Çift taban mucizesi

Bir damla yakıt harcamadan ve yolda durmaksızın beş kişilik ekibimiz ve bagajımız ile beraber 200 km yol kat edebildik. Mercedes’in Rastatt tesislerinde, E-Cell isimli A Serisi’nin seri üretimi başladı bile. E-Cell içten yanmalı motora sahip kardeşleri ile aynı üretim bandında, yan yana üretiliyor. Buradaki amaç, elektrikli araçların ileride nasıl seri olarak üretileceğini denemek. Mercedes’in güncel elektrikli araçlarında yer alan bataryasının kalitesi yeni ufuklara yelken açıyor. Araç sahipleri artık işe elektrikli olarak gidebilirken, hedefin yakın olmasıda gerekmiyor. Ebeveynler de aracı okul servisine çevirerek çevreyi egzoz gazları ile kirletmeyecek. Dört yetişkin E-Cell’in içinde oldukça rahat edebiliyor. Elektrikli bir otomobil ile büyük aylık alışverişe gidebilip gidilemeyeceği sorusuna vereceğimiz cevap ise çok basit: Kesinlikle sorun olmayacak. Hatta gerektiğinde arkakısımda çamaşır makinesi taşımak için bile yer var. Bu duruma imkan veren özellik ise A Serisi’nde kullanılan sandviç taban yapısı. Küçük bir hile ile aracın alt kısmı ile bagaj zemini arasına konumlandırılan bataryalar, bu sayede iç mekanı olumsuz etkilemiyor. Bunun karşılığında ise bagaj hacmi 435 litreden koltukların konumuna göre 1370 litreye kadar yükseltilebiliyor. İçten yanmalı motorlu, standart A Serisi’nde izin verilen yükleme ağırlığı 570 kg iken, E-Cell’de yükleme ağırlığı sadece 350 kg. Bu miktar kulağa az gibi gelse de yeterli olduğunu belirtmek isteriz. ~Kaputun altında normalde dört silindirli motorun çalıştığı yerde gözümüz,12 Volt’luk bataryaya ve klima kompresörüne takılıyor. Kompakt yapıdaki elektromotor ise üstten görünmeyerek kadar altta konumlandırılmış. elektrikli versiyon, normal sürüşlerde etkileyici bir performans sunuyor. E-Cell’in 0-100 km/s hızlanması 13 saniyede gerçekleşirken maksimum hızı 150 km/s ile sınırlandırılmış. Titreşim, vites geçişlerinde yaşanan kasılmalar ve gürültü gibi unsurlar bu otomobil için yabancı birer kavram. Yani sessizliği sadece aktarma organının dişlisi bozuyor. Aküler nedeniyle artan ağırlığın yarattığı dezavantaj nedeniyle E-Cell, standart A Serisi’ne yön değiştirmelerde biraz daha ağır kanlı. Sürüş konforu ise bu olumsuzluğa karşın oldukça iyi. E-Cell’in sunmuş olduğu 200 km’lik menzil verisi ancak sakin kullanımlar için geçerli. Sürüşün ardından boşalan bataryaları doldurmak için 380 Volt’luk prize 7 saatliğine bağlanmak gerekiyor. 230 Volt’luk standart bir priz var ise bekleme süresi 18 saate kadar çıkıyor. Her olumsuz hareketin karşısında olumlu bir durum da doğuyor aslında: Şarj esnasında iç mekan isteğe göre ısıtılabiliyor veya soğutabiliyor. Elektrikli araca sahip olmak ise herkes için kolay değil. Amerikan Tesla imzalı lityum-iyon aküler 36 kWh’lık bir kapasiteye sahip. Firmanın diğer ürünlerine bakıldığında, akü fiyatının 25 bin Euro civarında olması gerekiyor ve bu, A Serisi müşterisi için kabul edilmez bir rakam.~ Mercedes de bu nedenle ürettiği 500 araçlık filoyu satmak yerine kiralamayı tercih etmiY: 2011 ilkbaharından itibaren Almanya için aylık 1070 Euro’dan. Kiralama yöntemi bu yapıdaki bir aracın maliyeti göz önüne alındığında çok mantıklı bir tablo olarak karşımıza çıkıyor. Küçük bir karşılaştırma yapmak gerekirse Peugeot iOn’un Almanya için geçerli olan aylık kira bedeli 599 Euro. Mercedes’in kiralama sözleşmesi dört yıl ve 60 bin km ile sınırlı. Ancak bu süre içinde, şarj için ödenecek bedel ve gerektiğinde alınacak bir uzatma kablosundan başka bir masrafınız olmuyor.

Öncüler
1997 yılında doğan A Serisi’nin genlerinde elektrikli versiyon bulunuyordu. Bataryaları yerleştirmek için çift tabana sahip olarak üretilmişti. Bu yapı ise yerine getirilemeyen bir söz olarak kalmıştı sadece. Elektrikli yapıya sahip sadece NECAR 3-5 Serisine ait konseptler yer almıştı. 2009 yılının başında, yakın akraba olan B Serisi F Cellile Mercedes 200 adetlik küçük üretim serisi gerçekleştirmişti. Sadece batarya ile hareket eden ve daha basit bir yapıya sahip olan Smart Electric Drive üretildi. Bu model aslında teknik açıdan E-Cell’in öncüsü oldu.

SONUÇ
Bilinen dezavantajlar E Cell’de de devam ediyor. Pahalı bataryalar, kısa menzil, çok uzun şarj süreleri ve emisyon dağılımı gibi sorunlar devam ediyor. Buna karşın tam elektrikli araçlar arasında A Serisi eksiksiz bir otomobil olmasıyla öne çıkıyor. Bu E-Cell kesinlikle kullanımına alışılabilecek bir otomobil. 


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.