Efsanenin dönüşü

Uzun sol virajın ortasındaki kahkahası kesinlikle çok içten. Takip eden daha dar, daha sert ve daha zorlu sağ virajda kahkahaların seviyesi artıyor. Hemen ardından ise dudaklarını büzerek, ifadesini yaramaz bir çocuğun hin sırıtışına dönüştürüyor. Ancak bu çocuk, yani Michael Stoschek, emekli olabilecek yaşta. Ayrıca kendisinden de otomobilinden de çok memnun bir insan. Otomobilin Güney Fransa’daki La Cestellet Pisti’ndeki hızını ve kıvraklığını görünce bu ifadenin normal olduğunu düşünüyoruz. Çünkü bu otomobil sadece aşırı hızlı bir süper sporcu değil, aynı zamanda Stoschek’in bebeği de. Stoschek, 1970’lerin çılgın ralli canavarını yeniden hayata döndürdü.Coburglu girişimci “şimdi sıra sende” diyerek aracı durduruyor ve dar karbon koltuğundan kalkarak araçtan iniyor. Hem de bu ay 63. doğum gününü kutlayacak biri için oldukça çevik hareketlerle yapıyor bunu. Direksiyona geçip 6 noktalı emniyet kemerini takıyorum ve 7 adet yuvarlak göstergeyi kontrol ediyorum. Ateş kırmızısı renkli ibreleriyle göstergeler gerçekten harika görünüyor. Ortada konumlandırılan devir sayacı 10 bin d/d’ye ulaşıyor. En sağda yanal ivme göstergesi yer alıyor. Korku karnımda kasılmalara neden oluyor, çünkü bu türünün tek örneği olan otomobili bir yere çarparsam neler olabileceğini düşünüyorum. Bu cehennem arabasının gidişi, uzun süre hayatta kalma şansımı kesinlikle azaltıyor. ~Önce hemen arkamdan V8’in kükremeleri, ardındanda Stoschek’in sesi yükseliyor: “Şu yöne gideceksin.” Konuğumun sesi Ferrari motorunun çığlıkları arasında neredeyse kaybolurken, bir sürüş öğretmeni gibi direksiyona müdahale ediyor. Kahretsin, ilk virajda kesinlikle saçmaladım! Tam bir ehliyet kursu öğrencisi gibiyim! Çünkü Stratos kullanmak, normal süper spor otomobillerden çok daha farklı bir çizgi gerektiriyor.  Yeni Stratos’un dingil mesafesi, teknoloji donörü Ferrari 430 Scuderia’dan 20 cm, uzunluğu ise 33 cm daha kısa. Bu yapı tampon tekerlek mesafelerinin aşırı kısa tutulmasına neden olurken, ritmine üçüncü turdan sonra uyum gösterebildiğim inanılmaz bir kıvraklık da sağlıyor. Virajın tepe noktasında nötr olan otomobilin gaza basıldığında yaşattığı arkadan kayma, profesyonel yarış pilotlarının en hızlı zamanlara imza atmalarını sağlayacak şiddette yaşanıyor. Ancak Stoschek şikayetleri devam ediyor: “Direksiyonu daha erken çevir!” Doğru… Direksiyona verilen hafif bir komut, aynı anda gaz pedalına dokunuş ve her şey tamam… Stratos mükemmel bir ağırlık transferiyle virajı neredeyse emiyor: Kama gibi sivri olan burun apeksten itibaren içe doğru dönüyor, arkası ise mükemmel dozlanan bir patinajla savruluyor ve araç tutunma limitlerinde yoluna devam ediyor. Her virajdan sonra bu canavara güvenim artıyor. Ancak aşırı güvene de gerek yok. ~Stratos’un komutları dinleme rahatlığı harika. Hatta önden kayma eğilimli ortadan motorlu sporcuların ani şaşkınlık ile mutlak panik arası hisler yaşattığı ve 160 km/s ile arkayı savurduğunuzda kaza yapmanızın kaçınılmaz olduğu en hızlı virajlarda bile yüksek bir güven veriyor. Yüksek bir stabilite ve yere bastırma etkisine sahip olan Stratos’a bu özelliklerini, Pininfarina’nın rüzgar tüneli testleri kazandırmış. Stoschek’in Pininfarina’yı üretici olarak seçmesinin nedeni çok basit: “Türünün tek örneği ürünlerle ilgili tecrübeleri çok fazla.” Buna rağmen tasarımcının işi kolay olmamış. Çünkü Stoschek asla ödün vermeyen bir insan ve “en iyisi bile yeterli değil” şeklinde düşünüyor. Bir Pininfarina çalışanı Stoschek’i şöyle tarif ediyor: “İnsanı çıldırtabilir.” Ancak bu bir kompliman. İtalyanların tutkusu Almanların mükemmeliyetçiliğiyle buluşuyor ve bu hiç de kötü bir kombinasyon değil. Tasarım sırasında yeni Stratos’un,1974 model dedesine mümkün oluğunca benzemesine de çalışılmış. Hatta o günlerde olduğu gibi yeni Stratos’ta da bir Ferrari platformu kullanılmış. Tabi kioptimize edilmiş haliyle: Kısaltılan şaside çelikten bir takla kafesi kullanılmış ve rijitliği de yüzde 20 oranında artırılmış. Geliştirme ekibi V8 motorun gücünü 510HP’den 540 HP’ye yükseltmiş, direksiyonu elektro-hidrolik sistemle, elektronik diferansiyeli ise mekanik bir Drexler kilitle değiştirmişler. ~Son haliyle Stratos, 100 km/s hıza 3.3 saniyede, 200 km/s’ye ise 10 saniyenin bayağı altında ulaşıyor. Şanzımanın vites değişim süresini  bile 60 milisaniyeye indire bildiklerini söylerken Stoschek’in yüzünde, Ay’a ilk ayak basan NASA astronotunun mutluluk ifadesi var. Tamamı karbondan üretilen karoser de oldukça ilginç. Örneğin güneş ışığı altında sarımsı bir renge bürünmesini engellemek için saydam cilaya, yüzde 2 siyah ve yüzde bir 1de mavi renk pigmentleri karıştırılmış. İşte Stoschek’in mükemmeliyetçiliği yine karşımızda. 1247kg’lık kuru ağırlık, Stratos’un performans ağırlığını HP başına 2.3kg’a düşürüyor. Sadece bu özellik bile 10 milyon Euro’ya yaklaşan yatırımların doğru yolda yapıldığını gösteriyor. Ancak New Stratos’un türünün tek örneği olarak kalmaması için, 25 ile 30 arasında sipariş alması gerekiyor. Daha azı karbon karoser için kullanılacak olan makineler için bile yeterli olmaz. Üretim kararı alınırsa fiyatının 600 bin Euro civarında olması bekleniyor. Bunun çok yüksek olduğunu söylediğimizde Stoschek, “en Stratos gülüşünü” takınıp savunmaya geçiyor: “Ama bu hayale değer.” ~Bir adam, bir hayal
Eğer İspanya’nın içlerindeki bir arıza olmasa New Stratos da olmayacakmış.Oto yedek parçacısı Michael Stoschek neredeyse 20 yıl önce Dino 246 ile yolda kaldığında, Chris Hrabalek ile tanışmış. Sonradan ortaya çıktığı üzere bu tasarımcı da, Stoschek gibi Stratos virüsünü almış biriymiş. 2005 Cenevre Otomobil Fuarı’nda Hrabalek, Fenomenon adlı konseptini sergilemiş ve Stoschek’i yeni Stratos’u üretmenin mümkün olacağına ikna etmiş. Bu çılgınca fikir hızla şekillenirken İtalya’da uygun bir partner arayışları boşa çıkmış. Hiçbir şeyden ödün vermeyen Stoschek mutlak bir estetik ve mükemmeliyetçilik insanı olduğundan, Pininfarina’nın çalışmalarını hemen rafa kaldırmış. Diğer tasarımcıların projeleri Pininfarina mühendislerinin içlerindeki ihtirası yeniden alevlendirmiş. Oğlu Max ile sürekli Torino’ya giden Stoschek, çizimleri kendi istediği şekilde yönlendirmiş. Bu uzun süreli ve zorlu savaş pahalıya da mal olmuş ve proje maliyetleri milyon Euro seviyesine ulaşmış. Stoschek’in New Stratos ile ilgili ticari planlarının olmadığını sürekli söylemesi ise şaşırtıcı: “Ben otomobil üreticisi değilim. Stratos bir yürek işi.” Stoschek’i Stratos’un içindeyken gördüğünüzde otomobile olan tutkusunu hemen anlıyorsunuz. Bu otomobil onun hayali, rüyası! ~Ayrıca tasarımcılar için de tam bir kabus: İster stoplar, ister direksiyon, isterse kapı içlerindeki gözler olsun, Stoschek akla gelebilecek her türlü ayrıntıya müdahale eden bir insan. Örneğin arka spoyler ile motor kaputu eğiminin eşit olması ve böylece mükemmel bir V oluşturması Stoschek’in takıntılarından biriymiş. Bu ilginç yaradılışlı insan için optimize edilemeyecek birşey yok ve bu sadece görsellikle de sınırlı değil. İşten anlayan birisi olduğu için daha fazla yere bastırma gücü veya farklı bir şanzıman oranı istediğinde insanlar, bunların haklı talepler olduğunu biliyormuş. Kullandığı Porsche 911 ile 2006 Rallye-Historic Avrupa Şampiyonu olan Stoschek, 1974 model Stratos’u ile de düzenli olarak bu tür yarışlara katılıyor. Bunun dışında ise Audi R8, Mercedes SLS veya Porsche 911 GT3 RS kullanıyor.“Hepsi kamyon gibi” diyerek şaka yapan Stoschek, modern süper sporcuların yüksek ağırlıklarını eleştiriyor aslında. İşte bu nedenle New Stratos’un karoserin tamamı karbondan üretilmiş.

SONUÇ
İtalyanlar bu sıra dışı Alman’ı üretebilir. Seri üretime hazır haldeki otomobil şu anda sadece Lancia/Ferrari’nin “evet” demesini bekliyor. ~Onay alındığı anda yeni Stratos’un üretimi küçük seri halinde başlayabilecek . Otomobilin üretilmeyi hak ettiği kesin. Bugüne kadar Pininfarina, böylesine mükemmel bir ürünü asla bırakmadı. Ayrıca bu canavar, dedesinin efsanesini canlandırmak için sadece görsel olarak her şeye sahip olmakla kalmıyor: Artık daha hızlı, daha hafif ve işçilik kalitesi de teknoloji donörü Ferrari 430 Scuderia’dan daha iyi. Fiat’ın sayın patronları, ne bekliyorsunuz? Bu otomobil türünün tek örneği olarak kalmamalı. Bunun için Stratos fazla etkileyici bir otomobil. 


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Efsanenin dönüsü

Sanki doğrudan stratosferden gelmiş gibi görünüyor: Siyah, kısa ve sadece hızlı olmak için yaratılmış… Evet, Stratos yeniden doğdu! İlk tanıtımının üzerinden 40 yıl geçtikten sonra bu efsanevi Lancia, etkileyici bir geri dönüş yaşıyor. Ancak “New Stratos” adlı bu otomobil Lancia tarafından değil, Michael Stoschek adlı serbest bir Alman girişimci tarafından üretilmiş. Gerçek bir Stratos fanatiği olan ve ortadan motor konseptinin bugün bile geleceğinin olduğunu düşünen Stoschek, bu sıra dışı efsaneyi yeniden hayata döndürmeyi kafasına koymuş ve yarattığı otomobilde, ilk Stratos’taki gibi, Ferrari teknolojileri kullanmış. Baz olarak Ferrari 430 Scuderia’nın kullanıldığı otomobilin kısaltılan şasisine, aracın rijitliğini yüzde 20 oranında artıran bir takla kafesi entegre edilmiş. Bunun üzerine ise Stoschek, aşırı pahalı bir malzeme olan karbondan üretilmiş bir karoser hazırlamış. Bu sayede yeni Stratos’un ağırlığı, rüya gibi bir rakam olan 1200kg’da kalabilmiş. Durum böyle olunca yeni otomobilin, nasıl olup da hem en hızlılarla rekabet edebildiği hem de yanal dinamiklerde çıta yüksekliğinin belirleyicisi olabildiği anlaşılıyor. Modifiye edilerek gücü 530HP’ye çıkarılan motorun tork değeri ise 500 Nm. Aracın geliştirmesinden sorumlu mühendislerden biri, hedeflerinin, 10 saniyenin bayağı altında bir 0-200 km/s hızlanma süresi olduğunu açıklıyor. Maksimum hız ise ekip için o kadar önemli değil. ~Tamam, 300 km/s’nin üzerindeki rakamlara ulaşmak mümkün ama birincil hedef bu değil. Gerçekten de ana hedef, virajlarda mükemmel sürüş özellikleri elde etmek ve 1971 model orijinal Stratos’taki gibi yüzde 50:50’lik ideal ağırlık dağılımına ulaşmak. Eğer en azından satın alacak 25 Stratos fanatiği bulabilirse Stoschek, otomobili küçük seri halinde üretmeyi de planlıyor.


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.