Sorunsuzluğun kazananları, kaybedenleri

Bu haber bazı otomobil üreticilerini, hurdaya dönmüş araçlarıyla muayene gitmek zorunda kalan sürücüler kadar korkutuyor. Lisansör dergimiz Auto Bild’in 2011 TÜV raporu yayınlandı. TÜV’ün bağımsız mühendisleri, Haziran 2009-Temmuz 2010 döneminde Almanya’da 7 milyon 253 bin 709 muayene yaptı, araçların zayıf noktalarını belirledi ve sürücülerden gerekli düzeltmeleri talep etti. Bu raporla ilgili en önemli soruları bu sayfalarda cevaplıyoruz. Biz de benzeri bir haberi Türkiye ölçeğinde hazırlayabilmek için, TÜV TURK’dan Türkiye’de muayeneye giren araçların model bazında kiteknik karnelerini talep ettik ama TÜV TURK model bazında verileri açıklamak istemiyor. Almanya’daki TÜV raporunun da modellerdeki müşteri memnuniyetini incelemek için yeterli olacağını düşünüyoruz.   

Bu yıl hangi üreticiler şampanya patlatacak?
Toyota ve Porsche… Alman rüya otomobil üreticisiyle başlayalım: Toplam 5 yaş klasmanının dördünde kazanmış olmaları saygıyı hak ediyor. 911 (Typ 996,1997-2005) TÜV yetkililerine hiç iş çıkarmadı ve neredeyse sıfır sorunla 6/7 yaş, 8/9 yaş ve 10/11 yaş klasmanlarının galibi oldu. Güncel Boxster (Typ 987,2004’ten itibaren) 4/5 yaş klasmanında Corolla Verso ile birinciliği paylaştı. ~Hazır Toyota’ya gelmişken: Prius II (2004-09) TÜV Raporu’nda birincilik elde eden ilk hibrid otomobil unvanını kazanmış oldu. Bu otomobille Toyota, karmaşık teknolojilerin de sağlam ve güvenilir olabileceğini kanıtladı. 2/3 yaş klasmanında ise Auris, RAV4 ve Corolla Verso ile Toyota, en iyi 10 listesine 3 model daha sokmuş oldu.  

Hangi otomobiller çok kötü sonuçlar aldı?
Burada bir otomobili özellikle dile getirmek gerekiyor: Kia Carnival. 3 kez sonunculuk alan otomobil geleneksel bir “kaybeden” çünkü sonuçlar geçen yılkilerle neredeyse aynı. Bunun ana nedenleri ise kötü frenler (paslanan hortumlar da dahil), direksiyondaki büyük boşluklar ve paslanan egzoz boruları. Diğer bir geleneksel “kaybeden” ise Ford Ka (1996-2008) oldu. Ka’nın sonuçları yaşlandıkça daha da kötüleşiyor. Beşinci muayenede Ka’ların yüzde 39’u, pas ve yağ kaçakları nedeniyle muayeneden geçemedi. Bu sonuçla Ka, 10/11 yaş klasmanının en kötü otomobili oldu.  

TÜV neleri kontrol ediyor?
Toplamda her muayene 100 kontrol noktası içeriyor. Ancak TÜV Raporu’nda bunların en önemli 18 tanesi dikkate alınıyor. Ön aks, arka aks, yağ kaçakları, direksiyon boşlukları, fren hortumları… Arıza değerlendirmelerindeyse araçların bu disiplinleri nasıl geçtikleri gösteriliyor.  ~Arıza istatistiklerindeki değişimler nasıl?
Ne yazık ki ağır kusurlara sahip araçların sayısı artıyor. Geçtiğimiz yıl yüzde 17.6 olan oran bu yıl, 19.5 ile 1980’lerin seviyesine geri döndü. Bunun nedenlerinden ilki,TÜV’ün artık daha modern istasyonlara sahip olması sayesinde güvenlik konusunda daha kapsamlı denetimler yapabilmesi. İkinci neden ise kötü giden ekonomi nedeniyle araç sahiplerinin bakımlarda tasarrufa yönelmiş olması. Ülkemizdeyse TÜVTURK, 2010 yılında, ilk 11 ayda 7 milyona yakın aracı muayene etti. Bunlar arasında ilk kez muayeneye gelen 5 milyon aracın yüzde 43’lük bölümü ağır kusurlu bulundu ve kusurlarını giderdikten sonra tekrar muayeneye girmek durumunda kaldı.


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.