Sert koşullar için

Yeni bir Lada Niva’nın ülkemizdeki
fiyatı 22 bin
TL bile değil. Ancak safkan
bir arazi aracı için
bu rakamı bile fazla buluyorsanız
çok uygun fiyatlı
araçlar bulabileceğiniz ikinci
el pazarına başvurabilirsiniz.
Peki ama ikinci el bir Lada Niva
satın almak iyi bir yatırım olacak
mı? Bu sorunun cevabı evet, tabi ki
bir antika satın alındığı göz önünde
tutulduğu sürece. Çünkü Niva
36’ıncı (!) üretim yılına girdi ve araç
Lada tarafından neredeyse hiç
geliştirilmedi.

Gerçekten de en kapsamlı model
yenileme 1995 yılında yapılmıştı:
1.7 lt’lik enjeksiyonlu motor,
karbüratörlü motorun yerini
aldı, göstergeler ve koltuklarda biraz
olsun konfor sunulmaya başlandı,
yeni stop tasarımıyla daha
alçak bir yükleme eşiği elde edildi.
2010 yılında Lada Niva küçük
bir makyaja tabi tutuldu: Yeni aynalar,
sinyaller ve gösterge paneli.
Ancak modern konfor ve güvenlik
unsurları hala yok. ABS, havayastığı,
merkezi kilit, elektrikli camlar?
Evet, bildiniz: Yok.

Aslına bakılırsa gerçek Niva fanatikleri
bu donanımları zaten istemiyor.
Onlar, Niva’nın kompakt
karoseri ve tırmanma yetenekleriyle
ilgileniyor. Sürekli 4 tekerlekten
çekiş, arazi takviyesi ve kilitlenebilir
merkezi diferansiyel, birçok
modern kompakt SUV’un kaldığı
yerlerde Niva’nın rahatlıkla yoluna
devam etmesini sağlıyor.
Şu gerçeği mutlaka dile getirmemiz
gerekiyor: Niva inanılmaz
keyif veren bir arazi aracı ve bunun
tek nedeni harika arazi kabiliyeti
değil.

Bu köşeli Rus’un aşırı basit oluşu
günümüzde gayet sempatik bir
etki bırakıyor. Bu aracı kullanan,
mekanik aksamla direkt temas halinde
oluyor.

Ne yazık ki mekanik aksam sık
arazi kullanımında gayet hızlı bir
şekilde aşınıyor ve en fazla 100
bin km’nin sonunda gayet ağır tamiratlar
(bkz. Can sıkanlar) gerektiriyor.
Sonuç olarak bugün Niva’nın belirli
bir hayran kitlesi var: Dağ köylüleri,
avcılar ve offroad fanatikleri.


TEST ARACI:
Test aracımız 2004
model bir Lada Niva’ydı ve fiyatı
da gayet uygundu. Kilometre
sayacındaki rakamsa 78 bin
300’dü. Araçta, römork demiri,
immobiliser, yan koruma çıtaları
ve dayanıklı plastik zemin
paspasları gibi ekstralar vardı.
Gayet iyi durumuyla dikkat çeken
Niva’yı satan bayi, aracın tüm
karoser boşluklarına sonradan
pasa karşı koruma uygulamıştı.
Marşpiyeler, davlumbazlar ve
zemin de sıçrayan taşlara karşı
plastik kapaklarla korunuyordu.
Araçta en küçük bir pas izi yoktu,
motor ve şanzımanda herhangi bir
yağ sızıntısı görünmüyordu.

İLK İZLENİMLER:
Niva her türlü
süsten uzak ama görüş özellikleri
çok başarılı bir karosere sahip.
Ayrıca Porsche’yi hatırlatan bir
özelliği de var: Kontak anahtarı
yuvası direksiyonun sol tarafında.
Servo desteği olmayan direksiyon
ilk metrelerde biraz alışkanlık
gerektiriyor ve dönüşler için
direksiyonu çok fazla çevirmek
gerekiyor. Depo göstergesi ise
bu tür manevralar sırasında
boş ile dolu çizgileri arasında
gidip geliyor. Benzinli motorun
82 HP’lik gücü yeterli, gürültü
seviyesi ise 120 km/s’ye kadar
dayanılabilir düzeylerde. Kemikli
vites değişimleri tüm Niva’ların
ortak özelliklerinden biri. Arazi
takviyesi ve kilitli diferansiyel çok
iyi çalışıyor.

DEĞERLENDİRME:
Yeni haliyle
23-24 bin TL’ye satılan bir aracın
ikinci el fiyatı ne kadar olmalı?
Buna aracın durumuna göre karar
vermek gerekiyor. Test aracımızın
fiyatı, göreceli olarak yüksekti.
Ancak karoserinin sahip olduğu
fazladan korumalar bu rakamı
biraz daha mantıklı bir hale
getiriyordu.

Can sıkanlar

Niva tutkunlarının çoğu, araçlarını özgün
karakteri için seven birer fanatik. Yani zayıf
noktalarına rağmen araçlarına resmen hayranlar.
Neticede Niva’lar, yeni haliyle bile
bakıma muhtaç araçlar. Örneğin pas koruma
sistemleri yok denecek kadar zayıf.
Diğer taraftan aracın karoser boşluklarını
sonradan koruma altına almak mümkün.
Araziye sık çıkanların davlumbazları da
korumaya almaları gerekecektir. İkinci el
alımlarda, arazide fazla kullanılmış örneklerden
uzak durulması gerekir: Debriyaj ve
ön aks körüklerinde güçlü aşınmalar görülüyor.
Bunun dışında karoser de biriken
çamur ve kirden etkilenmiş oluyor. Motor,
şanzıman ve diferansiyelde yağ kaçaklarına
sık rastlanıyor. Aks körükleri ve şanzıman
bağlantılarında da aşınmalar görülebiliyor.
Neyse ki yedek parçalar bol ve fiyatları da
makul.

Sonuç

Niva, sadece ucuz bir arazi aracı arayan korkusuz insanlar için uygun
bir seçim olabilir. Çünkü teknolojisi artık neredeyse antikalaşmış
durumda. Aks eklemleri çok erken aşınıyor, yağ kaçakları ise
her Niva’nın sürekli başınıza çıkaracağı bir problem. Fabrika çıkışı
pas korumanın yetersizliği nedeniyle, karoser boşluklarının sonradan
koruma altına alınması faydalı olacaktır.


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.