Üç pratik sandık

Adı ister Avant, ister Touring, isterse Sports Tourer olsun, hiçbir lifestyle station mutlak bir kullanım rahatlığı sunamıyor. İnanmıyorsanız mobilya marketlerinin park alanlarına bir bakın. İnsanlar satın aldıkları ürünleri bagaja sığdırmak için koltukları yatırıyor, kaydırıyor, oflayıp pufluyor, hatta kimilerinden küfürler bile duyuluyor. Tamam, tüm bunların sonunda mobilya kutuları bir şekilde sığıyor ama insanların sinirleri de tükenmiş oluyor.Tabi ki bunun daha rahat yolları da var: Bagaj kapağını aç, paketi içeri koy, kapağı kapat… Citroen Berlingo, Fiat Doblo veya Ford Tourneo Connect ile bu mümkün. Çünkü yapıları gardıropları andıran bu araçların varlık sebebi lifestyle değil, eşya taşımak. Hatta gerektiğinde evinizi taşımanız bile mümkün.

GENEL ÖZELLİKLER
Eğer gerçekten büyük eşyalar taşıyacaksanız en iyi yardımcınız Fiat Doblo olacaktır. Çünkü neredeyse 1.90 m olan yüksekliği rakiplerinden 10 cm daha fazla. Bu nedenle iç mekan kelimenin gerçek anlamıyla çok ferah. Güncel Doblo’nun 4.39 m’lik uzunluğu da karşılaştırmanın en yüksek (Citroen: 4.38 m; Ford: 4.32m) değeri. Doblo’nun yükleme bölümüde karşılaştırmanın en yüksek hacmini sunuyor. Ancak genel görüntü biraz yanıltıcı, çünkü 790 lt ile 3200 lt arasındaki hacim yasal sınırlar içinde kullanılamıyor. Bunun nedeni ise 408kg’lık komik yükleme kapasitesinin, neredeyse iri yapılı 4 yetişkinin ağırlığıyla bitiyor olması. Bunun olumsuz etkisini Fiat, çok konforlu bir iç mekan ve rahat koltuklarla azaltıyor. Hoş oturma pozisyonuyla koltuklar, yapı olarak Grande Punto’yu hatırlatıyor.~ Ancak kapı içlerindeki kol dayama yerleri o kadar uzakki, yolculuk sırasında kollarınızı buraya dayamanız çok zor. Büyükiç genişlik özellikle arka koltuklarda yolculuk yapacakların hayatını kolaylaştırıyor: Normal yapılı üç kişi burada çok rahat seyahat edebiliyor. Ford ve Citroenise arka koltuk yolcularına Fiat kadar iyi davranmıyor. Sürgülü kapılardaki camları tamamen açılabilen tek model Doblo. Ford ve Citroen’in arka koltukları uzun yolculuklar için pek uygun değil. Berlingo’nun ikinci koltuk sırasında yetişkinler için yeterli iç mekan sunulmuyor: Dizler ön koltuk sırtlıklarına temas ediyor, sürgülü kapıların büyük mekanizmaları da rahatsız ediyor.Karşılaştırmada 7 koltuk seçeneğini sadece Citroen sunsa da, bagaj bölmesindeki bu çıkarılabilir iki koltuk sadece çocuklar için uygun. Ford’un da ikinci sırası pek rahat değil. Alçak yapılı ve aşırı sert dolgulu arka koluklar ise birer işkence aletine dönüşebiliyor. Connect, aslında klasik ticari araç ekolünün bir ürünü olduğunu pek gizleyemiyor: Bagaj bölmesinde halı döşemeler yok, ayrıca akıllıca tasarlanmış değişkenlik de sunulmuyor. Tek değişkenlik, arka koltuk bankının yukarı doğru katlanabilmesi. Fiat’ta da durum böyle ancak Citroen’de koltukları yerinden çıkarmak da mümkün.

SÜRÜŞ ÖZELLİKLERİ
Artık neredeyse antikalaşan yürüyen aksam teknolojisine rağmen Ford, şaşırtıcı derecede iyi yol tutuyor, hatta direkt çalışan direksiyonu sayesinde en atak sürüş özelliklerini sunuyor. Arkadaki yaprak yaylı sabit aks küçük zemin darbelerini Citroen’den daha iyi emiyor. Citroen ise kısa darbeleri iç mekana aynen yansıyor.~ Bu sertliğin nedeni ise, Berlingo’nun 590 lt’lik yüksek yükleme kapasitesinin bu tür bir ayar gerektirmesi. Hissiz direksiyon ise çok daha fazla rahatsızlık veriyor ve hızlı engel aşma manevralarında aşırı sertleşiyor. ESP devreye girdiğinde ise direksiyon, sanki biranlığına bloke olmuş gibi hissettiriyor. Neyse ki ESP, Berlingo’nun kontrolünü rahatlıkla sağlıyor. Doblo bu tür problemlere tamamen yabancı bir ticari araç: Sürüş özellikleri hem konforlu hem de güvenli. Başarılı süspansiyonu darbelerin büyük bir çoğunluğunu emebildiği için yüksek yapılı karoseri bozuk zeminlerde çok daha az salınım yapıyor. Karmaşık çok bağlantılı arka süspansiyonun da bunda faydası büyük. Konfor konusunda Doblo, rakiplerinden çok daha ileride bir ticari araç. Motor disiplinindeki farklılıklar ise daha az. Dizel motorlarının çalışma karakterleri ve performans rakamları birbirine çok yakın. Ancak hızlanmalar ve yakıt tüketiminde Citroen biraz önde. 6.6 lt/100 km ile Citroen, Fiat’tan (7.7 lt) çok daha az tüketiyor. Start-stop otomatiğine rağmen Doblo’nun, ardık antikalaşan Ford’dan sadece 0.3 lt daha az tüketmesi ise garip.

MALİYETLER
Ford Transit Connect’in 1.8 lt110 HP motorlu Kombi versiyonu ülkemizde, 34 bin 15 TL fiyatla satılıyor. 75 HP’lik versiyonda ise fiyatlar 28 bin TL’den başlıyor. Citroen Berlingo Combi’nin 110HP’lik versiyonu ülkemizde, 33bin 840 TL’den başlayan fiyatlarla satılıyor. Karşılaştırmanın en uygun fiyatlı modeli olan Doblo Combi’nin 105 HP’lik versiyonunu 31 bin 900 TL’den başlayan rakamlarla satın almak mümkün.~265 PUAN
Fiat Doblo

Karşılaştırmanın en büyüğü, en geniş hacimlisi ve en konforlusu. Ayrıca sürüş özellikleri de güvenli. Tüm bunlar Fiat’ın açık ara farkla birinci olmasını sağladı. Dizel motor Euro 5 normunu karşılıyor. Ancak düşük yükleme kapasitesi beklentileri karşılamaktan uzak.

237 PUAN
Citroen Berlingo

Canlı ve tutumlu motorunun dışında sahip olduğu değişkenlik avantajı, Berlingo’yu ikinci sıraya taşıdı. Arka sırada iç mekanı dar olan Berlingo’nun süspansiyonu da çok sarsıntılı. Ancak en önemli zayıflığı, süngersi çalışan ve aşırı sertleşebilen direksiyon sistemi.

233 PUAN
Ford Tourneo Connect

Aslen bir ticari araç olarak üretildiğini gizleyemiyor. Ayrıca sahip olduğu teknolojiler de artık antikalaştı. Arka sıra pek rahat değil. Yüksek sürüş dinamikleri ve ataklığı ise gerçek bir Ford olduğunu kanıtlıyor. İç mekanise biraz “fakir” kalıyor. 1.8 lt’lik motor hacmi nedeniyle fiyatı da yüksek

~

SONUÇ
Bu karşılaştırmayı Doblo, büyük bir farkla kazandı. Bu başarıda en önemli rolleri ise, çok geniş iç mekan ve konfor ve yol tutuşta büyük avantajlar sağlayan karmaşık süspansiyon sistemi oynadı. Citroen Berlingo, canlı ve tutumlu motoruyla ikinciliği alırken, Ford’a ise üçüncülük kaldı. Teknik olarak artık bir antika olsa da Connect, hala etkileyici sürüş özellikleri sunuyor. Uli Holzwarth


Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.