina’nın
geleceği anlamına
gelebilir

Aslına bakılırsa bu, köklü bir Pininfarina geleneği.
Sergio’nun babası Battista Farina, karoser üretim
firmasını 83 yıl önce Torino’da kurmuştu. O yıllarda
önemli otomobil üreticileri, araçlarını sadece şasi ve
motor olarak satıyor ve karoserleri, müşterilerinin
zevklerine göre yaptırtmalarını istiyordu. Oğlu ise
sadece bir tasarımcı değil, her zaman işadamı da
oldu. Geçen yıllarla birlikte siparişler sürekli azaldı.
Torino’daki 3 fabrikadaki otomobil üretimleri
tamamen sona erdi ve tesisler satıldı. Dünya bir
aile firması için çok hızlı değişiyordu. Modern
üretim teknikleri sayesinde artık büyük markalar
da elit özel seri otomobiller üretebiliyordu. Sergio
Pininfarina, firma servetinin nasıl eriyip gittiğini
izlemekten başka bir şey yapamıyordu.
Neyse ki akıllıca küçülme politikaları ve önemli
markaların bilindik teknolojilerini elit ve zenginler
için yeniden giydirmekte uzmanlaşılması, dizayn
firmasının yeni global dünyada hayatta kalmasını
sağladı. Sergio ise Pininfarina’nın olası geleceğini
gösteren bir otomobil olabilir.


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.