Pamuk ipliği

1984 yılından beri döviz kurlarındaki
ani değişiklikler ve başka
siyasal karışıklıklar yüzünden
tam iki büyük ve onlarca küçük
kriz yaşadık. Bunların üstüne de
2008’in sonundan itibaren küresel
finans krizinin rüzgarları geldi…
Hepsinden, çok büyük kabuslar
yaşamadan sıyrılmayı başarırken,
Türkiye’de krizlere karşı aşırı tedbirli
bir otomotiv sektörü ortaya
çıktı…

Ve, gerektiğinde re-export fikirlerinden,
gerekmese bile kampanyalı
satışlardan vazgeçmeyen
otomotiv yönetimimiz, süper reflekslerle
donanarak havadaki
nemi çok çabuk fark eder ve derhal
stokları bir şekilde eritir hale
geldi.

Belki bu sebeple de, Türkiye’deki
otomotiv yöneticileri, yurtdışındaki
merkezlerde “hoca”lık
yapmaya bile başladılar…
Fakat, “bizimkiler”in dışarıya
verdiği dersler, sanıyoruz, pek
yeterli olmamış ki, Mısır’daki “karışıklık”
nedeniyle tüm batılı markalar,
olayların daha ilk günlerinde
oradaki üretimlerini durdurma
kararı aldılar.

General Motors, Daimler ve
BMW’nin Mısır fabrikaları, şu an
için kapatıldı!

Kahire yakınlarındaki tesislerinde,
üretime belirsiz bir tarihe
kadar ara veren GM, çalışanların
güvenliğini bahane ediyor.

Gelişmeleri çok yakından takip
eden Daimler yönetimi ise, üretimlerini
askıya alırken, Alman yöneticilerini
de Almanya’ya geri
çağırdı.
~

BMW de, fabrikanın şalterini indirirken,
oradaki yönetici ve ailelerini,
Mısır’dan çıkardı.
Sadece üreticiler mi?.. Mısır’daki
otomobil ithalatçıları da, ürün
teslimatlarını askıya aldı!..
Hükümet karşıtı gösteriler sebebiyle
Nissan da üretimini durdurup,
Japon yöneticilerini Japonya’ya
çağırırken, VW ise, ülke
içinde dağıtım yapamama endişesini
yaşayarak, satışlarını durdurdu.
Hyundai ise Mısır’da gerçekleştirmeyi
planladığı yeni Accent
tanıtımını başka bir ülkeye
kaydırdı.

Otomobil parçaları üreticilerinden
Leoni de, çalışanlarının
işe gelememeleri nedeniyle kısmi
bir üretim kesintisi yaşadıklarını,
fakat tesislerini kapatmayacaklarını
açıkladı.

OICA verilerine göre 2009 yılında
92.400 adet binek otomobil
ve ticari araç üretimi gerçekleşmiş
olan Mısır’da 2010 yılında 100
bin sınırı aşılmıştı. Yani, Mısır, otomotivde
tam bir gelişmekte olan
pazardı!..

Fakat, bir anda, otomotivi “durmuş”
bir pazar oluverdi!
Hayatın kendisi gibi, her şey pamuk
ipliğine bağlı!.. “Gelişiyoruz,
büyüyoruz, kar ediyoruz”
derken, ani bir aksilik, ortalığı cehenneme
çevirebiliyor…

Onbinlerce Mısırlı otomotiv çalışanı,
şu anda çaresizlik içinde…
Markalar, sadece karlılıklarını düşünüp,
sert kararlar verebiliyor;
“nasıl olsa, başka yerlerde de fabrikalarım
var” diyebiliyor!..
~Umarız, Mısır’da en kısa sürede
normal yaşam yeniden başlar.
Fabrikaların bacaları tütmeye ve
çalışanların aileleri gülümsemeye
başlar!..

Mısır’daki büyük sıkıntı, bizi ilgilendirmez
diyenlere, küçük bir
hatırlatma yapalım; Türkiye’de
de bu kadar büyük olaylar patlarsa,
bizde onbinler değil, yüzbinlerce
kişi, “ağlamaya” başlar. “Bize
bir şey olmaz” demeyin! Türkiye
de, halen, bir gelişmekte olan pazar!..

Türkiye’deki aşırı tecrübeli sektör
yönetiminin bir de ne kadar iyi
öngörü yapabildiğini hesaba koyarsanız,
bizde halk sokağa çıkmadan,
fabrikalar kapanıverir!..
Ortalık da, asıl o zaman, “karışır”…

Bu hafta, Sizleri “karanlık” bir
yazı ile selamlamış oldum. Haftaya,
otomobillerin keyfini çıkaracağınız,
neşeli bir yazıyla AutoShow’a
konuk olmaya devam edeceğim…

Mısır’daki gerilimden korkan yabancı markalar üretimi daha direnişin ilk günlerinde durdurdu.

Avrupalı üreticiler Mısır’daki tesislerini kapatınca ortalık bir hayalet fabrikaya döndü.


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.