Otomatikle birlikte keyfi ve konforu arttı

Bilindiği gibi Fiat Doblo
yenilenmesinin ardından
ticari araç sınıfında
dengeleri yerinden
oynatacak hamleler yaptı.
Sunduğu özellikleri ile ticari
araç özelliklerini koruyan hatta
geliştiren Doblo, binek araçlara
daha da yaklaşarak adeta
SUV’lara alternatif oldu.

Fiat Doblo uzun bir aranın ardından
yeniden test sayfalarımıza
konuk olduğunda önemli
bir artısı daha vardı. Fakat bundan
önce beyaz rengin Doblo’ya
da çok yakıştığını dile getirmek
istiyoruz.

Başarılı ve sevimli görünen tasarımı
gerçek anlamda beyaz
renkle çok iyi bir bütünlük yakalamış.
Bu bütünlük onun SUV
ya da Crossover olarak adlandırılan
araçlara daha çok benzemesine
ve çok daha ciddi bir şekilde
kafa tutmasına imkan tanıyor.

Fiat Doblo’nun yeniden testimize
konuk olmasının en önemli
nedeni ise artık bir otomatik
şanzıman seçeneğine sahip olmuş
olması. Birçok markada
hatta Fiat Grubu’nda da olduğu
gibi, bu araçta otomatikleştirilmiş
bir manuel şanzıman görev
yapıyor. Bu şanzımanlara karşı
aslına bakarsanız çok olumlu
yaklaştığımız söylenemez. Çünkü
sarsıntılı vites geçişleri ve zamanında
karar verebilme yeteneklerinin
çok az olması nedeniyle
bu şanzımanlar önemli
eleştiriler alıyor.

Ama bu görüş son dönemlerde
ciddi anlamda bir değişim
göstermeye başladı. Çünkü bu
tip şanzımanlar kendilerini geliştirdi
ve üreticiler kullanıcılardan
gelen eleştirilere kulaklarını
tıkamadı. Gelen eleştirileri
düzeltmek için önemli hamleler
yapan üreticiler gerçek anlamda
ilerlemeler kaydetti.

Fiat Grubu’nda da bu durum
aynen geçerli. Son dönemlerde
özellikle Fiat Fiorino’da bu türdeki
otomatikleştirilmiş şanzımanı
kullanan tüketicilerin
olumlu geri dönüşleri olmaya
başladı.

Aslında bu tip şanzımanların
en önemli avantajı uygun bir fiyata
sahip olmaları. Yani bu
şanzımanla donatılmış bir otomobil
satın alacağınız zaman, 5
bin TL’lik fark ödemeniz gerekmiyor.
Örneğin Fiat Fiorino’da
ESP ile birlikte satın alınabilen
Comfort Matic şanzıman
için 2 bin 650 TL ödemek yeterli.
Fiat Doblo’da Comfort Matic
adı verilen otomatik şanzıman
90 HP güç üreten 1.6 lt Multijet
dizel motor seçeneği ile birlikte
satın alınabiliyor. 39 bin 310
TL olan başlangıç fiyatı ile bu
aracı satın alma fırsatı sunuluyor.
Donanım listesisi zengin olan
Doblo’da ESP, ABS+EBD, sürücü,
yolcu ve yan havayastığı gibi
önemli güvenlik donanımları
standartlar listesinde yer alıyor.

90 HP güç üreten dizel motorla otomatik şanzımanın işbirliği
son derece iyi. Elbette bu
bizim için sürpriz bir sonuç olmadı.

Ekonomik tüketim değerleri
ile ön plana çıkan Doblo, performans
açısından da beklentileri
zorlanmadan karşılıyor. Vites
değişimleri sırasında çok
önemli bir sorun olmaması da
önemli bir artı. Hala bazı sarsıntılar
söz konusu ve değişimler
sırasında biraz kararsız kalınıyor
ama bu sorun çok fazla
hissedilmeyen bir seviyeye çekilmiş
durumda. Özellikle birkaç
kullanımın ardından bu şanzımanın
nasıl kullanıldığı çok daha
iyi bir şekilde anlaşılıyor ve
kolay bir şekilde adapte olunuyor.
Uzun yol kullanımlarında
hiçbir sorun olmaması da önemli
bir artı. Şehir kullanımlarında
ise otomatik şanzımanın ortaya
çıkardığı konfor, negatif özelliklerin
önüne çok rahat bir şekilde
geçiyor.
Nefes kesici bir performans
sunulmuyor elbette. Zaten fabrika
verilerine göre aracın maksimum
hızı 158 km/s olarak
açıklanıyor ve 0-100 km/s hıza
ulaşması için de 15.4 saniyenin
geride kalması gerekiyor. Fakat
bu değerler onun yavaş olduğu
anlamına kesinlikle gelmiyor.
Yüksek tork sayesinde motor
her türlü trafik şartında beklentileri
yerine getiriyor.

Önde ve arkada kullanılmaya
başlayan yeni süspansiyon sistemi
ile güvenli bir sürüş imkanı
sağlayan Doblo, aynı zamanda son derece konforlu seyahatlere
imkan tanıyor. Salınımların
olmaması ve derin çukur
geçişlerinde bile bunun yaşam
alanına yansımıyor olması bir ticari
araçtan beklenmeyecek kadar
iyi bir performansın ortaya
çıkmasını sağlıyor. Önde ve arkada
sunulan elektrikli camları
ile birlikte yaşam alanı konforunu
da artıran Doblo, kokpit ve
orta konsol tasarımı ile de beklentileri
zorlanmadan karşılıyor.

Yeniden şanzımana dönecek
olursak, en önemli eleştirilerimizden
biri, kumanda topluluğu
ile ilgili olacak. Manuel şanzımanlara
benzeyen bir düzenek
ile kontrol edilen otomatik şanzımanın
kullanımı ilk başlarda
oldukça zor. Bunun yerine otomatik
şanzımanlara daha çok
benzeyen bir kumanda topluluğunu
tercih ederdik. Bir diğer
eleştirimiz ise start&stop sistemine
oluyor. Kalabalık trafik
şartlarında bu sistem önemli
bir ekonomi sağlıyor. Ayrıca çok
önemli bir artı olan çevreye verdiği
zararları da, beklemelerde
motoru durdurarak önemli bir
ölçüde azaltıyor, çoğu zaman
hiç olmamasını sağlıyor. Fakat
otomatik şanzımanla birleştiği
zaman bu sistem biraz sorunlu
çalışıyor. Özellikle hafif rampa
çıkışlarında yaşanan geriye kayma
problemi, dışarıdan bakışlarda,
acemi bir sürücü olduğunuz
izlenimini doğuruyor. Motor
çalışana kadar geçen süre
içerisinde yapabilecek herhangi
bir müdahale olmaması, kısa
süreli bir tedirginlik yaşanmasına
da neden oluyor. Bu tür durumların
yaşanmaması için Hillholder
ismi verilen sistemin satın
alınması çok yararlı olacaktır.
Siz fren pedalını bıraktığınızda
birkaç saniyeliğine fren
yapmaya devam eden bu sistem
ile, bu durumun önüne geçmek
mümkün. Fakat bunun da kesin
bir çözüm olmadığını bilmenizi
isteriz…

Belki start & stop sisteminin
negatif yanları var ama bunlar
bizleri bu araçtan vazgeçirir mi?
Hayır…

Çünkü Doblo gerçek anlamda,
diğer artı yönleriyle keyif veren,
aile kullanımları için çok uygun
bir araç. Sunduğu aile konforu
açısından birçok SUV modelinin
önünde yer aldığını düşündüğümüz
Doblo, bireysel kullanımlar
sırasında da büyük bir
keyif veriyor.

Yüksek sürüş pozisyonu, yüksek
tavanı, genişliği ve başarılı
görüş açıları ile Doblo çekici bir
araç. Elbette bir de ticari yanı olduğunu
unutmamak gerekiyor.
790 lt’lik bir bagaja göz atmak
bile normalden biraz daha fazla
mesai gerektiriyor. Hele bir de
arka koltuklar katlıysa, bu alan
3 bin 200 lt’ye çıkıyor.

Sonuç

Fiat Doblo gülümseyen
yüzü ile test parkımıza
geldiğinde,
gerçekten keyif alıyoruz.
Otomatikleştirilmiş
manuel şanzımanı ile daha iddialı
bir hale gelen Doblo, SUV’lara çok
daha iyi bir şekilde meydan okuyor. SUV
sınıfı araçlara göre son derece uygun bir
fiyat etiketine sahip olan Doblo, sahip
olduğu özellikleri ile onların bazılarından
daha fazlasını bile sunuyor. Yüksek
sürüş pozisyonu ile keyif aldığımız bir
araç olan Doblo, bu tarz şanzımanla verdiği
konforu kesinlikle çok daha ileri bir
seviyeye taşıdı. Tamam, eksiklikleri
var ama bunlar bizlerin Doblo’yu beğenmesinin
önüne geçebilecek şeyler değil.


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.