Elektriği kesilmiyor

Önce hibrid, sonrasında
da elektrikli derken artık
başka bir devre girdiğimiz
kesinleşti. Yeni bir çağ bizi
bekliyor ve buna geçişimiz büyük
bir hız kazanmış durumda.
Chevrolet’in Volt ismini verdiği en
yeni çözümlerden biri olan elektrikli
araçta, 2012 yılının ikinci bölümünde
Türkiye’de olacak. Opel
Ampera ile aynı platformu paylaşan
Volt, sahip olduğu özellikleri ile
hibrid ve elektrikli araçlar arasında
günümüzün en iyi çözümlerinden
biri gibi görünüyor. Bilindiği gibi
hibrid araçlar elektrikle uzun menzillere
çıkamıyor ve bunun yanında
konvansiyonel motor seçeneklerini
kullanarak ilerliyor. Elektrikli otomobillerse
bugün uzun menziller
sunamıyor. Ortalamada 150 km
gibi bir menzile sahipler. Klima,
müzik ve aydınlatma sistemi gibi
donanımlar devreye girdiği zaman
menzil daha da azalıyor. Hatta kullanım
karakterine göre de menzil
azalabiliyor. Elektrikli araçlar için
pratik çözümler üretilmeye çalışılıyor
ve kısa bir süre içinde bunların
da hayata geçmesi planlanıyor. Bu
iki farklı sistemi konuştuğumuz
günlerde Chevrolet Volt türünde
olan araçlar günümüzün en ideal
çözümü gibi görünüyor.

Chevrolet Volt, hali hazırda piyasada
bulunan diğer elektrikli veya
hibrid araçlardan farklı bir sisteme
sahip. Chevrolet Volt, 16 kWh lityum
iyon aküsünde depoladığı elektrik
enerjisini kullanarak 40 ile 80 kilometreye
kadar (MVEG) mesafe kat
edebiliyor. Akünün enerjisi tükendiği
zaman, bir tümleşik alternatör
devreye girerek elektrikli uyarı ünitesini
enerji ile beslemek için elektrik
üretiyor ve aynı zamanda aküyü
şarjlı tutuyor. Bu özellik Chevrolet
Volt’un menzilini 500 kilometrenin
üzerine çıkarıyor. Chevrolet Volt,
230 V’luk şehir elektriğine veya herhangi
bir elektrik çıkışına bağlanarak
şarj edilebiliyor.

~Benzinli motor şarj ediyor


Yani bu araçta benzinli motor
otomobilin ilerlemesi için görev
yapmıyor. 86 HP güç ve 130 Nm tork
üreten 1.4 lt hacmindeki benzinli
motorun tek görevi, elektrikli motor
için elektrik enerjisi üretmek. Elektrikli
motorun kapasitesi olan 40 ile
80 km arasındaki menzil tamamlandığında
şarj edilecek istasyona
ya da hedefe ulaşılmadıysa, benzinli
motor devreye giriyor ve sadece şarj
görevini yerine getiriyor. Durum
böyle olunca menzil açıklandığı gibi
500 km’ye kadar çıkıyor ve Volt’un
elektriği kesilmiyor. İsviçre’nin
otoyol, şehir içi ve dağ yollarında
yaptığımız sürüşler sırasında bu
sistemi çok daha iyi test etme imkanı
bulduk. Elektrikli motorun
kullanıldığı dönemde ortaya çıkan
performans son derece çekiciydi.
Hızlanma sırasında hiç güç kaybının
yaşanmıyor olması ile son derece
atak olan Volt açıklandığı gibi 160
km/s hıza da rahatlıkla ulaşıyor.
150 HP güç ve 370 Nm tork üreten
elektrikli motor ile bu büyük gövdeli
araç 0-100 km/s hızlanmasını ise 9
saniyede tamamlıyor. Ara hızlanma
değerleri de oldukça iyi.

Beklendiği gibi elektrikli motoru
devredeyken son derece sessiz
olan aracın, yayalar tarafından fark
edilmesine imkan tanıyan bir korna
sistemi de geliştirilmiş. Normal kornadan
farklı bir kumanda elemanı
ile kontrol edilen bu sistem, daha az
ve daha kesik bir ses çıkararak yayaların
ya da diğer araç sürücülerinin
sizden haberdar olmasına imkan
tanıyor. Sürüş karakteri açısından
Volt keyif aldığımız araçlardan biri
oldu. Elektrikli bir otomobil olmasına
rağmen alışkın olduğumuz
sistemleri alışkın olduğumuz yerde
bulduğumuz araç, biraz fazla bilgilendirme
yapıyor.

~Sonuç

Chevrolet Volt
günümüzün en ideal
çözümlerinden biri
olması ile ön plana
çıkıyor. Hibrid ve
elektrikli otomobillerin
günümüzde yaşayacağı
dezavantajları kapatabilecek
özelliği olan Volt’un önemli bir artısı
var. Bunların başında ise araçta görev
yapan benzinli motorun sadece bir şarj
ünitesi olarak kullanılıyor olması. Bu
motor elektrik bataryalarını şarj ediyor
ve aracın menzilinin gerekli olduğu zamanlarda
uzamasını sağlıyor. Benzinli
motor tek başına aracı yürütmüyor ve
sadece bir jeneratör görevi gördüğü
için, yakıt tüketiminin yollardaki diğer
araçlarla aynı olmasının önüne geçilmiş
de oluyor. Eğer menziliniz günde 40 ile
80 km arasında kalıyorsa, Volt sadece
elektrikli olarak kullanım sunulabiliyor.


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.