Hangisi (daha) otomobil?
Bir tarafta mutlak bir roadster, diğer tarafta tüm boyutları aşan bir motosiklet… Açık hava filozofları için imkansız bir karşılaştırma…
Aptalca soru yoktur ve sormayan cahil kalır… Ancak şu anda karşınıza, aptalca olarak algılanabilecek bir soruyla geliyoruz: Buradaki otomobil hangisi, Caterham mı yoksa Gold Wing mi?
Tamam, otomobil = iz açıklığı büyük olan araç olabilir, ama bunun o kadar da aptalca bir soru olmadığını, hatta yerinde bir soru olduğunu, ikisini de kullandığınızda anlıyorsunuz. İnanmıyorsanız buyurun, bizlerle direksiyona geçin.
Ne kadar sevimli! Eğer Caterham bu parlak yeşil renge sahip olmasaydı, onu büyük ihtimalle otoparkta fark etmezdik bile. Aslında bu gayet normal, çünkü 1.09 m’lik yüksekliği, daha doğrusu alçaklığı nedeniyle normal otomobil algı radarımızın altında kalıyor. Gold Wing sürücüsünün göz hizası ise Caterham’ın sürücüsünden neredeyse yarım metre daha yüksekte.
Caterham’ın alüminyum şasisinin içindeki kokpite girmeye çalışırken insan, ister istemez gülümsemek zorunda kalıyor. Çünkü bu araca girmek ağırca bir yoga seansı gibi. Havayastığı olmayan Momo direksiyonun ardına geçip R Paket’in 4 noktalı emniyet kemerini taktığınızda da işiniz bitmiyor. Bu kez de aynı anda birden fazla pedala basmamak için daracık bacak bölmesiyle uğraşmanız gerekiyor. Neyse ki Seven’ın daha geniş gövdeli SV versiyonu da bulunuyor.
Diğer taraftan Caterham, kendisini kullanan sürücüleri geniş bir memnuniyet gülüşü atmaya zorluyor. Yola çıkmak için önce 1.6 lt’lik motoru uyandırmanız ve dünyanın en kısa vites kolunu 1’e geçirmeniz gerekiyor. Bunu yaptığınız andan itibaren bu adalı cüce, kırmızı bez görmüş bir boğa gibi ileri atılıyor. Klak! İkinci vites ve bir kükreme! Klak! Üçüncü vites ve bir kükreme daha! Klak! Dördüncü vites ve bir güçlü kükreme daha! 13 inçlik jantlara sahip minik lastikler asfalta neredeyse dişleriyle tutunuyor ve Seven’ı 5 sn içinde 100 km/s’ye ulaştırıyor.
Bu sprint süresi çok daha güçlü spor otomobiller ligine aitken, Caterham’a 131 HP yeterli oluyor. Bunu sağlayansa 1.6 lt’lik motorun, sadece 540 kg’lık ağırlığı hareket ettiriyor olması. Bir daha söyleyelim: Beş yüz kırk kilogram!
Düşük ağırlığı sağlayan strateji de basit: Havayastıklarından merkezi kilide kadar günümüzün modern otomobillerini ağırlaştıran her şeyden vazgeçilmiş olması. Bu sayede bol virajlı şehir dışı yollar, 18 yaş üstü çocuklar için macera oyunu sahasına dönüşüyor. Henüz 80 km/s’den itibaren yol rüzgarı, başınızın üzerinde fırtınalar estiriyor. Eğer minicik plastik kapıları çıkarmazsanız 120 km/s’den itibaren zaten yerlerinden sökülüp fırlayacaktır. Muhteşem! Üstü açık sürüşün keyfini daha az filtrelenmiş bir şekilde hissetmenin imkanı yok. Yoksa var mı? Mesela 2 tekerlek üzerinde?
Sıra, Hondaların en ihtişamlısı, motosikletlerin kraliçesi ve Big Mac’i Gold Wing’de. Ayrıca şaşırma zamanı da: Bu nasıl bir dev! Devasa bagaj çantaları uzaktan kumandayla açılıyor. Kokpitteki ışık sayısı Caterham’ın bir yılda ürettiği otomobillerin tamamından fazla olabilir! Geniş gidonun ardında oturmaksa bir kraliyet tahtını aratmıyor.
Altı silindirli 1.8 lt’lik boxer motor yumuşak fısıltılarla uyanıyor, elektrikli geri vites sayesinde park yerinden zorlanmadan çıkabiliyor, sevdiğiniz müzikleri ya da navigasyon komutlarını hoparlörlerden dinleyebiliyorsunuz. Evet, doğru okudunuz! Gold Wing’in sahip olduğu donanım sayısı, ortalama fiyatlı bir kompakt otomobilinkinden daha fazla. Hatta bu dev motosiklette bir de havayastığı bulunuyor. Gerçekten de eksikliğini hissettiğimiz tek şey, Honda’nın bazı motosikletlerinde sunduğu otomatik şanzıman. Aslına bakılırsa elektrikli bir sistemle yükselip alçaltılabilen bir ön cam da olsa iyi olurmuş: Camı manuel olarak söküp iki elinizi kullanarak yükseltmek hiç de pratik değil.
Tüm bu lüks, Gold Wing’in ağırlaşmasına neden oluyor. Hatta aşırı ağırlaşıyor: 421 kg! Hem vay! Hem de n’olacak ki? Çünkü Honda’nın hem koltuğu, hem de gidon elcikleri ısıtmalı. Caterham’daysa ısınmak için egzozdan yardım almak zorundasınız. Bunun dışında Gold Wing, ağırlığından beklenmeyecek bir kullanım rahatlığı sunuyor. Tamam, şehir trafiği veya sıkışık trafikte canınız sıkılabilir ama bunun dışındaki şartlarda hem 200 km/s hızda bile çok rahat bir şekilde ilerleyebiliyor, hem de virajları canlı bir şekilde alıyor.
Bol virajlı parkurlarda Caterham doğal olarak daha hızlı ama düzlüklerde GL 1800’ün gerisinde kalmaktan kurtulamıyor. Neticede 118 HP ile Honda da çok iyi bir performans/ağırlık oranına sahip.
Sıra fiyatlarda… 31 bin 900 Euro ile Gold Wing, fiyat liginin de ağır sıkletlerinden biri. Caterham 275 R için Almanya’da ödenmesi gereken rakamsa daha da yüksek: 42 bin 775 Euro. Sonuç olarak açık hava keyfi asla ucuz bir eğlence değil. Hem de ister iki, isterse dört tekerlek üzerinde olsun. Gelelim başlıktaki sorumuzun cevabına: İkisi de! Caterham yapısıyla, Gold Wing ise verdiği hislerle! Mantıklı ya mantıksız, başka “ilginç” sorusu olan?
1- 540 kg boş ağırlık
Caterham Seven 275 R
Motor: 4 silindir, önde uzunlamasına; Motor hacmi: 1596 cc; Maks. güç: 131 HP-6800 d/d; Maks. tork: 165 Nm-4100 d/d; Maks. hız: 196 km/s; 0-100 km/s: 5.0 sn; Tüketim: 6.2 lt/100 km; U/G/Y: 3130/1575/1090 mm
2- 421 kg boş ağırlık
Honda GL 1800 Gold Wing
Motor: 6 silindir, boxer, önde uzunlamasına; Motor hacmi: 1832 cc; Maks. güç: 118 HP-5500 d/d; Maks. tork: 167 Nm-4000 d/d; Maks. hız: 200 km/s; 0-100 km/s: veri yok; Tüketim: 6.6 lt/100 km; U/G/Y: 2630/945/1455 mm
3- Tavansız mutluluk: Caterham (solda) ve Gold Wing, üstü açık kullanım keyfini farklı tarzlarıyla sunuyor.
4- Honda’nın kült çantaları
Kariyerine 1975’te 4 silindirli olarak başlayan Gold Wing 40’ıncı yılını kutluyor.
5- Yarış roadsteri
R, diferansiyel kilidi, ayarlı süspansiyon ve bolca karbona işaret ediyor.
6- Gold Wing sürücüsü neredeyse yarım metre yüksekte oturuyor.
7- Tam bir donanım bonkörü olan Gold Wing’de navigasyon sistemi bile bulunuyor.
8- Bolca gösterge ve az sayıda düğmeyle Caterham’ın kokpiti çok anlaşılır. Sinyal düğmesi ortada.
9- Honda’nın koltuk ve elcikleri elektrikli ısıtmalı. Caterham’da ise egzozdan yardım alınıyor.
10- Etkili bir hırsızlık önlemi: Yanınıza alabildiğiniz akü ana şalteri.
11- Honda’nın yolcusu sürücüden daha yüksek (ve ısıtmalı) bir selede oturuyor.
12- Lastik ebatları: Roadsterde 175/55 R 13, Honda’da 130/70 R 18.
13- Honda’nın 6 silindirli motoru iyi gizlenmiş. 275 R’ın kaputu çıkarılabiliyor.
14- SONUÇ
Yaşasın çeşitlilik! Tabi ki klasik tarife göre burada tek bir otomobil var: Caterham. Ancak hisler işin içine girdiğinde durum değişebiliyor: Seven 275 R motosiklete, Gold Wing ise otomobile daha yakın. Ve iyi ki de durum böyle!